Gå til innhold

Adobe lanserer Elements 11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For enkel katalogisering og lett pp, dette eller LR4?

 

Thats the question! :-)

 

Har brukt PE i mange år men organisatoren der suger på Mac (har ca 50 000 bilder...), så jeg har installert LR4 for å teste ut denne.

 

Ingen klar vinner foreløpig men jeg ser at organisatoren er mye raskere å jobbe med så jeg heller i denne retning.

 

Kommer nok til å redigerer i PE editoren en del før jeg har vent meg til LR, så får vi se om jeg går over helt og fullt.

Lenke til kommentar

Første runde med Adobe Photoshop Elements 11 er i gang, men Premiere må vente litt da det viser seg at lisensnummeret IKKE blir generert i bestillingen :( (I mellomtiden blir det å kjøre 30 dagers trial-versjon)

 

En gammel sliter(Nikon D90) med mange "km" på telleren havner først under lupen. Ved oppgradering til D600/D800 blir det på bekostning av D90, men den er på ingen måte "utslitt" på lang tid ennå...

 

post-226353-0-82809300-1348599069_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er ikke forskjellen på LR og PsE at man kan manipulere bildene mye kraftigere i PsE, mer en strippet/forenklet CS.

 

Spørs hva du mener med "kraftigere".

 

Slik jeg forstår det:

 

I PSE så jobber man direkte på bildefilene (bitmanipulering), mens i LR så endrer man bare på parametere og bildefila forblir uendret, dvs man kan gjøre "nondestructive editing".

 

I PSE kan man oppnå "nondestructive editing" ved å konvertere råfila til PSD format, og bruke layers. Det er kraftige verktøy, men ikke spesiellt tilpasset fotografer.

 

Om selve editeringsmulighetene i PSE kan sies å være "kraftigere" vet jeg ikke, da jeg ikke har full oversikt over LR.

 

Men så vidt jeg skjønner har de lagt til masse nye funksjoner i de siste versjon av LR, slik at muligheten blir tilnærmet like.

 

Jeg forstår det også slik at LR er et mer moderne verktøy, tilpasset behovene til fotografer, mens PSE er en nedskalert utgave av CS som er et generellt bildemanipuleringsverktøy.

 

Tror jeg ... :-)

 

 

Lenke til kommentar

'så lenge man har råfiler å jobbe med vil vel ikke disse endres uansett. Da er det enten PSD, tiff ol man jobber på. Eller?

 

Jeg bruker LR i kombo med CS, men har aldri helt vent meg til å gjøre nevneverdige endringer i LR. Det blir fort at jeg heller åpner filene i CS. Jeg har heller ikke helt vent meg til å bruke TIFF, så da pleier jeg faktisk å gjøre det så tungvint som å lokalisere filen på disk, for så å åpne den direkte i CS. Tror jeg kunne hatt stor gevinst av å lære meg en bedre arbeidsflyt. Det er heldigvis sjelden snakk om mange bilder av gangen for min del.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva er grunner for å gå for PsE 11 kontra Lr 4?..

 

Her er en bruker med erfaring fra Lightroom som heller foretrekker Picasa, og da blir det jo en del penger å spare ;) Så på den måten kan man spørre seg hvorfor Lightroom fortsatt eksisterer... ?

 

Lightroom 4.0 file handling; a step backwards or forwards?

 

Han skriver aldri at han foretrekker Picasa over LR... Han påpeker et enkelt punkt som han mener Picasa gjør bedre. (som er riv røskende feil etter min mening)

I tillegg legger andre brukere svar ut på hvordan han kan løse problemet (som egentlig handler om mangel på kunnskap...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

'så lenge man har råfiler å jobbe med vil vel ikke disse endres uansett. Da er det enten PSD, tiff ol man jobber på. Eller?

 

Jeg vil tro det er riktig i PSE ja. Endringer i råkonverteringen på tur inn i PSE vil bli lagret i en XML fil, uten at råfila påvirkes. Detaljendringer senere, enten det er TIFF, PSD eller andre format vil endre disse.

 

I LRE vil heller ikke råfila påvirkes ved justeringer av råfilparametere i "Library" view. Men til forskjell fra PSE så vil heller ikke detaljredigeringer (i "Develop" viewet) endre på noen bildefil. Alle endringer lagres til history view og til en XML fil på filsystemet.

 

Tror jeg kunne hatt stor gevinst av å lære meg en bedre arbeidsflyt.

 

Du er ikke den eneste som er i litt "halvmodus" der :-)

Lenke til kommentar

'så lenge man har råfiler å jobbe med vil vel ikke disse endres uansett. Da er det enten PSD, tiff ol man jobber på. Eller?

 

Jeg vil tro det er riktig i PSE ja. Endringer i råkonverteringen på tur inn i PSE vil bli lagret i en XML fil, uten at råfila påvirkes. Detaljendringer senere, enten det er TIFF, PSD eller andre format vil endre disse.

 

I LRE vil heller ikke råfila påvirkes ved justeringer av råfilparametere i "Library" view. Men til forskjell fra PSE så vil heller ikke detaljredigeringer (i "Develop" viewet) endre på noen bildefil. Alle endringer lagres til history view og til en XML fil på filsystemet.

 

Tror jeg kunne hatt stor gevinst av å lære meg en bedre arbeidsflyt.

 

Du er ikke den eneste som er i litt "halvmodus" der :-)

Lenke til kommentar

Lightroom vs Photshop (elements):

 

Det ligger vel litt i navnet?

Lightroom - bildefremkalling

Photoshop - bildemanipulering

 

I photoshop kan du f.eks. lage collage og manipulere bildene langt, langt utenfor det fotorealistiske. Verktøyene er mangfoldige og gir verktøy til en større designprosess, som gjerne kan handle om noe helt annet enn å skape et flottest mulig "naturtro" bilde. PS er derfor også del av Creative Suite.

 

Lightroom er speisalisert ift bildefremkalling i mer tradisjonell forstand, og har således langt færre verktøy, men til gjengjeld akkurat de verktøyene en trenger for å gi bildene den touchen mange bilder trenger. Programmet er også rigget for å gi de mer uerfarne av oss gode innspill til arbeidsflyt i "fremkallingsprosessen".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...