Gå til innhold

Kommentar: ? Jobber i oppoverbakke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Dette får meg til å tenke på noe som skjedde en gang Mastercardet mitt ikke virket. Både chip og magnetstripe hadde tatt kvelden, men både ekspeditøren og jeg ønsket å gjennomføre handelen. Da tok ekspeditøren kortet mitt, slo inn kortnummer, utløpsdato og CVV-koden på kassaapparatet. Overføring av 23 siffer pluss min underskrift som aksept på at transaksjonen skulle kunne gjennomføres var i utgangspunktet alt som skulle til.

 

(Ungene er faktisk litt imponert over at jeg kan handle på nettet uten å ta frem kortet. Jeg har alle sifrene i hodet.)

 

Den aller enkleste formen for betaling med mobil vil da være en løsning der mine kortdata overføres via en radioforbindelse til kassaapparatet. Noen stikkord for løsningen:

  • Kassaapparatet trenger en radiodel og litt software. Pluss noen klistremerker som forteller at løsningen virker i denne butikken.
  • Dataene må lagres på mobilen. Jeg kan enten taste inn de 23 sifrene selv, eller jeg kan gå inn på nettbanken og be banken send dem til mobilen OTA.
  • Det må opprettes en kommunikasjon mellom mobilen og kassaapparatet. Løsningen alle snakker om er NFC, men i utgangspunktet kan sikkert WiFi og Bluetooth benyttes
  • Jeg må på ett eller annet vis bekrefte at jeg ønsker å betale, f.eks. ved å trykke på «ja», eller slå inn en PIN-kode.

Verre er det ikke, men løsningen har én «feil»: Mobiloperatørene er ikke involvert noe sted i verdikjeden.

 

Jeg er ikke et geni. Noen hos kortselskapene har helt sikkert tenkt det samme som meg. Hvis mobiloperatørene nå har slått seg sammen for å lage en mer komplisert løsning enn dette, bare for at de skal tvinge seg til å få en plass i verdikjeden, vil de finne ut at de har brukt millioner på å finne opp den dype tallerkenen på nytt.

 

NB: Løsningen min gjelder betaling i butikk. Netthandel har jeg gjort på iPad’en min i over to år. Uten at NetCom har hatt større inntekter enn litt datatrafikk i ny og ne.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Grunnleggende spør vel mange seg HVORFOR man skal velge johnnys mobilbank isteden for dnb. Videre er det jo spørsmål rundt sikkerheten. Hva om johnny ikke gidder lenger og legger ned mobilbanken sin. Hva om man blir svindlet? Hva om johnny går konkurs? Hva om mobilen blir mistet eller stjålet? Hvor sikre er systemene rundt med tanke på hacking og hva når ronny kommer med hammer og truer deg til å overføre cash til han? Hva gjør johnnys mobilbank til en bedre løsning enn frøken visa's terminal? Og, vil johnny være flinkere til å sikre mot hacking av kontoene enn spillindustrien og omtrent alle andre? Motbakken kan fort ende i et stup og mageplask i fjellveggen er ikke mykere enn i bassenget.

 

Grunnleggende spør vel mange seg HVORFOR man skal velge johnnys mobilbank isteden for dnb. Videre er det jo spørsmål rundt sikkerheten. Hva om johnny ikke gidder lenger og legger ned mobilbanken sin. Hva om man blir svindlet? Hva om johnny går konkurs? Hva om mobilen blir mistet eller stjålet? Hvor sikre er systemene rundt med tanke på hacking og hva når ronny kommer med hammer og truer deg til å overføre cash til han? Hva gjør johnnys mobilbank til en bedre løsning enn frøken visa's terminal? Og, vil johnny være flinkere til å sikre mot hacking av kontoene enn spillindustrien og omtrent alle andre? Motbakken kan fort ende i et stup og mageplask i fjellveggen er ikke mykere enn i bassenget.

 

Grunnleggende spør vel mange seg HVORFOR man skal velge johnnys mobilbank isteden for dnb. Videre er det jo spørsmål rundt sikkerheten. Hva om johnny ikke gidder lenger og legger ned mobilbanken sin. Hva om man blir svindlet? Hva om johnny går konkurs? Hva om mobilen blir mistet eller stjålet? Hvor sikre er systemene rundt med tanke på hacking og hva når ronny kommer med hammer og truer deg til å overføre cash til han? Hva gjør johnnys mobilbank til en bedre løsning enn frøken visa's terminal? Og, vil johnny være flinkere til å sikre mot hacking av kontoene enn spillindustrien og omtrent alle andre? Motbakken kan fort ende i et stup og mageplask i fjellveggen er ikke mykere enn i bassenget.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...