Gå til innhold

Motorsykkel bruker kuler som hjul


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ingen egentlig forbedring av motorsykkelen som konsept, men et helt annet konsept.

 

Motorsykler er raske rett fram, men relativt dårlige på å ta svinger i høy hastighet. Raske biler har sjeldent like rå aks rett fram, men kan holde mye høyere fart i svingene. Grunnen til at motorsykler ikke er spesielt gode i svinger er mangel på sidegrep (som kan fikses ganske bra med høyfriksjonsgummi på dekksidene) pluss det faktum at det er vanskelig å få ned tyngdepunktet nok mot asfalten. I racing henger MC-føreren nærmest på innsiden av motorsykkelen og subber kneet i asfalten for å få opp svinghastigheten litt. Men selv da er raske motorsykler tregere i svingene enn raske biler.

 

På denne snodige doningen dere synes er stilig er det helt umulig å få ned tyngdepunktet i svinger, så denne må rett og slett bli vesentlig tregere enn en normal motorsykkel. Kulehjulene og hjulopphengene er nok også vesentlig tyngre enn normale hjul og hjuloppheng, noe som gjør at den heller ikke er like rask rett fram som andre motorsykler.

 

Dessuten er nok få trafikkmyndigheter som vil godkjenne en motorsykkel som kan kjøres sidelengs. Så alt i alt er dette i beste fall et snodig leketøy for de som har en diger asfaltert privathage, i verste fall er det en helt elendig motorsykkel. Så hva er egentlig poenget med å bruke all den tiden og pengene som har gått med i dette prosjektet?

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lang quote:

 

 

Dette er ingen egentlig forbedring av motorsykkelen som konsept, men et helt annet konsept.

 

Motorsykler er raske rett fram, men relativt dårlige på å ta svinger i høy hastighet. Raske biler har sjeldent like rå aks rett fram, men kan holde mye høyere fart i svingene. Grunnen til at motorsykler ikke er spesielt gode i svinger er mangel på sidegrep (som kan fikses ganske bra med høyfriksjonsgummi på dekksidene) pluss det faktum at det er vanskelig å få ned tyngdepunktet nok mot asfalten. I racing henger MC-føreren nærmest på innsiden av motorsykkelen og subber kneet i asfalten for å få opp svinghastigheten litt. Men selv da er raske motorsykler tregere i svingene enn raske biler.

 

På denne snodige doningen dere synes er stilig er det helt umulig å få ned tyngdepunktet i svinger, så denne må rett og slett bli vesentlig tregere enn en normal motorsykkel. Kulehjulene og hjulopphengene er nok også vesentlig tyngre enn normale hjul og hjuloppheng, noe som gjør at den heller ikke er like rask rett fram som andre motorsykler.

 

Dessuten er nok få trafikkmyndigheter som vil godkjenne en motorsykkel som kan kjøres sidelengs. Så alt i alt er dette i beste fall et snodig leketøy for de som har en diger asfaltert privathage, i verste fall er det en helt elendig motorsykkel. Så hva er egentlig poenget med å bruke all den tiden og pengene som har gått med i dette prosjektet?

 

 

 

Ser vel ikke for meg at denne sykkelen er ment for racing, men heller som et utviklingsprosjekt for å utvikle smartere kjøretøy, som er lettere å navigere i byer.

 

Jeg ser ingen grunn til at, med en del videre utvikling, dette kommer til å bli lovlig, og kanskje også vanlig (Kanskje ikke akuratt sykkler med slike hjul, men biler?). Ser for meg at man vil kunne navigere lettere i trange byer hvis bilen kan snu på en 50-øring, parkere sidelengs og slikt. Jeg har trua!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...