Gå til innhold

Bygger superdatamaskin med Raspberry Pi og Lego


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For et ledningkaos. Det må vel være mye mer rasjonelt å bruke én strømforsyning for hele riggen. Ikke 64 separate. Brannfarlig plast er vel heller ikke særlig smart byggemateriale. Her kunne de brukt noe billigere og ikke brennbart. Behov for 64 porter fordelt på en eller flere svitsjer er vel også noe upraktisk. Etter min mening alt for lite CPU-kraft per port.

 

Hvis x86 er aktuelt ville jeg satset på Celeron low power dobbeltkjerner og billige mikro/nano hovedkort. Det gir mye mer regnekraft per port og dermed samme regnekraft fordelt på mye ferre prosessorer. Totalt volum og pris blir vel også noe i samme størrelseorden. Men høyere effektforbruk. Lagt til: Hvis ytelse hadde vært målet. Som leketøy for å utforske prinsippene med lastfordeling og skalerbarhet så er det derimot glimrende med Pi.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

For et ledningkaos. Det må vel være mye mer rasjonelt å bruke én strømforsyning for hele riggen. Ikke 64 separate. Brannfarlig plast er vel heller ikke særlig smart byggemateriale. Her kunne de brukt noe billigere og ikke brennbart. Behov for 64 porter fordelt på en eller flere svitsjer er vel også noe upraktisk. Etter min mening alt for lite CPU-kraft per port.Hvis x86 er aktuelt ville jeg satset på Celeron low power dobbeltkjerner og billige mikro/nano hovedkort. Det gir mye mer regnekraft per port og dermed samme regnekraft fordelt på mye ferre prosessorer. Totalt volum og pris blir vel også noe i samme størrelseorden. Men høyere effektforbruk.

Nå er du unødvendig negativ! Her handler det om hvor awesome dette er. Og hvor heftige resultater man kan få for relativt lite penger!

 

Og legoklosser er veldig branntolerante

Endret av frankhaugen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva er big-deal her er. Raspberry Pi har blitt til et tabloid-keyword i IT-pressen - er det noe som helst som har med Raspberry Pi å gjøre så får det spalteplass.

 

Pi er langt ifra billig. 1 kjerne som kjører på 700mhz - bare for å toppe AMD Athlon II X4 651 med 4 kjerner som hver kjører på 3000mhz så må man minst ha 15 Raspberry Pi - noe som koster mer enn nytt hovedkort, ram, cpu og strømforsinning samt et minnepen for å kjøre OS.

 

Regner med at et AMD maskin vil koste 2000 kr, mens tilsvarende med Raspberry Pi vil koste ca. 3500 kr

 

Og skal man først bygge supercomputer så er det kanskje best å gå med Sony Playstation:

http://blog.cleveland.com/metro/2010/11/defense_department_is_using_pl.html

 

Kraftigere og mye billigere.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

-snip-

Hvis du tar en titt på bildet er dette et far-og-sønn prosjekt som antakelig i stor grad er ment for gøy. Dessuten er dette et prosjekt ment for å utforske et konsept, samt skape interesse hos barn og studenter.

 

Å bruke hyllevare som RaspPi og LEGO (som er lett å bruke og alle kjenner fra før) er genialt for å komme fort i gang.

 

Spenningsforsyningssystemet her er et rot, skal være enig i det, men det var antakelig raskeste vei til mål. Hvis de har plass og det fungerer så er det vel egentlig ikke noe stort problem...

Endret av Visjoner
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele hensikten med dette er vell ikke å få en rå supercomputer, men derimot utforske (test lab) på hvordan dette fungerer.

Det er vanskelig å få en billigere lab med 64 noder til å lære seg slikt oppsett enn hva som er brukt her, er det ikke?

 

R-pi er ment for at alle skal kunne lære seg grunnleggende innen hvordan en maskin er bygd opp og kunne programmere til en overkommelig pris. Det er ikke farlig om man ødelegger en maskin til $25...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sitat:

"? Dette billige systemet skal inspirere og gjøre studenter i stand til å bruke superdatamaskiner til å takle komplekse utviklings- og forskningsoppgaver som en del av vår undervisning."

 

Syntes dette var en fantastisk artig sak, siden jeg drev mye med Lego i "gamledager" og jobber med supercomputere nå.

Konseptet her er ikke å lage en kraftig supercomputer til "produksjonsbruk", men å lage et konsept for å studere prinsippene. Det kan du gjøre veldig godt selv om hver node har lav ytelse, det å bygge et 64 noders system av kraftigere komponenter kan med enkelthet få en veldig stor null ekstra bak prislappen.

 

 

Lenke til kommentar

Ytelse er da ikke helt optimal, såvidt jeg husker så har R-PI 600MHz prosessor og 256MB ram. Dette gir totalt sett knappe 16GB ram, og 64cpu-er på 600MHz. En enkelt-server kan utkonkurere dette til de grader.

 

Men, for å lære seg clustring så er vel dette en flott måte å lære på.

 

Klarer ikke helt se for meg det store med R-PI, du finner mindre maskiner som er produsert i kina, med sterkere arm-prosessorer, mer ram. Og totalt sett bedre ytelse. Og disse var å finne før R-PI kom ut. Koster noen få dollar mer, men pytt pytt...

35$ for en maskin som ikke er lett å fa tak i, eller 50$ for en du lett får tak i, er sterkere, inkluderer kabinett, kabler, samt er mindre.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Minner om en gammel sak fra mini-itx er vel snart 10 år siden.

Dog har jo lego-Pi gjengen klasket på med mange flere noder.

Artig påfunn og sikkert veldig lærerikt for de som ønsker å bygge selv.

 

Men Simen1 har jo et poeng. Om de senket ant noder og heller gikk for kraftigere cpu'er ville de fått bedre kraft og mindre belastning.

 

Uansett kudo til gutta for initiativet. Sikkert mange som bli inspirert.

 

 

 

cluster0002.jpg

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

For et ledningkaos. Det må vel være mye mer rasjonelt å bruke én strømforsyning for hele riggen. Ikke 64 separate. Brannfarlig plast er vel heller ikke særlig smart byggemateriale. Her kunne de brukt noe billigere og ikke brennbart. Behov for 64 porter fordelt på en eller flere svitsjer er vel også noe upraktisk. Etter min mening alt for lite CPU-kraft per port.Hvis x86 er aktuelt ville jeg satset på Celeron low power dobbeltkjerner og billige mikro/nano hovedkort. Det gir mye mer regnekraft per port og dermed samme regnekraft fordelt på mye ferre prosessorer. Totalt volum og pris blir vel også noe i samme størrelseorden. Men høyere effektforbruk.

Nå er du unædvendig negativ! Her handler det om hvor awesome dette er. Og hvor heftige resultater man kan få for relativt lite penger!

 

Og legoklosser er veldig branntolerante

 

simen1 er som regel negativ til alt annet og andre, en seg selv og sine meninger..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...