Gå til innhold

Flere IT-folk organiserer seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri vært organisert og vil aldri bli det heller.

Ikke gidder jeg å støtte LO mafiaen ei heller å bygge opp rettigheter som gjør det umulig å sparke ubrukelige folk , og de har jeg møtt mange av.

 

Jeg forhandler min egen lønn mot selskaper jeg jobber og vil de ikke så har jeg nok av muligheter til å gå andre steder,

 

 

Folk som streiker kan gjøre hva de vil så lenge de holder seg langt vekke fra meg og ikke hindrer meg i å gjøre der jeg blir betalt for .

 

Mange tror streikebryteri er ulovlig , det er der ikke.

Jeg er på jobb for å tjene penger, ikke bygge opp et nært vennskap, så hvis valget kommer mellom min lommebok og en som streiker,venn eller ei, velger jeg lommeboken.

Endret av AllFather
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En del IT ansatte organiserer seg ikke fordi det ofte ikke blir sett godt på fra ledelsen, spesielt om man organiserer seg underveis i et engasjement. Den andre store årsaken er at mange fagforbund ikke tar IT folk på alvor og ser på de som "høyt betalt ufaglært personale" (det første vet mange ikke er tilfelle) som ikke får samme prioritet når de trenger hjelp. Jeg har til nå ikke hørt om noen IT ansatte som har fått særlig individuell hjelp av fagforbundet når det har oppstått situasjoner med behov for dette. Forhåpentligvis har jeg ikke hørt om nok tilfeller.

 

Det siste er at i IT bransjen så er det et ekstremt individuelt fokus, dvs. at man skal forhandle frem sin egen lønn utfra kompetansen og resultater man har. Det legges ofte opp til ren elitisme og kynisme hvor solidaritet nok er et lite brukt fremmedord. I tillegg har man dette at en del IT bedrifter selv ikke er organisert og dermed ikke er pålagt å følge alle direktiver.

 

At det trengs å ryddes opp i arbeidsforhold i IT bransjen kan jeg helt klart attestere på etter over 20 års erfaring. For min egen del er det dog greit med noe av "survival of the fittest" fremfor at alle mennesker på død og liv skal være "like". I mange situasjoner er det frustrerende å se personale som gjør en vesentlig dårligere jobb ha samme lønn som mye dyktigere og mer dedikerte kolleger.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har aldri vært organisert og vil aldri bli det heller.Ikke gidder jeg å støtte LO mafiaen ei heller å bygge opp rettigheter som gjør det umulig å sparke ubrukelige folk , og de har jeg møtt mange av.Jeg forhandler min egen lønn mot selskaper jeg jobber og vil de ikke så har jeg nok av muligheter til å gå andre steder,Folk som streiker kan gjøre hva de vil så lenge de holder seg langt vekke fra meg og ikke hindrer meg i å gjøre der jeg blir betalt for .Mange tror streikebryteri er ulovlig , det er der ikke.Jeg er på jobb for å tjene penger, ikke bygge opp et nært vennskap, så hvis valget kommer mellom min lommebok og en som streiker,venn eller ei, velger jeg lommeboken.

Streikebryteri er ikke at du går på jobben når kolleger av deg streiker. Streikebryteri er om du tar over oppgavene til en av de som streiker. (Forutsatt at du ikke hadde den type oppgave fra før).

 

Altså, om for eksempel husansvarlige streiker og du tar på deg oppgaver du ikke hadde fra før med å gi nøkkeltilgang, så er det streikebryteri. Men om en kollega som gjør det samme som deg streiker, så skal du jobbe som vanlig.

 

Ulovlig eller ei, er det ikke sosialt akseptert og du undergraver organisasjonene. At du velger å gå uorganisert selv er helt greit og det er ditt valg. Men du bør ikke undergrave de som velger å organisere deg. Du blir faktisk en slags gratispassasjer på forhandlingene, men samtidig får som regel de organiserte en tusenlapp eller to ekstra (for å kompansere for at de betaler for å være organisert).

 

Man får også skrevet av på skatten, men fremdeles koster det en tusenlapp eller to i året. Det er også vanskelig å si om man tjener noe på det eller ei, men det spørs jo på arbeidssituasjon, hvor flink man er å forhandle selv, m.m. Som organisert vet man jo egentlig ikke helt hva som skjer under forhandlingene og derfor kan de som yter ekstra muligens tape på det. Men samtidig kan det jo slå motsatt vei (at man argumenterer for seg selv, men da forhandler man gjerne med sjefen, som muligens har andre prioriteringer). Aldri en fasit her tror jeg :-) Jeg gikk en del år uorganisert og jeg økte alltid i lønn da også. Som organisert har jeg opplevd større opprykk, men også ett år der jeg fikk minimumsprosenten.

 

 

 

En del IT ansatte organiserer seg ikke fordi det ofte ikke blir sett godt på fra ledelsen, spesielt om man organiserer seg underveis i et engasjement. Den andre store årsaken er at mange fagforbund ikke tar IT folk på alvor og ser på de som "høyt betalt ufaglært personale" (det første vet mange ikke er tilfelle) som ikke får samme prioritet når de trenger hjelp. Jeg har til nå ikke hørt om noen IT ansatte som har fått særlig individuell hjelp av fagforbundet når det har oppstått situasjoner med behov for dette. Forhåpentligvis har jeg ikke hørt om nok tilfeller.Det siste er at i IT bransjen så er det et ekstremt individuelt fokus, dvs. at man skal forhandle frem sin egen lønn utfra kompetansen og resultater man har. Det legges ofte opp til ren elitisme og kynisme hvor solidaritet nok er et lite brukt fremmedord. I tillegg har man dette at en del IT bedrifter selv ikke er organisert og dermed ikke er pålagt å følge alle direktiver.At det trengs å ryddes opp i arbeidsforhold i IT bransjen kan jeg helt klart attestere på etter over 20 års erfaring. For min egen del er det dog greit med noe av "survival of the fittest" fremfor at alle mennesker på død og liv skal være "like". I mange situasjoner er det frustrerende å se personale som gjør en vesentlig dårligere jobb ha samme lønn som mye dyktigere og mer dedikerte kolleger.

 

Jeg er organisert, men ikke i et IT-forbund. Men jeg valgte å organisere meg i det som er størst der jeg jobber. Derfor er jeg i Forskerfobundet, som er et forbund der lærere er primærfokusen. Jeg jobber dog., med IT. En slik forhandling ville være ypperlig for meg, men i praksis er jeg litt usikker på hvor mye det hjelper med argumentene.

 

Jeg føler at det alltid er en slags "gummistrikk", der man først trekker frem ene gruppen og så neste forhandling utjevner man (strikket slakker seg ut). Deretter strekker den ene gruppen seg frem igjen og så neste gang utjevnes det.

 

Jeg vet altså ikke om det i praksis har noe å si hva man skriver av argumenter, jeg har prøvd meg flere ganger på vesentlig endrede oppgaver (da har man jo faktisk i realiteten gode kort!), økt ansvar, press, m.m.. Og jeg har noen ganger økt mer enn de "må" gi, men spørsmålet er om dette hadde skjedd uansett. He he.. Ikke godt å vite egentlig og jeg er usikker på om det ville være bedre om jeg gikk over i et IT-forbund, når vi er såpass få IT-folk på arbeidsplassen min.

 

Forhandlingsmessig ville jeg tro at i et IT-forbund er kravene til lønn muligens høyere i utgangspunkt, i og med at jeg jobber i et annet miljø, dog. med IT.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt lønnstatistikk til fagforening ved en lønnssamtale, men ellers er det liten eller ingen forskjell på meg og mine ikke-organiserte kolleger. Tilsvarende statistikk kunne jeg fått fra mange kilder, men den fra fagforeningen er gjerne mer korrekt og veier tyngre. Ihvertfall mot arbeidsgiver. Jeg er medlem i NITO - Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon.

 

Pris for å være fagorganisert er forskjellig. Noen operer med prosentsats av din brutto lønn, mens andre opererer med en fast sats uansett lønn. LO forbundene opererer vel med rundt 1-1,5 % avhengig av hvilket forbund man er medlem i.

 

For meg er kanskje de største fordelene de jeg får utenom jobb, slik som rabatter på forsikring og lån. Sist gang jeg regnet på det havnet jeg faktisk i pluss. At jeg kan få hjelp om en konflikt skulle oppstå på mitt arbeidssted er nesten bare en bonus sånn sett. Heldigvis har jeg ikke fått behov for det noen gang, men jeg setter pris på å ha noen i ryggen skulle det jeg trenge det.

Lenke til kommentar

Jeg er medlem i LO's EL & IT da det, når jeg meldte meg inn, virket som det mest passende forbundet for en IT-ansatt. I løpet av tiden som medlem kan jeg ikke si at jeg har sett forbundet jobbe noe særlig med IT, medlemsbladet som dukker opp fra tid til annen skriver mye om elektrikere, automatikere og heismontører, IT blir sjeldent nevnt.

 

Hadde det ikke vært for at jeg sparer såpass med penger på forsikringer gjennom LO favør så skulle jeg meldt meg ut på dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...