Gå til innhold

EOS-1D X får autofokus på f/8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstod egentlig ingenting av den artikkelen. Er det enkelte objektiver + convertere som ikke virker eller ar det all optikk ved f/8 som ikke hadde AF? Men nå følger jeg ikke Canon, så det er sikker klart for en som visste om problemet :) Jeg mest overrasket over at Canon gadd å fikse problemet med firmware. Ikke min erfaring når det gjelder f.eks videokameraene deres.

Endret av Epp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode nyheter for fuglefotografer og andre som bruker ekstendere.. :)

 

Dette har man allerede fått ved og bruke bla. kenko sin ekstender, kameraet registrer da blender som 00 og man får autofokus til f/8 "husker ikke i farten om man fikk dette hele veien til f/22".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Epp: Det handler om kombinasjoner av objektiver og konvertere med f/8 (eller mindre) som største blender. Teknisk sett ville det også gjeldt objektiver med f/8 (eller mindre) som største blender, men så vidt jeg vet finnes det ikke noen EF/EF-s-objektiver med autofokus som har f/8 som største blender.

 

Det er bare største blender som er tellende fordi kameraene alltid fokuserer med største blender. Velger man f/22 på kameraet så fokuserer det fortsatt med største blender, og blender ned etter at autofokusen har gjort jobben sin og før eksponeringen starter. Altså bare når autofokusen ikke er aktiv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Gode nyheter for fuglefotografer og andre som bruker ekstendere.. :)

 

Dette har man allerede fått ved og bruke bla. kenko sin ekstender, kameraet registrer da blender som 00 og man får autofokus til f/8 "husker ikke i farten om man fikk dette hele veien til f/22".

Akkurat bruk av Kenko sine konvertere ga ymse resultater. Absolutt en fordel at det nå er lagt til via firmware.

Lenke til kommentar

Et litt faktaboks-lignende spørsmål: Hva er de tekniske grunnene til at det er vanskelig å designe en autofokus som fungerer på små blendere? For det handler vel ikke om lysstyrke siden autofokus fungerer under et ganske stort spenn av lysstyrker.

Det er mer dybdeskarphet på store blendere. Jo mindre dybdeskarphet - jo større forskjell "ser" de fasedetekterende sensorene, og jo lettere er det å finne fokus. På små blendere er det for liten forskjell til å se hvor fokus er.

Prøv selv - velg liten blender, hold nedblendingsknappen inne og prøv å fokusere presist manuelt.

 

Ser også dette selv på vidvinkeloptikk - det er ikke lett å sette presis fokus med 24/3.5! Ser først når jeg kommer hjem at jeg bommet. ;)

På lyssterk optikk er det ingen sak å få korrekt fokus.

Lenke til kommentar

Teknisk sett ville det også gjeldt objektiver med f/8 (eller mindre) som største blender, men så vidt jeg vet finnes det ikke noen EF/EF-s-objektiver med autofokus som har f/8 som største blender.

All Canon-optikken med autofokus har f/5.6 eller større som største blender. Det finnes noen tredjepartsobjektiver med større blender enn f/5.6 som allikevel gir autofokus - for eksempel Bigma - Sigma 50-500/4-6.3.

Lenke til kommentar

Tradisjonelt har det bare vært proff-husene som har hatt autofokus på f/8, så det antar jeg ikke kommer til 5DmkIII.

 

Men det er vel lenge siden noe semipro kamera har hatt samme AF modul som toppmodellen, leste vel en plass at en måtte tilbake til analoge tider, noen hadde samme modul som EOS 1V. Det jeg mener er at de lavere modellene tidligere kanskje ikke fikk fordi det ikke var mulig, mer enn at Canon ville separere. Nå derimot så er det vel stort sett pga. at de vil differensiere markedet om 5D3 ikke får noen.

Lenke til kommentar

Det er underforstått. Også derfor vi benytter termene "stor" og "liten" om blendere, og ikke høy og lav, som inviterer til sammenblanding med blendertall. ;)

 

Er vel like forvirrende uansett hvordan man velger å si det. :) Pleier å bruke stor/liten f-verdi når jeg ikke vet om folk forstår det med blenderåpning :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...