Gå til innhold

iPhone 5 kan gi dyrere SSD-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har inntrykk av at folk oppgraderer mobiltelefoner unødvendig ofte. Spesifikasjonene og nyvinningene på de nyeste utgavene er stort sett unødvendige for andre enn de som vil kjøre heftige spill på telefonen, men for den jevne bruker blir det et kunstig skapt behov. Jeg har en Galaxy S som brukes til surfing, foto/filmsnutt, e-post, Wordfeud, musikk og film, og hver gang jeg får lyst til å kjøpe ny mobil må jeg spørre meg selv hva jeg trenger en ny til. Og hver gang ender jeg opp med konklusjonen at den jeg allerede har holder i massevis, og at å bruke flere tusen på en ny telefon uten reelle behov for det er dumskap.

 

Nå skal det sies at jeg har lagt inn custom rom på mobiltelefonen min, noe som gjorde at alt fungerte mye bedre, og at den ble raskere, og jeg skjønner at alle ikke kan gjøre dét, men det bringer bare noe nytt frem i lyset: At produsenter peiser ut nye modeller og "glemmer" de gamle, når de tross alt holder godt for de aller fleste. Hver gang jeg ser noe om hvor rask den og den telefonen er, tenker jeg, rask til hva? Rask til å ringe? Ta Galaxy s2 og 3 som eksempel. Hva er forskjellene? Den nye ser litt annerledes ut, den har garantert noen flere megaherz og megabyte, men om du ikke skal kjøre de nyeste og største spillene trenger du ikke oppgradere?

 

Dette hørtes kanskje litt grinete og bakstreversk ut, men det er nå et legitimt spørsmål å ta opp i forbindelse med denne artikkelen. Hvor kommer dette jaget etter flere megahertz fra? Er det noen behov og nytteområder jeg ikke har fått med meg? Hvor mange fullt fungerende brukbare mobiltelefoner ligger ubrukt eller kastet fordi folk tror de må ha nye, eller fordi produsentene får folk til å tro at de trenger de nyeste?

 

Er det flere som stusser over dette?

 

$$$

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at folk oppgraderer mobiltelefoner unødvendig ofte. Spesifikasjonene og nyvinningene på de nyeste utgavene er stort sett unødvendige for andre enn de som vil kjøre heftige spill på telefonen, men for den jevne bruker blir det et kunstig skapt behov. Jeg har en Galaxy S som brukes til surfing, foto/filmsnutt, e-post, Wordfeud, musikk og film, og hver gang jeg får lyst til å kjøpe ny mobil må jeg spørre meg selv hva jeg trenger en ny til. Og hver gang ender jeg opp med konklusjonen at den jeg allerede har holder i massevis, og at å bruke flere tusen på en ny telefon uten reelle behov for det er dumskap.Nå skal det sies at jeg har lagt inn custom rom på mobiltelefonen min, noe som gjorde at alt fungerte mye bedre, og at den ble raskere, og jeg skjønner at alle ikke kan gjøre dét, men det bringer bare noe nytt frem i lyset: At produsenter peiser ut nye modeller og "glemmer" de gamle, når de tross alt holder godt for de aller fleste. Hver gang jeg ser noe om hvor rask den og den telefonen er, tenker jeg, rask til hva? Rask til å ringe? Ta Galaxy s2 og 3 som eksempel. Hva er forskjellene? Den nye ser litt annerledes ut, den har garantert noen flere megaherz og megabyte, men om du ikke skal kjøre de nyeste og største spillene trenger du ikke oppgradere? Dette hørtes kanskje litt grinete og bakstreversk ut, men det er nå et legitimt spørsmål å ta opp i forbindelse med denne artikkelen. Hvor kommer dette jaget etter flere megahertz fra? Er det noen behov og nytteområder jeg ikke har fått med meg? Hvor mange fullt fungerende brukbare mobiltelefoner ligger ubrukt eller kastet fordi folk tror de må ha nye, eller fordi produsentene får folk til å tro at de trenger de nyeste?Er det flere som stusser over dette?

 

Et lite eksempel: Hvorfor pusse opp kjøkkenet eller stua, når det allerede dekker alle behov? Fordi man vil ha noe nytt. skjønner du hva jeg mener?

 

Men jeg skjønner tankegangen din godt. Har hatt en sony ericsson x10 mini pro i to år, pga har ikke hatt noe behov for å bytte. Den var rask som bare det i menyer å slikt, og funket helt ok til surfing og film. MEN så begynte den å få problemer med å lade. Så for 2 uker siden kjøpte jeg en Lg 4x fordi jeg fikk den for 2000kr helt ny. Veldig fornøyd til nå. alt er kjappere, bedre batteri, litt bedre kamera, fått 70gb mer lagringsplass (bokstavelig) og ikke minst har den den beste skjermen jeg noen gang har sett (lcd og hd). Spiller litt i det små også:)

 

Men poenget er at folk kjøper nye mobiler fordi den gamle begynner å bli sliten/gått i stykker/vil ha bedre kamera/ eller rett å slett for å unne seg noe nytt:)

 

 

 

Men vet at mange brukere her inne er heftige benchmark folk:P

Lenke til kommentar

Dette har vel ingenting med iPhone 5 å gjøre? kunne like gjerne sagt at Galaxy iii fører dyrere SSD, eller Canon EOS 650D for den sags skyld... Eller hva med å si "Økt etterspørsel etter SSD gir økt pris på smarttelefoner? Like usaklig og like riktig.

 

Den egentlige saken er at verden etterspør mer NAND minne enn produsentene klarer å lage, så får man jo vurdere om det er noe å lage en sak ut av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ej vedda på att SSD'ane blir først svindyr også blir dei kjempebillig.

 

På samme måte som med minne for ei lita stund sia, dei fikk først underskudd på minne og produserte i søkk og kav, så blei etterspørselen mindre og dei fikk store overskudd med minne, slik att minne blei superbillig.

 

Tipper på at det skjer akkurat det samme med SSD og då skal eg stå klar med lommeboka mi :D

Lenke til kommentar

Det ingen ser ut til å huske oppi alt dette er at lanseringen av en ny modell av samme telefon ser ut til å ødelegge den forrige modellen, slik at man ikke kan la være å kjøpe den nye. Ellers står de jo der formodentlig uten telefon.

Hvis den gamle ikke hadde sluttet å funke som følge av lansering av ny modell, så hadde den kanskje holdt ut i 2-3 år isteden for bare 1, eller iblant bare 10-11 måneder, og dermed hadde kanskje presset på komponentprodusenter vært litt lettere. Men hey, bruk og kast er jo bra for miljøet. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Jeg har inntrykk av at folk oppgraderer mobiltelefoner unødvendig ofte. Spesifikasjonene og nyvinningene på de nyeste utgavene er stort sett unødvendige for andre enn de som vil kjøre heftige spill på telefonen, men for den jevne bruker blir det et kunstig skapt behov.

Dette blir litt dumt da du glemte noe viktig. F.eks jeg ikke valgte Samsung Galaxy S3 hovedsaklig pga ytelse, men også skjermstørrelse som er en veldig viktig ting å tenke på som MANGE glemmer. 4,8" skjerm er perfekt for mange, en 2 kjerner hadde ikke skadet så lenge den hadde vært fra Samsung (pga det store antallet kvalitetsrom og modifikasjoner på XDA) og hadde hatt muligheter for micro sd kort og utskiftbart batteri.
Lenke til kommentar

Folk har helt sikkert ulike grunner til å ønske seg en oppgradering; ytelse var bare et eksempel, skjermstørrelse, som du nevner, er et annet, men hvor kommer ønskene fra? For jeg tror ikke de springer ut fra reelle behov.

 

Selvsagt kan man si det om alt mulig rart man bruker pengene sine på, men jeg føler at telefoner stiller i en helt egen klasse. Det lanseres såpass mange nye telefoner kontinuerlig med marginale oppgraderinger og forskjeller, og de selger i millioner ved lansering; og jeg tviler på at millioner av telefoner spontanantennes og blir ødelagt hver gang et stort firma gir ut et nytt "flaggskip".

 

Man kan argumentere i bøtter og spann for hvorfor man har lyst på en ny telefon, men til syvende og sist tror jeg det er få som med hånden på hjertet kan si at man trenger enda en ny, om den gamle ikke var ødelagt.

 

For å si det enkelt, det jeg prøvde å få respons på var om noen hadde noen tanker rundt hva det er som gjør at man gang etter gang bruker flere tusenlapper på tilfredsstille et behov man i bunn og grunn ikke har. Føler folk at man må ha det som reklameres for? Må man ha det samme som naboen, klassekompisen eller kollegaen har?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...