Gå til innhold

Panasonic med mer moro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes GH3 virker spennende; den har mange knapper og ratt for de som liker å skru på slikt. En litt mer hendig størrelse for de store m-4/3 objektivene.

 

Det som jeg gleder meg til å få vite mer om, er følgende:

  • Ytelsen på den nye sensoren - håndterer den himmelen bedre enn GH2? Og er det mindre støy på høy ISO?
  • AF med 4/3 ojektiver - er den noe bedre?
  • Hvordan er ergonomien i praksis?

Lenke til kommentar

Spesifikasjonene for sensoren er identiske med E-M5, så jeg vil tippe at det er den samme. Den har bedre dynamisk omfang (opptil 2 stopp) skal også være bitte litt bedre på støy. AF med 4/3 vil derimot være den samme som før (temmelig dårlig til vi får hybrid PDAF). Ergonomien virker mye bedre enn GH2 og ikke minst M5, men størrelsen er noe avskrekkende for min del:

 

http://www.dpreview.com/previews/panasonic-lumix-dmc-gh3

 

Jeg kjøpte meg inn i m4/3 pga størrelse og vekt med god forholdsvis god bildekvalitet, og GH3 går litt for mye i retningen APS-C i min mening.

 

Nå ser det ut til at GH3 imidlertid har fått trådløs blitzstyring, som er noe Panasonic har savnet sårt og vært dårlig på i forhold til Olympus. Spørsmålet er bare om det er kompatibelt med Olympus' system. Hvis det er det, blir M5s fordeler kun vekt/størrelse, IBIS og raskere hastighet på seriebilder. Olympus har nå en del å ta igjen med Pro-modellen deres når den evt. kommer ut.

Lenke til kommentar

Spesifikasjonene for sensoren er identiske med E-M5, så jeg vil tippe at det er den samme.

Det vil fungere for meg; men jeg synes det er noe merkelig at Panasoic skal begynne å bruke en Sony sensor; når de lager sine egne. Hvis ikke de har bestemt seg for å samarbeide da. Slik at Panasonic går over til å produsere sensorer basert på et Sony design. Det er forsåvidt ikke meg i mot; for det betyr at produksjonskapasiteten for ode og små sensorer øker.

 

Og en E-M5 sensor i GH3 huset er jo akkurat det jeg ønsker meg ...

Lenke til kommentar

Den enkleste forklaringen på at de ikke bruker sin egen sensor er rett og slett at neste sensorgenerasjon ikke ville være klar til lanseringen. Jeg vil tippe på at vi ser en helt ny Panasonic-sensor i GH5 om et par år igjen, med mindre Sonys sensorteknologi er mye bedre enn det Panasonic klarer å lage selv.

 

Nå er det også et par ulemper med den nye Sony-sensoren - du mister multiaspekt, som gjør at synsfeltet blir mindre med 16:9 og 3:2, pluss at oppløsningen blir mindre. I tillegg går ISO kun ned til 200 og kan kun endres i hele stopp (400, 800, 1600 osv). Jeg hadde heller foretrukket en forbedret Panasonic-design som beholder de fordelene man har på GH2 i dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...