Gå til innhold

To-i-ett fra Olympus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg registrerer at endel som kan mer om fotografi enn meg er entusiastiske, og det bør jeg kanskje ta innover meg, men jeg mener fortsatt dette er ett dustete objektiv, hva er vitsen? Hvorfor ikke bruke ett annet lite objektiv med økt fleksibilitet?

 

AtW

 

 

Du kan selvsagt bruke nøyaktig det utstyret du selv ønsker.

(Lek med en colabunn, et kjøkkenglass, regndråper, en gardin, et hull, …)

 

Hvilke verktøy man bruker for å klare å lage et bilde er egentlig helt uinteressant.

- Hvem bryr seg egentlig om hvilke pensel Vincent van Gogh brukte for å male Stjernernatt?

 

Fotografering handler ikke bare om å lage bilder, men om å lage interessante bilder, bilder som rører en.

(Det er selvsagt ikke noe i veien for at et bilde kan ha et uttrykk som er teknisk lytefritt, men er det egentlig kun det man ønsker å fortelle med bildene man lager, hver gang?)

 

 

.

Endret av world wide weird
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg egentlig om hvilke pensel Vincent van Gogh brukte for å male Stjernernatt?

 

Veldig få, men jeg har hørt mange diskusjoner om hvilken type maling han brukte...

 

 

Jeg er dog enig med deg. Det er ikke veldig viktig hvilket utstyr man bruker, men nå har det seg slik at denne artikkelen handler om et objektiv, og da er det ganske naturlig at man snakker om hva som kan konkurrere med dette objektivet.

Lenke til kommentar

Jeg registrerer at endel som kan mer om fotografi enn meg er entusiastiske, og det bør jeg kanskje ta innover meg, men jeg mener fortsatt dette er ett dustete objektiv, hva er vitsen? Hvorfor ikke bruke ett annet lite objektiv med økt fleksibilitet?

 

AtW

 

 

 

Du kan selvsagt bruke nøyaktig det utstyret du selv ønsker.

(Lek med en colabunn, et kjøkkenglass, regndråper, en gardin, et hull, …)

 

Hvilke verktøy man bruker for å klare å lage et bilde er egentlig helt uinteressant.

- Hvem bryr seg egentlig om hvilke pensel Vincent van Gogh brukte for å male Stjernernatt?

 

Fotografering handler ikke bare om å lage bilder, men om å lage interessante bilder, bilder som rører en.

(Det er selvsagt ikke noe i veien for at et bilde kan ha et uttrykk som er teknisk lytefritt, men er det egentlig kun det man ønsker å fortelle med bildene man lager, hver gang?)

 

 

.

 

Vi diskuterer utstyret her, ikke kunsten, at ikke redskapen spiller inn på evnen og muligheten til å uttrykke seg er for å være helt ærlig bare vissvass. Hva slags uttrykk er det man kan oppnå med dette objektivet som man ikke kan med ett annet ett, som er langt mer fleksibelt?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

f/8 og ubeskyttet front?

Strålende!

 

Mangler bare Android OS nå så har vi en like crappy combo som en middelmådig mobil ;-)

Når du drar focus-dingsen forbi "uendelig", kommer linsedekselet frem.

 

... og for en billig penge er dette faktisk helt kurrant.

 

Jeg synes det er helt glimrende at det finnes noen produsenter som faktisk leverer litt gøyale ting.

 

..... kanskje de skulle malt en syltynn rød ring på, og kalt det "OM 15mm L"? :p

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Vi diskuterer utstyret her, ikke kunsten, at ikke redskapen spiller inn på evnen og muligheten til å uttrykke seg er for å være helt ærlig bare vissvass. ...

 

AtW

 

- Unnskyld. Jeg glemmer noen ganger at det ofte er middelet som er målet her.

- Selvsagt er verktøyet av betydning, hvem har hevdet noe annet? Men det er resultatet (bildet) som er viktig, ikke verktøyet.

 

...

Hva slags uttrykk er det man kan oppnå med dette objektivet som man ikke kan med ett annet ett, som er langt mer fleksibelt?

 

AtW

 

- Aner ikke. Jeg har aldri prøvd det, men det er godt mulig at man kan lage noe som man ikke kan lage med noe annet objektiv. Om du ikke ser verdien, er det selvsagt ikke noe for deg.

 

For meg handler fotografering endel om å leke med lyset, når jeg lager et bilde.

Her er resultatet av Panasonic GF1 med et svært lite fleksibelt objektiv; et melkeglass fra IKEA (?mm F?) tilsatt en dråpe konditorfarge og to dråper vann:

post-154920-0-19872000-1348262247_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vi diskuterer utstyret her, ikke kunsten, at ikke redskapen spiller inn på evnen og muligheten til å uttrykke seg er for å være helt ærlig bare vissvass. ...

 

AtW

 

- Unnskyld. Jeg glemmer noen ganger at det ofte er middelet som er målet her.

- Selvsagt er verktøyet av betydning, hvem har hevdet noe annet? Men det er resultatet (bildet) som er viktig, ikke verktøyet.

 

...

Hva slags uttrykk er det man kan oppnå med dette objektivet som man ikke kan med ett annet ett, som er langt mer fleksibelt?

 

AtW

 

- Aner ikke. Jeg har aldri prøvd det, men det er godt mulig at man kan lage noe som man ikke kan lage med noe annet objektiv. Om du ikke ser verdien, er det selvsagt ikke noe for deg.

 

For meg handler fotografering endel om å leke med lyset, når jeg lager et bilde.

Her er resultatet av Panasonic GF1 med et svært lite fleksibelt objektiv; et melkeglass fra IKEA (?mm F?) tilsatt en dråpe konditorfarge og to dråper vann:

 

I en tråd der man diskuterer objektiv, så er det gjerne objektivs ytelse som blir diskutert ja, merkelige greier det der.

Enn så lenge verktøyet er av (vesentlig) betydning, så er det selvfølgelig viktig. Det virker som du later som man kan oppnå ett hvilket som helst resultat uavhengig av verktøy, slik er det ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...