Gå til innhold

Muzyka og Zeschuk forlet BioWare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når de først valgte å bli der, så hadde de tydeligvis planer om å fortsette der. Du kan selvsagt prøve å fabulere om at EA krevde at de skulle bli i 5 år for at de skulle kjøpe selskapet, og at alle som ikke "vet" det er dumme, men siden du ikke sitter på slik informasjon så blir det litt søkt å si at det har ligget i kortene. Det var heller ikke det du sa, så da vet i alle fall jeg hva som høres dumt ut.

 

Ville forøvrig ikke vært hensiktsmessig av EA å kreve at de fortsatte om alt de ville var å slutte uansett.

Lenke til kommentar

Når de først valgte å bli der, så hadde de tydeligvis planer om å fortsette der. Du kan selvsagt prøve å fabulere om at EA krevde at de skulle bli i 5 år for at de skulle kjøpe selskapet, og at alle som ikke "vet" det er dumme, men siden du ikke sitter på slik informasjon så blir det litt søkt å si at det har ligget i kortene. Det var heller ikke det du sa, så da vet i alle fall jeg hva som høres dumt ut.Ville forøvrig ikke vært hensiktsmessig av EA å kreve at de fortsatte om alt de ville var å slutte uansett.

 

Var garantert en avtale at de på sikt ville tre over i nye roller. Det var en overgangsfase. Helt normalt. Kom jo ikke til å hoppe over bord med en gang, men heller forsikre seg om at deres måte å gjøre ting på ble videreført. For meg har dette lenge vært åpenbart.

Lenke til kommentar

Kommentarene her inne gjør meg egentlig litt trist. Skjønner ikke hvor all negativiteten er pakket inn hen. BioWare består fortsatt en av god kjerne av de gamle ansatte som har jobbet med Baldurs Gate, de skal ingen vei, de skal fortsette å lage gode spill. Ea setter stramme rammer for dem, men de finner en vei rundt det uansett. Gjenstår å se på Dragon Age III om de tar rpg seriøst fortsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at vi allerede har sett hvilke rammer EA setter. Det ser vi jo i utviklingen fra Mass effect 1 til 2/3, Dragon age: Origins til DA2

KOTOR1/2 til SWTOR (jeg er sånn ca overbevist om at bioware egentlig ville lage KOTOR3, men ble presset til å gjøre et MMO utav det av EA)

 

Samme skjedde med blizzard. De "Gode gamle gutta" slutta for lenge siden, og se hva som skjedde der...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommentarene her inne gjør meg egentlig litt trist. Skjønner ikke hvor all negativiteten er pakket inn hen. BioWare består fortsatt en av god kjerne av de gamle ansatte som har jobbet med Baldurs Gate, de skal ingen vei, de skal fortsette å lage gode spill. Ea setter stramme rammer for dem, men de finner en vei rundt det uansett. Gjenstår å se på Dragon Age III om de tar rpg seriøst fortsatt.

 

Utifra hva jeg har hørt og lest tidligere er det ikke så alt for mange av den gode gamle kjernen igjen. Noen er der, men mange av de dyktige folka har forsvunnet fra BioWare. Det at begge grunnleggerne velger å si at de forsvinner samtidig er også noe som indikerer at ting kanskje ikke er så rosenrødt i studioet som EA kanskje vil at folk skal tro. Ser man på kvaliteten på rollespillene har den gått nedover, borte er de dype historiene hvor dine valg var med på å forme verden, personen rundt deg og din egen karakter.

 

EA har jo en historie som RadJostein nevner med Westwood og Origin Systems hvor begge selskapene endte med å bli lagt ned pga av at populariteten deres etter at EA kom inn i bildet og fortalte dem hva de skulle produsere. Alle husker jo C&C, dette var noe av det råeste RTS spillet som fantes, dessverre så bar oppfølgerne spor av at det var hastverksjobbing og til syvende og sist så la EA ned Westwood Studios. Origin Systems som produserte titler som Wing Commander, Ultima serien og System Shock sto jo også som ett selskap som virkelig regjerte innefor sitt område. EA tar over og Origin systems blir nå en rent online utvikler. Det første spilet blir sluppet, og får en dårlig mottakelse. EA stopper deretter alle andre prosjekter flere år senere hvor selskapet ikke slapp noe nytt ble det lagt ned.

 

Hvorvidt dette skjer med BioWare vet ingen, men varseltegnene er der. Når to såpass profilerte slutter samtidig så er ikke det ett godt tegn uansett om det var planlagt fra første stund. Hadde de sagt når selskapet ble kjøpt at de vil være der i X tid for deretter å se hva fremtiden bringer så hadde det vært noe annet. Skal bli interessant å se DA3, da dette antagelig for svært mange tidligere BioWare fans er siste mulighet for EA BioWare til å vise at de fortsatt duger til å lage RPG spill. Feiler de på denne tittelen vil jeg ikke bli overasket om vi ser store forandringer ved BioWare i løpet av ett år eller to etterpå.

Lenke til kommentar

Kursen videre blir slik den har vært de siste årene. The Old Republic er jo et kroneksempel på dette.

Ting skal gjøres generisk, "tilgjengelig" og så kjapt som mulig.

 

At det forsatt jobber gode folk i BioWare stiller jeg ingen tvil om, men det nytter jo fint lite om EA stryper dem med alle mulige rammer for hva de får lov til å gjøre ut av spill.

"Vi skal ha et MMO fordi det er i vinden for tida, og det kan ikke vike for mye fra WoW fordi Blizzard tjener gryn på det så da må jo vi også kunne gjøre det."

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...