Gå til innhold

Test: Panasonic Lumix DMC-LX7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God artikkel, om et godt kamera. Fint at det nå er et godt utvalg i entusiastmodeller - at det ikke bare er de billige Elkjøp-modellene hvor det er godt utvalg.

LX7 har en fin balanse - passe zoom, fin vidvinkel og særs god lysstyrke. Ikke like stor sensor som enkelte av konkurrentene, men de har ikke så lyssterk optikk.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Når kommer deres Sony RX100 test?

LX7 er på mange måter bra og har fordeler som bedre lystyrke,innebygd nd filter og mulighet for ekstrautstyr.

 

Men i praksis vil RX100 fortsatt være bedre i dårlig lys en LX7 pga mye bedre på høy iso som er et resultat av 3x større sensor.

LX7 har en stor blenderåpnig på tele men pga RX100 har større sensor vil muligheten for å isolere et motiv være likeverdige på disse to, til tross for at RX100 kun har f4,9 på tele.

Endret av jonash92
Lenke til kommentar

Når kommer deres Sony RX100 test?

Det vet jeg dessverre ikke. Vi hadde en "sniktitt" artikkel tidlig på sommeren som var litt mer omfattende enn normalt, men hadde da bare tilgang til kameraet en drøy uke, og RAW-støtte var ikke på plass. Problemet nå er Photokina hvor det kommer veldig mye nytt og da må det gjøres prioriteringer av hva som skal testes når og det gjør det vanskelig å si noe om en RX100-test.

 

Ellers er jeg enig i at RX100 er et veldig spennende kamera som på mange måter redefinerer hva som er mulig i entusiastklassen. Men Sony har også satset alt på å pakke en veldig god sensor inn i et lite kamera som også gir en del ulemper i forhold til konkurrentene. Du nevner jo selv lysstyrker på tele som "spiser opp" mye av fordelen til RX100-sensoren i forhold til konkurrenter som LX7, XZ1 osv. Andre ulemper er begrenset zoomområde, ingen søker, ingen blitssko, ingen vridbar skjerm osv så jeg oppfatter ikke at RX100 er ikke noen soleklar klassevinner totalt sett.

 

Har jo LX5 og er godt fornøyd med den, men kan godt tenke meg denne også! f1.4 og blenderring på objektivet kan være stor nok forbedring for min del. Særlig den blenderringen gjør jo det hele til en sann "manuell" fornøyelse!

Jeg synes Panasonic har gjort en bra jobb med LX7 i forhold til LX5. Mange ville sikkert ønsket seg større sensor og F1.4 samtidig, men det ville opplagt gått ut over størrelse (og pris) og blenderringen synes jeg personlig var en god løsning på hvordan bruke plassen rundt objektivet til noe fornuftig. Bra klikkstopp, og jeg synes den betyr mye for brukergrensesnittet for den som bruker blenderprioritet eller manuell mye.

Lenke til kommentar

Kunne det kanskje vært litt mer omtale av LX7's iA-modus (intelligent Auto)? Nå er selvsagt "kjerringmodus" noe uglesett for entusiaster, men av og til har man litt dårlig tid og ka hender det faktisk man tyr til denne. Da tidligere Digit.no-tester og gründer Kai Thon i sin tid testet LX3 skrev han bl.a. at han utfordret iA-modusen med sine 40 års fotoerfaring, og kom til at LX3 i svært mange av tilfellene hadde gjort bortimot identiske valg som han ville gjort selv. Selv kjøpte jeg LX5 da den kom, og måtte selv teste iA litt. Jeg ble forbauset over de svæt gode eksponeringene det gjorde, f.eks. på litt dunkel skumringsfoto med båthus, sjø og klar kveldshimmel valgte det f.eks. ISO80 i stedet for å feige ut og pøse på med ISO siden det var litt dunkelt. Områder i dunkelt lys samt litt kraftig kveldshimmel ble perfekt eksponert, så jeg tar faktisk meg selv i å benytte iA i større grad enn jeg hadde regnet med på tur, selv om jeg selvsagt kjører en del S og A-modus når jeg vil ha litt kontroll. Det hadde derfor vært interessant å vite om LX7 viderefører den gode autofuksjonen også, ikke bare de rent studiotekniske testene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kunne det kanskje vært litt mer omtale av LX7's iA-modus (intelligent Auto)?

Jeg nevner ofte Panasonics iA-funksjon når jeg tester Panasonics modeller nettopp fordi Panasonic har gått foran på dette området og var for eksempel først ute (så vidt jeg vet) med å la full auto analysere bildet for å finne ut hvilket motivprogram som passer best. iA ble ikke kommentert eksplisitt i denne testen og det kunne godt vært med en setning, men så og si alle kameraer har nå gode (lignende) full auto funksjoner og det er dermed mindre grunn til å kommentere det enn for noen år siden. Det er mye som skal testes og kommenteres og vi prioriterer derfor funksjoner som skiller kameraet fra konkurrerende modeller.

 

Personlig har jeg forøvrig ingenting mot iA og tilsvarende, men synes det er en utmerket funksjon når kameraet lånes bort eller jeg ikke vil tenke selv. Veldig mange av bildene som tas i forbindelse med en test krever imidertid mer kontroll enn iA gir og denne funksjonen brukes derfor ganske lite i testperioden. Jeg har forøvrig (som vanlig) gjort et par enkle tester for å se at kameraet finner fornuftige motivprogram i iA-modus (og det gjorde det).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...