Gå til innhold

Her er prisene på iPad Mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

yes yes nok et overpriset produkt fra Apple, tror nok disse prisene er ganske så reelle virker typisk Apple priser

 

Gratulerer med en utrolig vittig kommentar, hva baserer du denne uttalelsen på? Ettersom vi enda ikke vet noe om spesifikasjonene, verken prosessor, skjermkort, oppløsning eller noe så er det jo fantastisk vittig at du klarer å konkludere med at den er overpriset uten å ane noe særlig om produktet du påstår at er overpriset.

 

 

Vi snakker jo ikke allverdens til prisforskjell fra Google Nexsus 7 om disse prisene er korrekte, og her får du jo modeller som faktisk støtter 3G og litt forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

---

 

Vi snakker jo ikke allverdens til prisforskjell fra Google Nexsus 7 om disse prisene er korrekte, og her får du jo modeller som faktisk støtter 3G og litt forskjellig.

Når man ser på 16GB Wifi-versjon (kr 2.620,-) og sammenligner med Nexus 7 (kr 1.989,-), så er det en vesentlig forskjell i pris. Forutsatt at prisen i artikkelen stemmer og kan overføres direkte til norske kroner, så er det over 31% dyrere med iPad enn N7. Å si at det ikke er allverdens forskjell blir da helt feil i mitt hode.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis et Apple produkt hadde lagt seg på samme nivå som google sitt non-profit (tror det er det hvertfall) nettbrett hadde joe noe vært galt. Tror ikke Apple selger et produkt uten å tjene penger på det, for å tjene penger på det senere i AppStore osv. Jeg syns hvertfall ikke startmodellene så noe spesiellt dyre ut. Er bare minne som er dyrt.

 

Jeg har S3 så er ikke Apple-fanboy altså, liker best Android, men skulle jeg kjøpt meg nettbrett kan det godt være jeg hadde tatt en iPad pga at det er så mange som rapporterer mange bugs på Asus Infinity pad. De må få fiksa det, ødelegger det gode rykte :)

Lenke til kommentar

---

 

Vi snakker jo ikke allverdens til prisforskjell fra Google Nexsus 7 om disse prisene er korrekte, og her får du jo modeller som faktisk støtter 3G og litt forskjellig.

Når man ser på 16GB Wifi-versjon (kr 2.620,-) og sammenligner med Nexus 7 (kr 1.989,-), så er det en vesentlig forskjell i pris. Forutsatt at prisen i artikkelen stemmer og kan overføres direkte til norske kroner, så er det over 31% dyrere med iPad enn N7. Å si at det ikke er allverdens forskjell blir da helt feil i mitt hode.

 

 

Men så vet vi enda ingenting om spesifikasjonene på produktet, hvordan kan man overhode vurdere verdien da? Skal vi tenke logisk så ender vell iPad Mini opp med enten Apple A5X SoC som sitter i dagens iPad 3, eller så får den litt mer strømgjerrig maskinvare iform av Apple A6 som sitter i iPhone 5. Uansett så vil begge disse overgå både prosessor og grafikkytelsen til Nexus 7 sin nVIDIA Tegra3 SoC.

 

Vi må nesten avvente å se hva som blir spesifikasjonene på produktet før vi kan rope ut hva som er overpriset eller ikke, og hvorfor skal det være logisk å sammenligne iPad Mini 16GB WiFi med Nexus 7 og ikke 8GB varianten? Kan se logikken om du mener det er rettferdig å sammenligne produkter med like spesifikasjoner opp imot hverandre, men da burde vell det strengt tatt gjelde andre aspekter enn utelukkende minnemengde også?

 

 

Nå er jo Google / Asus Nexus 7 mer eller mindre et prosjekt Google ikke er ute etter å tjene penger på, har de i det hele tatt fortjeneste på Nexus 7 per i dag? Det er i hvertfall ikke store greiene, så det er liten om ingen tvil om at Nexus 7 sparker godt ifra seg med tanke på prisen, sammenligner vi med Samsung Galaxy Tab2 7" og andre 7" nettbrett i markedet så ser jo ikke denne prisingen noe dårlig ut fra Apple sin side. Eller er det sånn at alt annet enn det billigste produktet i ethvert segment er å se på som overpriset?

Lenke til kommentar

Nå er jeg forvirret. Var Jobs en tulling eller kommer det blyantspissere til fingertuppene med på kjøpet...

Apple i et nøtteskall det.

Før: iPhone kan ikke bli større, for da når ikke brukerne kanten med tommelen. iPhone 4S har perfekt størrelse for en mobiltelefon.

Nå: iPhone 5 med større skjerm.

 

Før: iPad er perfekt størrelse. Jobs gjør narr av konkurrentenes mindre varianter fordi de krever blyantspissere til fingertuppene for å bruke. (selv om iPhone merkelig nok fungerer med bare 3.5")

Nå: iPad Mini!

 

:thumbup:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå er jeg forvirret. Var Jobs en tulling eller kommer det blyantspissere til fingertuppene med på kjøpet...

Ingen av delene, dersom spekulasjonene om "iPad Mini" er riktige. Jobs sa noe ved en anledning om at 7" nettbrett fra Apple var lite aktuelt, mens ryktene nå handler om et 8" nettbrett fra Apple.

Lenke til kommentar

Apple i et nøtteskall det.

Før: iPhone kan ikke bli større, for da når ikke brukerne kanten med tommelen. iPhone 4S har perfekt størrelse for en mobiltelefon.

Nå: iPhone 5 med større skjerm.

Og det interessante her er jo at når man holder iPhone 5 i vanlig portrettorientering så er bredden på skjermen nøyaktig som på iPhone 4S, slik at man når like lett tvers over skjermen for f.eks skriving med én hånd. ;)

 

Før: iPad er perfekt størrelse. Jobs gjør narr av konkurrentenes mindre varianter fordi de krever blyantspissere til fingertuppene for å bruke. (selv om iPhone merkelig nok fungerer med bare 3.5")

Nå: iPad Mini!

Det var faktisk å bruke sandpapir på fingertuppene Jobs snakket om da, og det gjeldt for 7" nettbrett med samme UI som 10" iPad, krympet ned med samme antall pixler på skjermen og UI-elementene. UI-elementene ville blitt litt for små. Et eventuelt 8" nettbrett blir noe litt annet, der de samme UI-elementene i så fall får nøyaktig samme størrelse som på iPhone.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

 

Det var faktisk å bruke sandpapir på fingertuppene Jobs snakket om da, og det gjeldt for 7" nettbrett med samme UI som 10" iPad, krympet ned med samme antall pixler på skjermen og UI-elementene. UI-elementene ville blitt litt for små. Et eventuelt 8" nettbrett blir noe litt annet, der de samme UI-elementene i så fall får nøyaktig samme størrelse som på iPhone.

 

Så han gjorde narr av konkurrentene basert på fiktive begrensinger som ikke eksisterte?

 

For hvem er det egentlig problematisk å nå tvers over skjermen med feks en galaxy s2? (hovedkonkurrenten da dette størrelsesargumentet ble brukt mest)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det var faktisk å bruke sandpapir på fingertuppene Jobs snakket om da, og det gjeldt for 7" nettbrett med samme UI som 10" iPad, krympet ned med samme antall pixler på skjermen og UI-elementene. UI-elementene ville blitt litt for små. Et eventuelt 8" nettbrett blir noe litt annet, der de samme UI-elementene i så fall får nøyaktig samme størrelse som på iPhone.

 

Så han gjorde narr av konkurrentene basert på fiktive begrensinger som ikke eksisterte?

 

For hvem er det egentlig problematisk å nå tvers over skjermen med feks en galaxy s2? (hovedkonkurrenten da dette størrelsesargumentet ble brukt mest)

 

AtW

Hva så om han gjorde det?

Lenke til kommentar

Så han gjorde narr av konkurrentene basert på fiktive begrensinger som ikke eksisterte?

Jeg oppfattet ikke at Jobs gjorde narr av konkurrentene i den konferansesamtalen med markedsanalytikere for 2 år siden, som det stadig henvises til. Han redegjorde derimot for markedssituasjonen, også hva angikk iPad. Han kom inn på konkurrentenes tablets på den tiden, der de fleste så ut til å satse på 7" størrelse (16:9 - 16:10 format), og gjennomgikk flere grunner til at slike 7" tablets var et uinteressant format for Apple. Han nevnte bl.a hvordan slike 7" tablets hadde kun 45% av skjermarealet til en iPad, og at størrelsen på disse skjermene ikke var tilstrekkelige for å lage flotte tablet-apps, sammenlignet med iPads (tilnærmet) 10" skjerm.

En tablet på 7.85", dvs. tilnærmet 8", vil ha 66% av skjermarealet til en 10" iPad. En viss forskjell, altså.

 

For hvem er det egentlig problematisk å nå tvers over skjermen med feks en galaxy s2? (hovedkonkurrenten da dette størrelsesargumentet ble brukt mest)

Du får heller spørre de som har kommet med utsagn om at det er "problematisk å nå tvers over skjermen med feks en galaxy s2". Selv om iPhone har en mer optimal skjermstørrelse for skriving med én hånd trenger det ikke å være direkte "problematisk" for alle å nå tvers over skjermen på en vesentlig større skjerm. Det kommer jo an på hvilke hender det er snakk om, lengde på fingre, bevegelighet i ledd, og hva slags fingergymnastikk den enkelte oppfatter som "problematisk" i en gitt situasjon - f.eks gående på gaten mens man holder telefonen i et stabilt grep samtidig som man skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det blir vel opp til den enkelte å vurdere, Jobs kom med ganske mange overdrevne påstander som senere ble snudd på når Apple endret strategi, for min del betydde det ikke så mye mer enn at jeg tok det meste av det han sa med en solid klype salt. AtW

Historiske uttalelser bør som regel leses i kontekst og sees ut fra sin tid. Verden forandrer seg, og det er oftest klokt å forandre mening når omstendighetene eller forutsetningene endrer seg vesentlig, eller noen rett og slett har kommet med gode argumenter for at du tar feil.

 

Under gitte omstendigheter er det nødvendig å spissformulere seg, eller forenkle en framstilling, og nyanser vil gå tapt. Noen vil da tolke alt i absolutt verste og snevreste mening uansett, mens andre klarer å sette ting inn i en større sammenheng, oppfatte subtekst og forstå meningen bak det som blir sagt.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Så han gjorde narr av konkurrentene basert på fiktive begrensinger som ikke eksisterte?

Jeg oppfattet ikke at Jobs gjorde narr av konkurrentene i den konferansesamtalen med markedsanalytikere for 2 år siden, som det stadig henvises til. Han redegjorde derimot for markedssituasjonen, også hva angikk iPad. Han kom inn på konkurrentenes tablets på den tiden, der de fleste så ut til å satse på 7" størrelse (16:9 - 16:10 format), og gjennomgikk flere grunner til at slike 7" tablets var et uinteressant format for Apple. Han nevnte bl.a hvordan slike 7" tablets hadde kun 45% av skjermarealet til en iPad, og at størrelsen på disse skjermene ikke var tilstrekkelige for å lage flotte tablet-apps, sammenlignet med iPads (tilnærmet) 10" skjerm.

En tablet på 7.85", dvs. tilnærmet 8", vil ha 66% av skjermarealet til en 10" iPad. En viss forskjell, altså.

 

For hvem er det egentlig problematisk å nå tvers over skjermen med feks en galaxy s2? (hovedkonkurrenten da dette størrelsesargumentet ble brukt mest)

Du får heller spørre de som har kommet med utsagn om at det er "problematisk å nå tvers over skjermen med feks en galaxy s2". Selv om iPhone har en mer optimal skjermstørrelse for skriving med én hånd trenger det ikke å være direkte "problematisk" for alle å nå tvers over skjermen på en vesentlig større skjerm. Det kommer jo an på hvilke hender det er snakk om, lengde på fingre, bevegelighet i ledd, og hva slags fingergymnastikk den enkelte oppfatter som "problematisk" i en gitt situasjon - f.eks gående på gaten mens man holder telefonen i et stabilt grep samtidig som man skriver.

 

Så jobs skjønte ikke at apple var i stand til å skalere ikoner? Og er ikke tallene 65% og 52%, ikke 41 og 66%? Det er selvfølgelig en viss forskjell. Noen fingerspissende forskjell vil jeg ikke akkurat se det er.

 

Poenget er at de aller fleste rekker fint på tvers av en telefon. Telefonens høyde er også vesentlig for hvor grei den er å bruke med en hånd.

 

AtW

 

Det blir vel opp til den enkelte å vurdere, Jobs kom med ganske mange overdrevne påstander som senere ble snudd på når Apple endret strategi, for min del betydde det ikke så mye mer enn at jeg tok det meste av det han sa med en solid klype salt. AtW

Historiske uttalelser bør som regel leses i kontekst og sees ut fra sin tid. Verden forandrer seg, og det er oftest klokt å forandre mening når omstendighetene eller forutsetningene endrer seg vesentlig, eller noen rett og slett har kommet med gode argumenter for at du tar feil.

 

Under gitte omstendigheter er det nødvendig å spissformulere seg, eller forenkle en framstilling, og nyanser vil gå tapt. Noen vil da tolke alt i absolutt verste og snevreste mening uansett, mens andre klarer å sette ting inn i en større sammenheng, oppfatte subtekst og forstå meningen bak det som blir sagt.

 

Det er ikke nødvendig å komme med usaklig bastante uttalelser nei. Det er noe man velger. Og det endrer hvordan folk tolker det du sier i framtiden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så jobs skjønte ikke at apple var i stand til å skalere ikoner? Og er ikke tallene 65% og 52%, ikke 41 og 66%? Det er selvfølgelig en viss forskjell. Noen fingerspissende forskjell vil jeg ikke akkurat se det er.

 

Poenget er at de aller fleste rekker fint på tvers av en telefon. Telefonens høyde er også vesentlig for hvor grei den er å bruke med en hånd.

Skjønte han ikke det? Hvor tar du det fra? Jeg er rimelig sikker på at Jobs hadde en større forståelse for utvikling av gode brukergrensesnitt, samt tekniske muligheter og begrensninger, enn noen av oss. Om han oppfattet slik skalering som ønskelig er jo en helt annen sak.

 

Jeg skrev hhv. 45% og 66%, ikke 41 og 66%. Du kan også ta hensyn til ulike proporsjoner, der iPad har 4:3 format (og i følge ryktene beholder det) mens konkurrentene stort sett har 16:9 - 16:10. Bredformatene gir selvsagt mindre areal med samme antall tommer diagonalt.

 

 

Det er ikke nødvendig å komme med usaklig bastante uttalelser nei. Det er noe man velger. Og det endrer hvordan folk tolker det du sier i framtiden.

Så nå er det "usaklig bastante uttalelser" du diskuterer, og ikke "overdrevne påstander"? Ikke at det spiller noen rolle at du ikke kan bli enig med deg selv, ingen andre enn deg aner hvilke uttalelser/påstander det angivelig dreier seg om uansett...

De fleste velger nok hvordan man uttaler seg ut fra de aktuelle omstendighetene, ikke hvordan man tror det kan bli fortolket utenfor konteksten, i en mer eller mindre fjern framtid. Vi har jo sett nok av sitatfusk og misbruk av bruddstykker av intervju eller uttalelser Jobs har kommet med, bl.a også når det gjelder disse 7" nettbrettene, og det er ikke mulig å gardere seg mot slikt. Men nok om det, det blir bare tull å diskutere dine ulne påstander om "mange overdrevne uttalelser" og/eller "usaklig bastante uttalelser" fra Jobs, uten noen form for konkret henvisning. Det er uansett off-topic, så du skal slippe å utdype.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...