Gå til innhold

– iPhone 5 vil fungere på 4G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De skulle heller fokusert litt mere på 4G mobilt bredbånd til folk som bor der hvor fiber ikke blir bygget ut, enn å tilby det til iphone.

Hvorfor? Man bygger ut der det er kunder, for de kundene som er interessert i å betale. Det er gjerne grunner til at fiberutbygging ikke prioriteres i mange områder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De skulle heller fokusert litt mere på 4G mobilt bredbånd til folk som bor der hvor fiber ikke blir bygget ut, enn å tilby det til iphone.

Hvorfor? Man bygger ut der det er kunder, for de kundene som er interessert i å betale. Det er gjerne grunner til at fiberutbygging ikke prioriteres i mange områder.

Nå finnes allerede LTE der man nå skal sette opp et ekstra frekvensnett. Jeg finner det heller spesielt at teleopperatørene bygger ut dobbel opp for å tilfredstille brukere ev en enkelt mobiltelefon. Andre produsenter må tilby mobiltelefoner som passer der de lanseres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg leste en artikkel om 4G/LTE-teknologi for en stund siden. Jeg vet ikke hvor mange som husker NMT 450/900, men det er jo hele veien et spørsmål om rekkevidde. NMT 450 har jo vært holdt liv i som nødnett veldig lenge etter sin komersielle avslutning grunnet sin gode rekkevidde i ubefolkede områder.

 

De ulike frekvensene som benyttes til LTE benyttes om hverandre for å dekke områder med ulik befolkningstetthet. 1800MHz er en mellomfrekvens i LTE-sammenheng. Telenor (var det vel?) varslet for en tid tilbake at de ville supplere med 1800MHz for å dekke en del huller i områder med middels befolkningstetthet.

 

Denne bruken av ulike frekvenser tilsier da også naturlig nok at uansett hvor du benytter en telefon med bare ett frekvensbånd så vil man få svært selektiv dekning. Vi kan med andre ord ikke forvente at særlig mange områder blir dekket av mer enn en frekvens, og av disse vil 1800MHz trolig være minst utbredt.

Lenke til kommentar
De skulle heller fokusert litt mere på 4G mobilt bredbånd til folk som bor der hvor fiber ikke blir bygget ut, enn å tilby det til iphone.
Hvorfor? Man bygger ut der det er kunder, for de kundene som er interessert i å betale. Det er gjerne grunner til at fiberutbygging ikke prioriteres i mange områder.
Nå finnes allerede LTE der man nå skal sette opp et ekstra frekvensnett. Jeg finner det heller spesielt at teleopperatørene bygger ut dobbel opp for å tilfredstille brukere ev en enkelt mobiltelefon. Andre produsenter må tilby mobiltelefoner som passer der de lanseres.

 

Nettopp, det er helt håpløst. Resultatet er vel at vi som har/får 4G telefoner som tilsynelatende skal fungere på eksisterende nett må vente enda lenger på at det skal bli utbygget til utkantstrøk, og ikke i bykjernen om de skal legge dobbelt på allerede eksisterende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg leste en artikkel om 4G/LTE-teknologi for en stund siden. Jeg vet ikke hvor mange som husker NMT 450/900, men det er jo hele veien et spørsmål om rekkevidde. NMT 450 har jo vært holdt liv i som nødnett veldig lenge etter sin komersielle avslutning grunnet sin gode rekkevidde i ubefolkede områder.

 

De ulike frekvensene som benyttes til LTE benyttes om hverandre for å dekke områder med ulik befolkningstetthet. 1800MHz er en mellomfrekvens i LTE-sammenheng. Telenor (var det vel?) varslet for en tid tilbake at de ville supplere med 1800MHz for å dekke en del huller i områder med middels befolkningstetthet.

 

Denne bruken av ulike frekvenser tilsier da også naturlig nok at uansett hvor du benytter en telefon med bare ett frekvensbånd så vil man få svært selektiv dekning. Vi kan med andre ord ikke forvente at særlig mange områder blir dekket av mer enn en frekvens, og av disse vil 1800MHz trolig være minst utbredt.

"Problemet" her er at Telenor tydeligvis planlegger å bygge ut 1800MHz båndet i byområder som allerede er utbygd fremfor at man fokuserer på å bygge ut dette båndet der man ikke har dekning i dag. Det er en grunn til at 1800MHz båndet ikke brukes i byer, det er rett og slett ikke der det er best egnet. Resultatet er at man prioriterer å gi brukere av en spesiell mobiltelefon dekning forran brukere som ikke har dekning utenfor byene. Om de i byene må ha 4G får de heller vurdere en annen mobil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Vi er også avhengige av endringer fra Apple sin side såvel som hos oss"Ja, da ligger ballen hos Apple da ;)

 

LIgger vel ikke noe ball hos Apple. Resten av verden har vel på sin side LTE og store deler av verden bruker 1800 båndet. Bare telenor som er så inkompetent at de bygger ut LTE som ingen bruker.

Du har virkelig peiling på dette ser jeg... Hvilke frekvenser som er tilgjenglige er ikke opp til Telenor å bestemme, og dette er et problem som ikke bare berører Norge, men det meste av Europa, store deler av asia, mellom/søramerika +++. 1800MHz kan brukes, men er bedreegnet i områder med store avstander uten tett befolkning.

Endret av serpentbane666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Vi er også avhengige av endringer fra Apple sin side såvel som hos oss"

 

Ja, da ligger ballen hos Apple da ;)

Stemmer, Apple må pushe ut "carrier setting" til telefonene, som i bunn og grunn forteller telefonen hvilke radiofrekvenser som skal aktiveres når du har et Telenor SIM-kort i telefonen (dukker også opp en knapp i "Cellular Data menyen med "Enable LTE"), samt APN-instillinger med mer...

 

Dette kan uansett ikke gjøres før Telenor og NetCom har implementert støtte i 4G nettet for å bytte mellom 4G og 3G når det blir foretatt taleannrop. Før dette er på plass vil heller ikke 4G fungerer med noen andre telefoner.

 

De skulle heller fokusert litt mere på 4G mobilt bredbånd til folk som bor der hvor fiber ikke blir bygget ut, enn å tilby det til iphone.

Morsomt når man kommenterer på ting man ikke helt har peiling på... :p

 

At Telenor bruker 1800MHz vil faktisk hjelpe til å gjøre 4G tilgjenglig der fiber ikke er bygd ut. 1800MHz signaler har lenger rekkevide en 2600MHz. 1800MHz er også mye bedre for innendørsdekning. Der er 2600MHz ganske elendig. 2600MHz er egentlig kun egnet i store byer.

 

Det beste her er å bygynne å bygge ut i 800MHz båndet som er reservert for "mobilt internett" etter at analog TV ble langt ned. Her venter man dog fremdeles på at Samferdselsdepartementet skal utføre auksjoner, og at frekvensene skal bli tildelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rart at Telenor fremstiller det nå som om det er Apples skyld, at 4G ikke fungerer her i landet. Bodde og studerte i USA også i år og var i San Francisco da den nye iPhone 5 kom ut. Jumbojet fra hele verden landede i minutt takt med unge fra hele verden - som kjøpte seg iPhone. Jeg pakket den ut, slå den på og var 2 min etter på min 4G mobil Hotspot. Folk flest bruker det derover idag, og den brukte jeg til å laste ned uten Mb begrensninger de siste år i California. Den brukte jeg i Amsterdam, Paris eller i Asien og det virker bare. Bruker den sammen med min iPad eller MacBook Pro ute i parken, på stranda eller i bilen, på lufthavna rund omkring. Da jeg kom tilbake til Gardamoen var det slutt. Kan ikke få et SIM kort til den eller til iPhone. Bare de elendige gammeldags USB Stikk, som ikke passer i noen av de moderne 4G kommunikasjons-midler.

 

Hvor er flaskehalsen? Ihvertfall ikke hos Apple. Deres mobil og iPad fungerer alle andre steder - bare ikke her. Samsung lager 4G Hotspot. Hvorfor lage reklame kun for Samsung Smartphone og ikke for en mye mer smart 4G Hotspot og iPhone 5. Alltid motsatt logikk...

 

Mobile 4G Hotspot må folk her nok vente på i 10 til 15 år til, når de andre land forlengst har fått noe helt annet, og ingen vil ha dem lenger, kan vi endelig få kjøpt dem herhjemme til overpriser. Det er blitt et fast mønster etterhvert.

Elendige Mb grensen, som ikke tillader mer enn henting av en enkelt dags E-post - og vi får lov å betale for alt uønsket reklame i tillegg - betyr tydeligvis: minst mulig service til kundene og melke kunder i Norge mest mulig - mens der er store tab rundom i Asien og Rusland pga. feilsatsinger der også.

For et gammeldags og knotede system og gammeldags holdninger Telenor sidder med i 2012.... Prøver å gi alle andre skylla, når de ikke følger med i timen.

 

Netcom gjør i det minste et forsøk med en enkel hotspot - selvom de også satset på feile frekvenser. Folk reiser mye mer idag. Jeg ser norske reisender uansett hvor jeg kommer. Man kan ikke koke lenger sin egen suppe her i Norge og overlade folk til seg selv - la dem betale en mobilregning på 20.000kr etter en uke ferie... Det viser hvor lite Telenor verdsetter sine kunder.

Vi vil ikke ha noe koreansk etterlikning av Apple produkter. Vår bedrift har satset 100% på Apple og dem som satser på det riktige nett, blir vår fremtidige samarbeidspartner. Enkelt og greit.

 

Her bare noen få av der kjempe utvalg av mobile 4G Hotspot:

 

http://www.virginmobileusa.com/shop/mobile-broadband/broadband-2-go/sierra-overdrive-pro/features/

 

http://reviews.cnet.com/routers/sprint-mifi-4082-3g/4540-3319_7-34629437-4.html

 

http://www.verizonwireless.com/b2c/explore/?page=mobile-hotspots

Endret av Mac-user
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...