Gå til innhold

«Fryktløse Felix» satte YouTube-rekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det så stor oppstandelse over det her? Hvorfor er dette mer spektakulært enn et vanlig fallskjermhopp?

Tenk litt gjennom det du akkurat spurte om. Hvorfor det er mer spektakulært å hoppe fra 39.000 meters høyde i forhold til typ 5.000?

 

Det har vel noe med å gjøre at han så og si hoppet fra verdensrommet. Han måtte ha oksygen og spesiallaget drakt, noe de fleste andre fallskjermhopp ikke krever. I tillegg var det jo alle rekordene han slo som gjorde det spesielt.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så stor oppstandelse over det her? Hvorfor er dette mer spektakulært enn et vanlig fallskjermhopp?

 

Ballongferden opp er jo en bragd i seg selv. Mye som skal stemme på samme tid.

 

Sett bort ifra dette så er kanskje den viktigste forskjellen for selve hoppet mangel på luft. Det betyr blant annet at man ikke kan sveve slik fallskjermhoppere gjør, iallfall ikke før senere i hoppet. Begynner man å spinne har man ingen kontroll, og man kan miste bevisstheten (og pådra seg diverse skader) på grunn av g-kreftene.

 

Så er det trykk og temperatur som må håndteres.

 

Så jo, det er en del ting som gjør dette mer spekakulært enn et vanlig fallskjermhopp.

Lenke til kommentar

Han var først.ArmstrongGagarinColombusosv.

 

Ikke helt sant. Joseph Kittinger var først i 1960, men Felix forbedret rekorden hans.

 

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Kittinger

 

Det som er spesielt med disse type hopp i forhold til vanlige hopp er de ekstreme forholdene.

En vanlig fallskjermhopper vil normalt ikke oppleve hastigheter mye over 200km/t. Felix og Joseph hadde bortimot det fem dobbelte.

En vanlig fallskjermhopper kan nærmest hoppe i nettoen og puste luften rundt seg. Mens Felix og Joseph trengte tilnærmet romdrakter for å holde dem i live. Ett lite hull i drakten på den høyden er nok for å ta livet av deg. Det er flere som har prøvd seg på denne bragden som ikke har kommet ned i livet.

 

 

 

Lenke til kommentar

KAN FOLK SLUTTE Å VÆRE NEGATIVE. Det var et spesielt hopp. Hadde det vært meg som stå så og si i verdensrommet og skulle hoppe ned så hadde jeg tissa på meg. Jeg syns det er skummelt å hoppe 15 meter ned i vann, og dette var 39000 meter. Hvis dere ikke syns han er spesiell så bare hopp fra 40000 meter dere! tror ikke dere tørr det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tenker ikke jeg på utstyret og utførelsen. Hva er det som gjør denne mannen spesiell? Sett bort i fra utstyret har han bare hoppet fra et høyere punkt enn vanlig.

Vil nok si et MYE høyere punkt enn vanlig, kanskje 10 ganger høyere opp enn et vanlig fallskjermhopp!

For ikke å nevne at han falt nedover i en hastighet på ca 1100km/t, en eneste feil og han ville vært død. Det er ikke alle som tørr eller har kunnskapen og erfaringen til å utføre et sånt stunt.

Lenke til kommentar
'Når det gjelder at de slo OL kom en kompis med et godt poeng: OL sendtes i "alle land" på TVer, det gjorde ikke Felix' hopp. Det gjør det jo mer forståelig at det var en slik utklassing.

Pluss at dette var en hendelse innenfor et kort tidsrom, så om man skulle få med seg noe så måtte man se der og da. Ikke at det har noe å si, youtube-rekorden ble uansett slått :)

Endret av Ayb
Lenke til kommentar

Selv om Felix sitt hopp var imponerende, synes jeg likevel dette er mer "gutsy". Å hoppe ut fra et helikopter fra 800 meters høyde (nok til å nå terminalhastighet, kunne like godt hoppet fra 10km mtp. farten) helt uten fallskjerm, for å så lande i pappkassene. Det var heller aldri blitt gjort før.

 

Jeg synes hoppet fra 39 kilometer er en mye større bragd rent vitenskapelig. Utvikling av drakt, ballong og kapsel har helt sikkert sine nytteverdier, og de fikk inn mye nyttig data. Men hvis jeg sammenligner selve stuntet utført av et menneske, så synes jeg hoppet uten fallskjerm er mer imponerende. :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=u5_ITt2LM0A

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...