Gå til innhold

I framtiden flyr vi gjennom rør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er den ideen over 150 år gammel, første tankene rundt t-baner gikk ut på å presse vognene fremover med trykkluft da man bare hadde dampmaskiner som var store og forurenset mye og derfor lite egnet i trange tuneller.

 

Kan ikke se at dette kan være mer effektivt en elekriske tog som har +90% effiktivitet og som ikke trenger det store betongrøret. Billigere å lage betong plater og feste skinner på.

 

Lenke til kommentar

Denne tanken er på ingen måte ny.

 

Fordelen med rør er at man kan bruke undertrykk foran toget for å trekke det fram, så i stedet for å kjempe mot luftmotstand, utnytter man den. Undertrykk / vakum kan man lage forholdsvis lett. Et enkelt eksempel på dette er ved å kjøle ned vanndamp (selv om det helt sikkert ikke er den mest effektive måten).

 

Ved å bruke maglev-lignende teknologi for å sørge for at friksjonen er lik null, vil man få et uhyre effektivt tog.

 

Ulempen med slike tog er at de kun egner seg til store avstander, og man må ha full kontroll på trykket ende til ende. Produksjon- og vedlikeholdskostnaden ved slike løsninger er nok forholdsvis høy. Man bør i tillegg ha rette strekninger uten stor bevegelse i jordplatene etc.

 

Som nevnt har slike løsninger eksistert på papiret ganske lenge, men av en eller annen merkelig grunn har det tatt lang tid før det har funnet veien fra konsept til realitet.

 

Gleder meg til den dagen man kan reise Oslo-New York på en time for et par hundre kroner, og man ikke lenger trenger tenke på de negative konsekvensene for miljøet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såkalte "vactrains" er da gammelt nytt, og kunne uproblematisk blitt bygd for 20 år siden når MagLev-tog ble realisert. Så vakumrør + MagLev = friksjonsløse tog med lyshastigheten som eneste fartsbegrensning. -.-

 

BUILD IT YOU FOOLS!!!

 

Tenk å kunne pendle til New York fra Paris London Moskva eller Oslo på under halvtimen! Dette kunne gjøres for 20 år siden så hvorfor gjør vi det ikke? (jeg vet svaret det er desverre slik at internasjonalt sammarbeid ikke er sterkt nok til å realisere slik "globale" prosjekter)

Lenke til kommentar

Det er noen problemer med akselerasjon som gjør det vanskelig med halvtimes turer SF-LA, og ihvertfall med Oslo-NY. Selvfølgelig kan man lage raske turer, men det er tross alt ikke jagerpiloter man sender med togene.

 

I tillegg er vanskelig å lage vakumtog som ivaretar sikkerheten til de som bruker toget. Og så kommer kostnadene oppå som er astronomiske når det kommer til konstruksjon og usikre når det kommer til vedlikehold.

Men har ikke motforestillinger å teste ut teknologien, f.eks bore en tunnel til Bergen fra Oslo og se hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Vel du begynte med å kommentere meg, så da snakket vi om lengre avstander.

 

Legger man ett rør oppå eksisterende linjer vil man selvfølgelig kunne øke hastigheten, men det kan man jo få til med å bedre kvaliteten på skinnene også.

Hvis man skal opp i høye hastigheter skal man nesten ikke ha svinger og bakker, samt stopp da jeg regner med at man fortsatt ønsker å betjene de stasjonene togene stopper på i dag. Så i land som Norge som sjelden er flatt er nok tunneler løsningen.

Tror hvis noen tar seg tid til å lete så vil de finne en rapport som ble laget i Sveits hvor de så på muligheten for å bygge vakumtog.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

I prinsippet av teorien , sies det at maglev ikke kan overstige 3500mph eller 1 564.64 m / s i vacum. Hvorfor er det en grense på det når det sies at "maglev togene" flyter friksjonsløst. burde det ikke være mulig og øke farten yttligere . kansje 1/10000 av lysets hastighet eller mer? .

 

Hvor kan man finne noe utdyping av denne teorien, klarer ikke å finne det noen steder. sånn teknologier er, så langt jeg har fått meg er det at magneter på banen blir aktivert, rett forran magnetene på toget som gjør at det blir trekt forover. Så lenge man greier og kalkulere når man skal sette på magnetene bedre, så kan man bare kunne øke og øke togets hastighet?.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...