Gå til innhold

Åtte av ti barn spiller dataspill ukentlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en kulturell revolusjon det som har skjedd i løpet av de siste 10-15 årene. Da jeg begynte med spilling i NESens glansdager var det heller snakk om 5-10% av guttene som spilte daglig og noe sånt som 0,1% av jentene. Spillene som ble laget reflekterte at det var en sær nisjehobby; casual gaming var et ukjent konsept og klarte man faktisk å runde et spill var det stort. Nå skal det sies at mange av spillene bare var vanskelige fordi de var dårlig laget, og dagens spill er med få unntak langt mer polerte, men jeg savner allikevel noe av den intime stemningen i det sære og smale spillmiljøet som var den gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en kulturell revolusjon det som har skjedd i løpet av de siste 10-15 årene. Da jeg begynte med spilling i NESens glansdager var det heller snakk om 5-10% av guttene som spilte daglig og noe sånt som 0,1% av jentene. Spillene som ble laget reflekterte at det var en sær nisjehobby; casual gaming var et ukjent konsept og klarte man faktisk å runde et spill var det stort. Nå skal det sies at mange av spillene bare var vanskelige fordi de var dårlig laget, og dagens spill er med få unntak langt mer polerte, men jeg savner allikevel noe av den intime stemningen i det sære og smale spillmiljøet som var den gangen.

 

hadde commodore64 på den tiden og jeg kjente mange some hadde det samme til og med flere jenter... så gamming var ikke akkurat nijse på den tiden.. men kansje for de fleste nintendo eiere så det sånn ut. når kun ett spill kosted en forume (på den tiden) og man kunne bare kopiere en hel kassett med kvalitet spill for ingen ting på commodre64'en... sånn blir det spill mijø ut av.. når alle kan delta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men foreldrene har også svart på spørsmål, og her røper så mye som en tredjedel av dem at de ikke vet hvilken aldersmerkning det er på spillene barna har spilt.

Jeg er nok over gjennomsnitt engasjert og delaktig i spillingen til ungene. Og jeg aner ikke om aldersmerkingen på spillene vi spiller. Eller som jeg spilller.

Så her tror jeg spørsmålsstillingen blir for svak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men foreldrene har også svart på spørsmål, og her røper så mye som en tredjedel av dem at de ikke vet hvilken aldersmerkning det er på spillene barna har spilt.

Jeg er nok over gjennomsnitt engasjert og delaktig i spillingen til ungene. Og jeg aner ikke om aldersmerkingen på spillene vi spiller. Eller som jeg spilller.

Så her tror jeg spørsmålsstillingen blir for svak.

 

Ja, det burde heller vært noe lignende: "Vet du om innholdet i spillene som dine barn spiller er egnet for dem?". Aldersmerkning og innhold går ikke alltid hånd i hånd.

 

12-14 år spiller 25% av guttene Minecraft, men her har Call of Duty-serien tatt over spilltoppen – på tross av at de fleste spillene i serien har attenårsgrense.

 

Nå, dette er absolutt interessant, særlig ved tanke på at de fleste spillbutikker i dag har strenge regler på å ikke selge 18-årsspill til de som er for unge. Så her er det nok mange foreldre ute og handler.

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nå skal det sies at mange av spillene bare var vanskelige fordi de var dårlig laget, og dagens spill er med få unntak langt mer polerte, men jeg savner allikevel noe av den intime stemningen i det sære og smale spillmiljøet som var den gangen.

 

HELT uenig i det du sier der, faktisk så trengte det så lite kompleks i de gamle spillene, som gjorde at det var FÅ bugs, pluss at spillene var fantastisk på den tiden. Jeg husker godt når jeg satt å spilte Mario Bros på NES det var tider det.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...