Gå til innhold

Så "store" har de aldri vært før


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra artikkelen:

Western Digital kan også love lang levetid på harddiskene takket være deres "Notouch"-leserhode, som aldri er fysisk nær lagringsplatene.

Dette stemmer ikke. Lesehodene MÅ være svært nære platene for å fungere. Jo høyere lagringstetthet jo nærmere må de være for å ikke "blande" magnetfeltene fra flere "bit" på platene. I dag er normal avstand så lite som 0,001 mm. Et femtiendedel av bredden til et hårstrå. Ingen moderne disker har lesehoder som skal berøre diskoverflaten. Da vil det raskt ødelegge både hoder og plater.

 

Hvor lang tid vil det ta før prisen feks. halvveres? Eller iallefall faller til samme pris per GB som dagens 2TB-disker?

Antagelig ca 1,5-2 år. Hvis forbrukerrettede modeller er noe for deg så får du tak i 3 TB fra ca 1000 kr og 4 TB fra 1850 kr. Prisguide

 

Utrolig kjekt om du fyller en slik opp, og så går den istykker :p

Du får spørre om du får kjøpe 18 GB disken til Buzz76 i stedet for :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har 3 hitatchi 4TB enterprise disker, og 4TB er en snedig størrelse.

venter bare på at de tar mer ibruk 1TB platetetthet, slik at vi kan få 5TB disker, eller 4TB disker med 4 plater.

 

Prisene er derimot stygt høye på RE4 diskene nå, sammenlignet med prisene før flomen. Ser fram til at de går ned.

Lenke til kommentar

Sitter på gjerde å venter på prisfall selv jeg.. for jeg trenger 8 stk 3 GB eller større disker.. For som Telefonsvarer har serveren min 1 TB og 2 TB disker pr i dag og kapasiteten er.. vel sprengt er et fint ord..

Kunne tenkt meg å lagd en ny server, men det har jeg ikke råd til, så da blir det å migrere raided (raid 1) bestående av 1 TB disker til 3 TB disker.. Når prisen kryper ned langt nok.. Det burde i det minste hjelpe på plass problematikken.. ;-)

Lenke til kommentar

Når det skrives fem års garanti, menes det 5 års reklamasjonsrett?..Eller er det noe garanti utover de 5 pålagte årene ved salg av varer i norge?

 

I følge kilden gis det en "five-year limited warranty". I Norge er vel dette først og fremst relevant for bedrifter hvor reklamasjonsretten, om jeg ikke tar feil (og det gjør jeg litt for ofte) ikke gjelder.

 

Så det menes nok en fem års garanti. Og nei, disse fem garantiårene kommer nok ikke i tillegg til reklamasjonsretten.

 

Så så vidt jeg kan skjønne vil man ikke som privatperson i Norge få stort ut av denne garantien.

Endret av torjeh
Lenke til kommentar

De gamle harddiskene tåler mye mer enn de nye harddiskene!

 

Jeg har en ca9.1 GB hjemme tror jeg den er på, eld gammel harddisk. Har kjørt over den, slått den med hammer med skrutrekker og diverse. Hivd den i veggen og mur vegg.

 

Fuktet den litt også, DEN LEVER I DAGS DATO ENDA etter to år med full hærverk på den.

 

 

Kjøpte meg en ny harddisk med 1TB ekstern denne da men glapp den så mye som 0.1 CM over bakken og da røyk hele dritten. Sier litt mener jeg!

 

Lag denne 4 TB så bra som de gamle så hadde jeg fint spydd ut 5k for en sånn en uten spørsmål tegn men når de ikke tåer noe så er det idiotisk :s.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Jeg synes det blir litt feil å ha store lagringsservere på 3,5" harddiskkonseptet.

 

Ja, du får litt mer lagringskapasitet for pengene, men du får også mange ulemper med på kjøpet med 3,5" (strøm, kanskje mer vibrasjon?, større fysisk volum).

 

2,5" er vel tingen, og når SSD blir enda billigere og enda tryggere, så blir vel SSD tingen også for filservere. :)

 

Ser artikkelen nevner SAS-grensesnittet. Hva var fordelene med det over S-ATA nå igjen, det er litt lenge siden jeg leste om SAS-grensesnitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...