Gå til innhold

Norsk bredbånd fortsatt langt bak Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Likevel kan statsråd Rigmor Aasrud snart skryte av at kun 2 000 hustander nå er uten et "grunnleggende bredbåndstilbud" på 640 Kbit/s

Hva når man bare har muligheten for mobilt bredbånd og man har brukt opp kvoten sin på 6 GB i måneden. Da vil f.eks ICE struper trafikken til 100 kb/s, har man bredbånd da også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

Godt å høre at det faktisk skjer noe! :)

 

"Likevel kan statsråd Rigmor Aasrud snart skryte av at kun 2 000 hustander nå er uten et "grunnleggende bredbåndstilbud" på 640 Kbit/s."

 

Heisann! Da er det jo man selv og 1 999 som ikke har innlagt! Selv om en bor rimelig sentralt i et nabolag som alle har innlagt Internett i. Så vet man det.

Endret av Slettet+9812734
Lenke til kommentar

Har 1/0,2 telenor langdistanse nett og har hatt det i 5 år nå, bor kanskje 1km fra folk som har tilgang på fiber. Høyeste jeg kan få er 1,8mb/s av nextgentel, men har aldri hatt noen downtime på nettet så jeg holder meg til telenor. Men er jo helt idiotisk at jeg ikke kan få bedre, bare fordi jeg bor litt utenfor byen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

Hvor bor de 2000 som ikke har tilgang til satelittbredbånd? I en hule?

 

Leifty: Kan ikke du og naboene spleise på graving av kabel den lille kilometeren til der dere får fibertilgang? Eller sette opp en trådløs retningsbestemt link?

 

Vel vi bor ganske sentralt, nærmeste sentral er stappa og den er ca 1925m unna. Så vet ikke helt hvor nærme en annen er da.

Lenke til kommentar

Var ikke det samme dame for en stund tilbake gikk ut og sa hun ikke vil bygge ut fiber for at ungdom skulle sitte med ulovlige torrenter? Om det stemmer så kan man jo lure litt på hvor sterk lobbyen for plateselskapene er i Norge...

Er ganske heldig selv, sitter på en 50/50 linje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor bor de 2000 som ikke har tilgang til satelittbredbånd? I en hule?

På Rjukan.

(Eller i en annen dyp øst-vest-orientert dal.)

 

Satelittbredbånd krever fri sikt til en satelitt i geostasjonær bane, dvs. 36000 km over ekvator.

Hvis vi forenkler litt og regner jordradien som 6000 km og sier at vi bor på 60 grader nordlig bredde og antar at satelitten står rett i sør, så kan du jo regne ut hvilken elevasjonsvinkel satelittantennen må ha i forhold til det lokale horisontalplanet for å peke rett mot satelitten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor bor de 2000 som ikke har tilgang til satelittbredbånd? I en hule?

 

Eventuelt I en dal i NordNorge... Kommer jo ann på hvor du er i forhold til satelitten. Bestefar (som har hus på hamneidet) fikk såvidt satelitt signal for kabel-tv husker jeg, mens resten av folka i hamneidet ikke fikk fordi fjellet kom i veien. Satelitten er ikke rett over oss som er såpass nord på kloden, spesielt ikke hvis du er i Nord-Norge.

Lenke til kommentar

har en kompis som bor akkurat ved starten av en dal med viktig innfartsåre til en by her nord, fiberlinja går rett inntil huset deres men tilbudet han må greie seg med er enten mobilt bredband eller isdn. 1km lenger bort har de adsl.

 

Hadde jeg bodd slik at jeg hadde fri sikt til en fabrikk her, kunne jeg delt min linje med han via radiolan

(selv om han bor ca 5 mil unna, på andre siden av en fjord)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...