Gå til innhold

Nå er Pirate Bay ustoppelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig, de kan begynne å få betalt mer som mannen i gata for jobben som blir gjort, og glemme "milliardbeløp" for opptredner og royalities og forskjellig. Det er faktisk mine penger som blir brukt når en eller annen artist tar overdose og kaster hotell-tven ut vinduet så den lander på en rolls royce. (eksempel)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje på tide at TV kanaler blir hakket mere internasjonale og sender serier samtidig "all over" uten at man må ha alskens av teknologi for å se de, høye priser etc.

Når det gjelder film bør jo dette leveres rett hjem i stua samtidig som det går på kino. Og det burde vel kjøres på kino samtidig verden rundt. Men så ufattelig mye dårlig filmer som blir laget er det jo mye eldre filmer og mindre kjente som man finner frem til.

Når det gjelder musikkbransjen så må de tilby f.eks 150 kr måneden for å laste ned fritt med musikk i flac, og ikke minst alt av musikk. Mange ganger spotify og nettbutikker som selger digital musikk har skuffet meg ved å ikke ha det jeg er ute etter. Jeg sliter enkelte ganger med å finne musikken jeg liker hører på. Godt man har noen ess i ermet når det gjelder å finne musikk.

Kjøper fortsatt noe musikk i fast format, men da er det artister jeg virkelig liker.

 

 

Det er BRA vi har et motstykket til pengeslukende griske firmaer og enkelt personer.

 

Edit: Må legge til at Netflix virker spennende.

Endret av aGal
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I alle samfunn må man ha en "faktor" som utfordrer de etablerte sannheter og handlingsmønstre. Slik at har samfunnet utviklet seg gjennom alle tider. De med "makt" gjør alt for å beholde den, majoriteten subber rundt i midten og noen i den andre enden utfordrer systemet. Ikke alltid i positiv retning, men uansett bidrar det til å føre samfunnet fremover.

 

Piratebay er først og fremst interessant i denne sammenhengen. Jeg tror ingen musikere eller skuespillere sulter som følge av Piratebay. Men de er med på å utfordre det etablerte systemet som er innenfor rettigheter og deling. I og for seg er jo Piratebay en forlengelse av Richard Stalman og hans synspunkter om copyright. Og det er et svar på patentgalskapen som pågår. Å det faktum at du ikke har lov til å synge Happy Birthday To You (http://unhappybirthday.com/).

 

"Makthaverne" / rettighetshaverne benytter akkurat de samme retoriske knep som Obama gjør når han bomber barn i pakistan med droner: De benytter stigmatisering og fremmedgjør de som er involvert - de er egentlig ikke menneske eller medlemmer av samfunnet vårt er meldingen som sendes. Barna i Pakistan er "insurgents" - folk som kopierer DVDen sin over på en telefon eller får filen av naboen er Pirater.

 

Piratebay gjør en viktig jobb med å utfordre det etablerte system. Selv om deres handlinger og "løsning" ikke nødvendigvis er det rette, er det iallefall en viktig kraft for å drive utviklingen videre.

 

Syntes jeg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Edit: Må legge til at Netflix virker spennende.

 

U wish:

«Disse vilkårene for bruk innebærer at alle tvister mellom deg og Netflix vil bli løst ved BINDENDE VOLDGIFT. DU SAMTYKKER I AT DU FRASIER DEG ENHVER RETT TIL RETTSLIGE SKRITT for å hevde eller forsvare rettighetene dine under denne kontrakten (med unntak for mindre saker som kan avgjøres i forliksretten). Rettighetene dine vil bli bestemt av en NØYTRAL VOLDGIFTSMANN/MEKLER og IKKE en dommer eller jury, og krav kan ikke framstilles i form av gruppesøksmål. Les gjennom voldgiftsavtalen nedenfor for å finne alle detaljer vedrørende avtalen, slik at du kan se hvordan en eventuell konflikt med Netflix skal håndteres og vil avgjøres.»
  • Liker 2
Lenke til kommentar

U wish:

«Disse vilkårene for bruk innebærer at alle tvister mellom deg og Netflix vil bli løst ved BINDENDE VOLDGIFT. DU SAMTYKKER I AT DU FRASIER DEG ENHVER RETT TIL RETTSLIGE SKRITT for å hevde eller forsvare rettighetene dine under denne kontrakten (med unntak for mindre saker som kan avgjøres i forliksretten). Rettighetene dine vil bli bestemt av en NØYTRAL VOLDGIFTSMANN/MEKLER og IKKE en dommer eller jury, og krav kan ikke framstilles i form av gruppesøksmål. Les gjennom voldgiftsavtalen nedenfor for å finne alle detaljer vedrørende avtalen, slik at du kan se hvordan en eventuell konflikt med Netflix skal håndteres og vil avgjøres.»

 

HAHA, takk for den! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at de som forstår hvordan denne verden fungerer er enig med meg i at om de store selskapene i musikk og film bransjen virkelig vill stoppe Pirate Bay så hadde de vært steng for lenge siden.

Om sannheten derimot er at de skaper blest om musikk og film og de selger mere, også nå online salg, så blir Pirate Bay jaktet på akkurat så mye at de ikke forsvinner men heller ikke blir for store...

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at de som forstår hvordan denne verden fungerer er enig med meg i at om de store selskapene i musikk og film bransjen virkelig vill stoppe Pirate Bay så hadde de vært steng for lenge siden.

Spenstig teori som jeg ikke tror stemmer. Hadde du sagt det samme om Microsoft, så ja, de ser helt tydelig mellom fingrene med piratkopiering for å opparbeide seg og befeste store markedsandeler. Men platebransjen? They just don't get it.

 

Kanskje jeg ikke vet nok om hvordan verden fungerer, men jeg mener det er mer nærliggende å tro at de bare er inkompetente.

 

Lenke til kommentar

Jeg betaler gjerne for innhold, men jeg kan ikke kjøpe alt. Noen vil si "Da får du klare deg med det du kan betale for." Jeg har derimot ingen moralske problemer med å laste ned en del ting. Hadde filmer (som er det jeg stort sett laster ned) vært rimelig priset og levert relativt samtidig med resten av verden hadde jeg lett betalt for det. Man leser ofte om storfilmer som slår alle rekorder under lanseringshelgen, så jeg har ingen sympati med de story hollywood studioene...

 

Uavhengige små filmselskaper har jeg derimot medlidenhet med og så sant det er mulig å skaffe seg på en lovlig måte gjør jeg lett det. Netflix og HBO er et steg i riktig retning, jeg har ikke lastet ned en eneste sang siden Spotify (betalt versjon) ble lansert og håper det blir på samme måte med filmer med tiden.

 

Hvordan de store firmaene regner seg frem til tap derimot er meget artig :Dhttp://blog.ted.com/...copyright-math/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enkel løsning på "problemet". Tilby kundene det de vil ha til en fair pris. Kommer Netflix eller lignende med et oppsett som tilbyr alt og blir gitt ut samtidig som det blir vist i USA, så ville jeg gledelig betalt uten problemer.

Men så lenge de tilbyr et enormt snevert innhold, dårlig kvalitet, og alt nytt kommer lang tid etter release, så har jeg ingen planer om å støtte det.

Endret av Mwotm
Lenke til kommentar
Edit: Må legge til at Netflix virker spennende.
U wish:
«Disse vilkårene for bruk innebærer at alle tvister mellom deg og Netflix vil bli løst ved BINDENDE VOLDGIFT. DU SAMTYKKER I AT DU FRASIER DEG ENHVER RETT TIL RETTSLIGE SKRITT for å hevde eller forsvare rettighetene dine under denne kontrakten (med unntak for mindre saker som kan avgjøres i forliksretten). Rettighetene dine vil bli bestemt av en NØYTRAL VOLDGIFTSMANN/MEKLER og IKKE en dommer eller jury, og krav kan ikke framstilles i form av gruppesøksmål. Les gjennom voldgiftsavtalen nedenfor for å finne alle detaljer vedrørende avtalen, slik at du kan se hvordan en eventuell konflikt med Netflix skal håndteres og vil avgjøres.»

 

Går ut i fra at du mener dette er skrevet for å frarøve deg dine rettigheter, men det er ikke tilfellet. Rettsaker er ekstremt tidkrevende og dyrt, og spesielt i land som USA er dette problematisk for mange selskaper.

 

Ved lanseringen av Diablo 3 hadde for eksempel Blizzard litt serverproblemer, og det ble umiddelbart snakk om massesøksmål, boikott osv.

 

Kort fortalt betyr innholdet i denne avtalen at tvister mellom bruker og netflix behandles av en nøytral tredjepart. Konklusjonen denne tredjeparten kommer fram til er da endelig og kan ikke påklages. Man holder med dette sakene utenfor rettssystemet, men avgjørelsen tas da altså av en nøytral person/gruppe.

 

Det er imidlertid ikke slik at et selskap kan definere en avtale som frarøver deg alle muligheter til å gå til sak. En domstol har anledning til å overprøve en voldgift under visse forutsetninger. Og det er visse krav som stilles til en voldgiftavtale.

 

Jeg skal imidlertid innrømme at hele konseptet med voldgift er noe komplisert og uklart. Justisdepartementet, eller hva det heter nå, har like vel bestemt at dette ikke behøver ytterligere klargjøring da dette trolig ville måtte medføre fastsetting kompliserende vilkår, eller noe i den dur... LOL

Lenke til kommentar

Det er mulig at mine tekniske kunnskaper ikke strekker til her, men: Hvis transitt- og balanseringsserverne tas ned, så kommer vel ikke brukerne heller til de virtuelle serverne? Og da er vel TPB faktisk stoppet. At de ikke kan komme til innholdet i skyen er en annen sak. Porten til TPB må jo være offentlig, ellers ville ikke brukerne kunne komme til. Så hva hindrer myndighetene i å stenge porten?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er mulig at mine tekniske kunnskaper ikke strekker til her, men: Hvis transitt- og balanseringsserverne tas ned, så kommer vel ikke brukerne heller til de virtuelle serverne? Og da er vel TPB faktisk stoppet. At de ikke kan komme til innholdet i skyen er en annen sak. Porten til TPB må jo være offentlig, ellers ville ikke brukerne kunne komme til. Så hva hindrer myndighetene i å stenge porten?

 

Geir :)

 

Poenget er vell gjerne at "Piratebay" ikke er mulig å "slette" eller på noen annen måte "stenge", da det kan settes opp nye transitt- og balanseringsservere andre plasser, som linker til skyen?

 

Om man derimot raidet en tradisjonell serverpark med alle data på så ville alle PB data gå offline i det øyeblikket man trekker ut strømmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...