Gå til innhold

Slik skal nettjenester se om du er et menneske


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«For deg som bruker gjenstår det bare å se om du den moralske pilen peker riktig vei, slik at du kommer deg inn på nettstedet du vil.»Med andre ord må du ikke bevise at du er menneske, men at du har «riktig» moral?

 

eeh. ja...? Moral er relativt universelt, med mindre det er direkte "individet eller kollektivet" spørsmål. Er det problematisk?

Lenke til kommentar

eeh. ja...? Moral er relativt universelt, med mindre det er direkte "individet eller kollektivet" spørsmål. Er det problematisk?

 

Du trenger ikke lete lenge for å finne personer her på forumet som fornekter Holocaust og lignende. Skal disse sperres ute fra nettsider hvis de ikke svarer «trist» på «Hva tenker du om det som skjedde med jødene under Andre verdenskrig»?

 

Jeg setter det kanskje litt på spissen, men jeg syns det blir feil å basere en slik funksjon på moral og følelser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes de "hva ser du på bildet" testene er mye bedre. Og "trykk på apekatten". Maskiner ser vanskelig forskjell på hest og ku. Bildene kan hentes fra google-søk på det ordet og være tilnærmet unike hver gang, eventuelt kan fasiten være basert på hva andre har svart før deg.

 

post-3851-0-90713100-1349717909_thumb.jpg

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes de "hva ser du på bildet" testene er mye bedre. Og "trykk på apekatten". Maskiner ser vanskelig forskjell på hest og ku. Bildene kan hentes fra google-søk på det ordet og være tilnærmet unike hver gang, eventuelt kan fasiten være basert på hva andre har svart før deg.

 

post-3851-0-90713100-1349717909_thumb.jpg

I såfall er det viktig å ha på "sikkert søk"... Det kunne fort blitt værre ting enn Lord Inglip bilder, og oppfordringer til å "Watch Pony", "Overthrow Toronto" eller "Kill Bieber"(fake?).

 

Bra bilde forresten, har sett det før, men fortsatt like morsomt :)

 

 

Noe man kunne gjort er å crowdsource bilder ala de på "I can has cheezburger" og få folk til å skrive hva meningen med bildet er, og stemme opp akseptable svar. Å skaffe et par milioner bilder med slike svar burde være mulig i løpet av noen måneder eller et år om man får i gang et community rundt det.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Bildene kan hentes fra google-søk på det ordet og være tilnærmet unike hver gang,

eventuelt kan fasiten være basert på hva andre har svart før deg.

Slik det gjøres i dag på mange captchas. En har to ord, det ene er "bekreftet" og det må du ha rett på, det andre er nytt fra en fotokopi av en gammel bok eller lignende noen vil ha digitalisert og blir bekreftet når mange har stavet det likt.

 

Synes heller det burde være mer slik som med tekst, enn google søk etter et bilde. Google søk finner et bilde fordi bildene er indeksert med hva de er (og kan da lett reverseres) mens mye kulere/bedre å bruke dette til å indeksere bildearkiv o.l der en ikke vet hva det er. Altså ha noe ukjent materiale + noe bekreftet, be folk fortelle noe om begge tingene. Svarer de rett på det bekreftede materialet, har de trolig svart rett på det ukjente og en kan da når flere har gjort det samme vite mer om hva det ukjente er.

 

Blæh, rotete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig lettvindt

Har lest om hvordan det virker. Foreløbig ingen form for serverside validation, noe som betyr at den er avhengig av JS for å virke, og for en bot like lett å spamme som om det ikke var en captcha. Om den blir innført skikkelig bør det heller ikke være vanskelig å lese av pathen og lage en matchende en for en bot.

Lenke til kommentar

eeh. ja...? Moral er relativt universelt, med mindre det er direkte "individet eller kollektivet" spørsmål. Er det problematisk?

 

Du trenger ikke lete lenge for å finne personer her på forumet som fornekter Holocaust og lignende. Skal disse sperres ute fra nettsider hvis de ikke svarer «trist» på «Hva tenker du om det som skjedde med jødene under Andre verdenskrig»?

 

Jeg setter det kanskje litt på spissen, men jeg syns det blir feil å basere en slik funksjon på moral og følelser.

 

Det trenger man ikke, samtidig er de jo klar over hva som er definert som "the fitting emotion" i vår kultur.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...