Gå til innhold

Western Digital vil fylle harddisker med helium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I nåværende harddisker blir avstanden mellom datasporene etter hvert så stor at den minste luftturbulens kan dytte lese-/skrivehodet på avveie.

 

Jeg ville kanskje påstå at avstanden mellom datasporene etterhvert blir mindre jo mer data man forsøker å gjøre plass til. Dermed gir det også mer mening, at det skal mindre og mindre påvirkninger (som f.eks. luftturbulens) til for at lese/skrivehodet dyttes utenfor datasporet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan likevel regne med lavere priser enn på dagens harddisker. Ikke bare fordi prisen i markedet er generelt synkende, men også fordi dette trikset gir større kapasitet for en ubetydelig økning i produksjonskostnaden. Diskene fylles med ca et par desiliter helium og den mengden koster definitivt ikke mange kronene. (En heliumbalong til 100 kr har gass for noen få kroner i innkjøpsverdi og rommer 20 liter.)

 

Man kan fort tenke at vakuum er ennå bedre på grunn av lavere luftmotstand og friksjon, men det er uaktuelt av to grunner: Lesehodene må ha luft under "vingene" for å ikke skrape borti overflaten og ødelegges. Gassen inni harddisken hjelper godt til med å fordele og lede bort varmen. I vakuum ville ledehodene blitt forferdelig varme fordi det er så lite fysisk materiale som leder varmen bort.

 

Jeg trodde helium hadde lavere varmekapasitet og varmeledningsevne enn luft på grunn av lavere massetetthet, men der var vist intuisjonen å være på bærtur. Wikipedia sier at helium leder varme rundt 6 ganger bedre enn luft.

Lenke til kommentar
Jeg så det, men jeg kjøper heller to/tre billige 2TB HDDer, enn en kjempe dyr 6TB hdd...

Høres ut som du gjerne kjøper 24 stk 250 GB = 6 TB for til sammen 1000 kr fremfor 3 stk 2 TB = 6 TB for til sammen 2000 kr, om du har muligheten. I så fall vil jeg bare tipse om at mengder av SATA-porter ikke er gratis. 24 disker er heller ikke akkurat stille, plassbesparende eller energieffektivt sammenlignet med 3 stk. Det er noe som heter å spare seg til fant.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg så det, men jeg kjøper heller to/tre billige 2TB HDDer, enn en kjempe dyr 6TB hdd...

Høres ut som du gjerne kjøper 24 stk 250 GB = 6 TB for til sammen 1000 kr fremfor 3 stk 2 TB = 6 TB for til sammen 2000 kr, om du har muligheten. I så fall vil jeg bare tipse om at mengder av SATA-porter ikke er gratis. 24 disker er heller ikke akkurat stille, plassbesparende eller energieffektivt sammenlignet med 3 stk.

 

LOL, nå ser det ut som om jeg skrev dette og ikkje MariusJS :xmas:

Lenke til kommentar
Jeg så det, men jeg kjøper heller to/tre billige 2TB HDDer, enn en kjempe dyr 6TB hdd...
Høres ut som du gjerne kjøper 24 stk 250 GB = 6 TB for til sammen 1000 kr fremfor 3 stk 2 TB = 6 TB for til sammen 2000 kr, om du har muligheten. I så fall vil jeg bare tipse om at mengder av SATA-porter ikke er gratis. 24 disker er heller ikke akkurat stille, plassbesparende eller energieffektivt sammenlignet med 3 stk. Det er noe som heter å spare seg til fant.

 

Og det er et helvete å flytte på en boks med 24 disker i seg sammenlignet med 3-4... :p Just sayin'

Lenke til kommentar
Jeg så det, men jeg kjøper heller to/tre billige 2TB HDDer, enn en kjempe dyr 6TB hdd...
Høres ut som du gjerne kjøper 24 stk 250 GB = 6 TB for til sammen 1000 kr fremfor 3 stk 2 TB = 6 TB for til sammen 2000 kr, om du har muligheten. I så fall vil jeg bare tipse om at mengder av SATA-porter ikke er gratis. 24 disker er heller ikke akkurat stille, plassbesparende eller energieffektivt sammenlignet med 3 stk.

Om du har et kabinett med plass til 6 disker og 6 sata porter så spiller det liten rolle om du har en eller tre disker.

På en bærbar har du vanligvis plass til en disk.

Skal du lagre mye data i et server rom trenger du kabinetter og raid kontrollere som fort koster like mye som diskene.

Lenke til kommentar

Helium er en av de gassene som lekker lettest pga små molekyler. Regner med at de vil ha vanlig atmosfæretrykk i diskene, men jeg vet ikke hvor lavt trykk de kan utsettes for ved flyfrakt?

Hva med levetiden? Hvor mange år vil disse fungere optimalt? Får man advarsel om at nå stiger temperaturen og ytelsen går ned?

Lenke til kommentar

Det var nå ikke særlig grønt av dem.. Helium er det alt for lite av.

Hvis vi kan kaste det bort på å underholde unger, eller tennåringer som vil ha pipestemme så må de vel ha lov å bruke det i dyr maskinvare? :)

Det vil jo i værste fall føre til dyrere ballonger, og færre som kjøper det.

 

Som Frobe påpekte så er jeg intressert i hvordan de ønsker å gjøre det med en trykktett kabin når det kommer til høydeforksjeller etc.

Lenke til kommentar

De bruker vel bare støpt aluminiumchassi på begge sider i stedet for bare den ene siden. Såpass tykt metall holder nok formen godt også under flyturer og diffusjonshastigheten er forsvinnende liten. Pakningene blir nok et svakere punkt for diffusjon av gassen. Også trengs det en nippel for påfylling av gass og den må forsegles etter fylling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...