Gå til innhold

Project Eternity runder av med ny Kickstarter-rekord (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele seansen de siste 4-5 timene ble streamet live fra Obsidian HQ. Hvis dere legger til hvor mye de fikk via PayPal donasjoner via hjemmesiden deres (ca. $150000+) så passerte de $4 Mill ++Noe som er helt utrolig! Backet prosjektet selv, så dette blir spennende.

 

Har lagt til informasjon om PayPal-donasjonene nå. Takk. :)

Lenke til kommentar

Dette er en fascinerende utvikling av spill markedet. Hvor det ikke lengte er store utgiver-selskap som finansierer utviklingen, men heller spillerne selv som gjør det. Dette er definetivt det beste ettersom det ikke er de store stygge utgiver-selskapene (se EA, Ubisoft...) som bestemmer lengre. Dette betyr at spillere får flere kreative løsninger ogdypere historier da de ikke er påtvunget mainstream løsninger for å tjene penger (noe som alt for ofte fører til fiasko spill).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis kickstarter fører til mer kreativitet i spillverdenen, hvorfor er da alle høyprofilerte kickstarters remakes av gamle konsepter?

 

Fordi man må begynne et sted. Kickstarter er nytt og spennende, og med det mener jeg at det også er upløyd mark og at publikum må få se noen høyprofils suksesser før man kan være for spenstig med det.

 

Forøvrig tror jeg dere legger litt ulikt innhold i ordet "kreativitet". Spill publisert gjennom store publishere i dag (og da spesielt EA og Activision) er designet gjennom markedsundersøkelser. Man lager spillet for at flest mulig skal like det. "Kreativitet" blir da å lage spillet slik spillskaperne tror det blir mest gøy, uten særlig hensyn til hva "folk flest" vil ha. Om de så må låne fra gamle, halvdøde spillserier og bygge videre på disse, so be it.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig spennende. Backet ikke prosjektet selv, da jeg ikke har en ordentlig spill-PC lenger, men kan godt hende jeg vil kjøpe spillet i fremtiden.

 

Blir spennende å se om Obsidian klarer å levere. De er jo beryktet for å ha lagd noen av de mest interessant, men også mest feilfulle spillene de siste 20 årene. Tidligere har det alltid vært presset fra utgiverne som har vært den store stygge ulven i følge de ansatte selv, blir spennende å se om de klarer å levere nå som de har 4 ganger mer kapital enn de trengte, og ingen utgivere som puster de i nakken.

Lenke til kommentar

Dette er en fascinerende utvikling av spill markedet. Hvor det ikke lengte er store utgiver-selskap som finansierer utviklingen, men heller spillerne selv som gjør det. Dette er definetivt det beste ettersom det ikke er de store stygge utgiver-selskapene (se EA, Ubisoft...) som bestemmer lengre. Dette betyr at spillere får flere kreative løsninger ogdypere historier da de ikke er påtvunget mainstream løsninger for å tjene penger (noe som alt for ofte fører til fiasko spill).

 

Er enig i at det er en interessant utvikling. Men det mange ikke tenker på er at prosjekter som Eternity over tid kan tvinge "de store, stygge utgiver-selskapene" til å forstå at folk faktisk er interessert i spill som nettopp Eternity. Da kan vi med tiden kanskje få de store selskapene til å gå tilbake til sånne spill, i stedet for å måtte forholde seg til Kickstarter. Å finansiere Eternity med fire millioner dollar er jo bra, men hva med et Eternity med budsjettet til GTA5 eller Skyrim? Da snakker vi. :)

 

Er bare å gratulere Obsidian! Når noen først skulle slå Tim Schafers rekord, så var det greit at det var dem. Synd man må vente så utrolig lenge på selve spillet.

 

Jeg kan gjerne vente enda lengre på det. Nå da de har budsjettet i orden har de også flere ting de må legge inn og mer polering å gjøre, så det siste de trenger er en fast dato hvor de "må" gi ut spillet. De bør absolutt ta den tiden de trenger, om de så må utsette spillet ett helt år.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Dette lover bra. Jeg er dog uenig med KAS (ihvertfall slik jeg forstår han). Sjangeren Project Eternity befinner seg i er en gammel sjanger (isometrisk styrt RPG) men selve konseptet er jo nytt. En helt ny franchise om du vil, med nye myter og en ny verden. Det er (desverre, kanskje) ikke en Forgotten Realms sak som dukker opp.

 

Det samme gjelder Double Fine adventure. Gammel sjanger, men en ny historie og så videre. Project Eternity kunne jo være lagt om til "moderne RPG" ala Mass Effect, men det ville jo fremdeles ikke vært et nyere konsept av den grunn. Det er ikke så mange flere sjangre som kan finnes opp, så nå må sjangerens yttergrenser presses i stedet.

Lenke til kommentar

Dette lover bra. Jeg er dog uenig med KAS (ihvertfall slik jeg forstår han). Sjangeren Project Eternity befinner seg i er en gammel sjanger (isometrisk styrt RPG) men selve konseptet er jo nytt. En helt ny franchise om du vil, med nye myter og en ny verden. Det er (desverre, kanskje) ikke en Forgotten Realms sak som dukker opp.

 

Jeg synes det er litt for tynt å kalle det et nytt konsept når det som er nytt er historia/universet. Om man bruker det som kriterium blir det veldig mange nye konsepter ute og går.

 

Min skepsis til Kickstarter-prosjekter går på at jeg mistenker de spillene vi i dag ser på som klassikere aldri ville fått inn en betydelig støtte derfra. For å appellere til publikum må man enten ha et ferdig produkt, eller noe lignende å vise til. Obsidian og deres Project Eternity flyter godt på at de som vokste opp med isometriske rollespill nå begynner å bli litt oppi årene, er i fast jobb, og har penger å avse.

Lenke til kommentar

Min skepsis til Kickstarter-prosjekter går på at jeg mistenker de spillene vi i dag ser på som klassikere aldri ville fått inn en betydelig støtte derfra.

 

Skjønner ikke helt hva du mener, jeg. Er du motstander av Kickstarter fordi de som får mest penger er de som har lagd klassikere før?

 

Faster than light, Legends of Eisenwald, Expeditions Conquistador, Knock Knock, Castle Story, The Banner Saga og Xenonauts er alle suksesshistorier på Kickstarter hvor utviklerne ikke har noe rulleblad i det hele tatt å snakke om. Så lenge du har en god ide, og viser at du kan produsere det du ønsker, så gir folk penger. Xenonauts er forøvrig en remake, men de fem andre har da absolutt nye konsepter, og 5 er fremdeles mer enn 0, som er det utgivere pusher på oss.

 

I tillegg har du Dead State, og selv om det er en profilert fyr bak det, så prøver det å gjøre ting som få, om noen spill har gjort før.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du mener, jeg. Er du motstander av Kickstarter fordi de som får mest penger er de som har lagd klassikere før?

 

Nei, jeg liker ikke det faktum at helt nye konsepter vil ha vanskelig for å begeistre. Ville Planescape Torment fått støtte? Sim City? Diablo? Tvilsomt, man må ha sett resultatene for å forstå hvor brilliante de er. Derimot vil spill som Project Eternity, som beskriver seg selv som "..an isometric, party-based computer RPG set in a new fantasy world" appellere til fans av den allerede eksisterende sjangeren.

Lenke til kommentar

Faster than light, Legends of Eisenwald, Expeditions Conquistador, Knock Knock, Castle Story, The Banner Saga og Dead State er alle nye konsepter, som har begeistret folk på Kickstarter så jeg er sterkt uenig i det utsagnet.

 

Obsidian får ikke penger først og fremst pga konseptet, men fordi de allerede har bevist at de kan lage spill. Tim Schafer sa ikke noe annet enn at han ville lage et eventyrspill. Det kan jo være hva som helst, bortsett fra at det blir peking og klikking. Igjen fikk han penger fordi han har bevist at han kan lage spill før.

 

Planescape Torment, Sim City og Diablo hadde ikke fått 4 millioner i dag på Kickstarter om det hadde vært Joe Schmoe som hadde kommet med ideen, men de hadde garantert fått nok til å lage spillene.Faster Than Light er som sagt et av årets desidert beste spill, og fikk 2000% mer enn de bad om på Kickstarter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg synes det er litt for tynt å kalle det et nytt konsept når det som er nytt er historia/universet. Om man bruker det som kriterium blir det veldig mange nye konsepter ute og går.

 

Min skepsis til Kickstarter-prosjekter går på at jeg mistenker de spillene vi i dag ser på som klassikere aldri ville fått inn en betydelig støtte derfra. For å appellere til publikum må man enten ha et ferdig produkt, eller noe lignende å vise til. Obsidian og deres Project Eternity flyter godt på at de som vokste opp med isometriske rollespill nå begynner å bli litt oppi årene, er i fast jobb, og har penger å avse.

 

Jeg tror kanskje jeg forstår litt mer hva du vil frem til. Du er kanskje litt skeptisk til at de som er gamle i gamet har lettere for å få større mengder penger nesten uavhengig av hvor spennende prosjektet deres er? Bare fordi at de tidligere har gjort bra saker?

 

Jeg er litt mer usikker på hva du mener ville regnes som et nytt konsept. Hadde du hatt mulighet for å utdype det litt for meg? La oss si at om vi hadde tatt Jagged Alliance og gjort fps av det, du ville ikke regnet det som et nytt konsept, eller?

 

Selv ser jeg beskrivelsen isometrisk rollespill gir meg en ide om spillmekanikken. Det som gjorde at jeg puttet en del penger i dette spillet var rett og slet at de som står bak har gjort flere bra ting før, og det er da også det jeg håper at de gjør nå. Jeg er ikke så avhengig av at spillmekanikken føles ny, så lenge spillet er solid. Jeg kunne fint tatt frem Baldurs Gate igjen og spilt det nok en gang, men etter å ha spilt gjennom det flere ganger er det ikke så mye nytt for meg der. Derfor vil jeg ha et nytt spill av den sorten: det er ikke mekanikkene som er problemet her, det er bare det at jeg kjenner historien. På dette nye spillet får vi en velutprøvd spillmekanisk sak, men forhåpentligvis med noe med samme dybde som BG eller PlaneScape Torment.

 

 

Planescape Torment, Sim City og Diablo hadde ikke fått 4 millioner i dag på Kickstarter om det hadde vært Joe Schmoe som hadde kommet med ideen, men de hadde garantert fått nok til å lage spillene.Faster Than Light er som sagt et av årets desidert beste spill, og fikk 2000% mer enn de bad om på Kickstarter.

 

Det er vel sant. I dette tilfellet har de som sto bak spillene skapt sitt navn på bakgrunn av et solid spill, og ikke fått muligheten til å lage et solid spill på bakgrunn av navnet sitt..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...