Gå til innhold

Test: Evernote


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har testet både OneNote og Evernote, og endt opp på OneNote.

 

Evernote har alt for lite formateringsmuligheter i PC-versjonen. Den har dessuten bare to nivåer - notatbøker og notater -, og ikke tre - notatbøker, seksjoner og notater - som i OneNote.

 

Jeg bruker OneNote som et slags masterprogram for alt jeg gjør. Sjekkliste for daglige rutiner, handlingslister og ventelister (basert på David Allens Getting Things Done), og ellers logger, andre prosjektnotater og alt mulig annet. Bare mengden gjør at tre nivåer er essensielt for best mulig oversikt.

 

Når det gjelder formatering, liker jeg spesielt at man kan opprette tabeller bare ved å trykke [Tab]. En annen ting jeg bruker masse som jeg ikke kan se at Evernote har, er innsetting av gjeldende dato eller tid. [Alt, N, I] gir bare tid, [Alt, N, D] gir dato og tid, og [Alt, N, C] gir bare dato.

 

Det største problemet med Evernote er imidlertid å bruke den som innboks. I OneNote bruker man kun den globale snarveien Win + N, så opprettes det et nytt notat i en fritt valgt "default" notebook. Vinduet som dukker opp inneholder til og med absolutt ingen informasjon - bare en skriveflate. Perfekt for å unngå å bli distrahert.

 

Jeg prøvde gang på gang å gi Evernote samme handlingsmønster med deres Ctrl + Alt + N, men notatet havner bare i sist åpne notebook.

 

Designet i Evernote er også mer rotete enn OneNote. For mange rader og kolonner - stikk i strid med Web 2.0-design-tankegang.

 

I OneNote kan du starte å skrive hvor som helst i vinduet, akkurat som i en vanlig notatblokk.

 

OneNotes mobilapp har bare grei vurdering på Google Play, og det er kanskje ikke så rart. Den er veldig enkel. Men for en som meg, som faktisk setter meg ned ved en PC for å jobbe ordentlig, og kun bruker mobilen for å hente opp informasjon på farten og enkel redigering, funker det flott. Hvis man absolutt skal skrive og styre masse, er det jo bare å ta med den bærbare i bagen.

 

Alt i alt er OneNote mye mer gjennomtenkt enn Evernote. Prisen er heller ikke på jordet. Du betaler en gang i stedet for å la Evernote robbe deg hver måned.

 

De plussene jeg kan se med Evernote, er at de har en gratisversjon og at de har en mer omfattende mobilapp - spesielt med tanke på stemmeopptak eller videoopptak. Men Windows-siden av det er alt for veik sammenlignet med deres største konkurrent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...