Gå til innhold

Venstre deler amerikanernes frykt for Huawei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Påstand mot påstand - USA mot Kina og Venstre mot Kina. For USAs er det vel bare nok et tegn på økende gnissninger mellom de to.

 

Trine Skei Grande har nok null kunnskap i denne saken, men den amerikanske rapporten kan være basert på kunnskap. Gleder meg allerede til kapittel 2 i denne thrilleren.

 

For Norges del virker det som en opptrapping av gnissningene i kjølvannet av fredsprisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Påstand mot påstand - USA mot Kina og Venstre mot Kina. For USAs er det vel bare nok et tegn på økende gnissninger mellom de to.

 

Trine Skei Grande har nok null kunnskap i denne saken, men den amerikanske rapporten kan være basert på kunnskap. Gleder meg allerede til kapittel 2 i denne thrilleren.

 

For Norges del virker det som en opptrapping av gnissningene i kjølvannet av fredsprisen.

Venstre har vel ikke direkte gått ut mot Kina, men ønsker å starte en egen gransking. Det er noe vi burde gjøre i alle tilfeller andre land ønsker å f.eks levere infrastruktur til de norske mobilnettene da det kan bli missbrukt.

 

Synes saken er bedre lagt frem på Aftenposten. Jeg stoler ikke mye på USA når det kommer til slikt, og iallefall ikke mtp på deres forhold til land som ikke deler samme syn som dem innen politikk, religion, osv., men vi kan ikke overse slike rapporter.

 

Vil minne på at kongresskomitteen etter ett års undersøkelser ikke har fremlagt noen bevis eller indikatorer på at huawei driver med spionasje eller noe snusk.. Nada. Zip.

Det er spekulasjon. Spekulasjon som amerikanske selskaper vil tjene på. Og norske selskaper i dette tilfellet.

Det er også noe jeg har tenkt på.

 

Selspaker som er registrert i USA er forøvrig pliktig til å gi fra seg informasjon til myndighetene etterforespørsel selv om servere ikke befinner seg innenfor USA en gang, noe som kan være i konflikt med en rekke andre land. Dette er ikke direkte spionasje, og går mer på forbrukere, men allikevel, blir litt skeptisk til at de tar seg så mange rettigheter utenfor deres landegrenser.

 

I tillegg, USA gjør det ikke så bra, og det kan godt tenkes at de bruker sin posisjon til å påvirke verdensøkonomien på en rekke områder.

Lenke til kommentar

Huff, så forferdelig. Det skal være granskning av kinesisk overvåkning, men å bli overvåket av våre egne. Det er greit det. Snakk om dobbeltmoral.

 

Hvis du tenker på Datalagringsdirektivet så er Venstre så vidt jeg vet motstandere av det, og har slik sett en enkeltmoral. ;)

 

Deretter så spiller det faktisk en rolle hvem som overvåker hvem. Det er forskjell på venn og fiende. Jeg kan akseptere en begrenset, nødvendig overvåkning av samfunnet, utført av våre egne for å beskytte samfunnet mot trusler. Jeg er derimot ikke særlig lysten på å bli overvåket av fremmede, fiendtlige makter. Om Kina ikke er en direkte fiende, så er Kina i alle fall ikke Norges venn eller allierte, så mye bør være klart.

Lenke til kommentar

Huff, så forferdelig. Det skal være granskning av kinesisk overvåkning, men å bli overvåket av våre egne. Det er greit det. Snakk om dobbeltmoral.

 

Hvis du tenker på Datalagringsdirektivet så er Venstre så vidt jeg vet motstandere av det, og har slik sett en enkeltmoral. ;)

 

Deretter så spiller det faktisk en rolle hvem som overvåker hvem. Det er forskjell på venn og fiende. Jeg kan akseptere en begrenset, nødvendig overvåkning av samfunnet, utført av våre egne for å beskytte samfunnet mot trusler. Jeg er derimot ikke særlig lysten på å bli overvåket av fremmede, fiendtlige makter. Om Kina ikke er en direkte fiende, så er Kina i alle fall ikke Norges venn eller allierte, så mye bør være klart.

 

Det du sier er selfølgelig et godt poeng så fremt Huawei lager bakdører for den kinesiske stat. Det finnes det foreløpig ikke et snev av bevis for er tilfelle.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...