Gå til innhold

Slik blir Intels kommende prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stort snakk, men har hørt det før.Det er mange år siden 8-10 timers maksinene skulle ha dukket opp, men jeg har kun sett maskiner i standby holde så lenge.Det er andre komponenter enn CPU som trekker strøm.30% lavere strømforbruk som tilsvarende Ivy Bridge? Skal ytelsen stå på sted og hvil? Tviler.Får GPU biten seg like stor overhaling som resten av chippen?

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stort snakk, men har hørt det før.Det er mange år siden 8-10 timers maksinene skulle ha dukket opp, men jeg har kun sett maskiner i standby holde så lenge.Det er andre komponenter enn CPU som trekker strøm.30% lavere strømforbruk som tilsvarende Ivy Bridge? Skal ytelsen stå på sted og hvil? Tviler.Får GPU biten seg like stor overhaling som resten av chippen?

 

Har da hatt pc som holder 8-10 timer i et par år nå. HP Elitebook 8470p fikk jeg akkurat, og den holder nærmere 10-12 timer. Den har sikkert av de største batteriene, men i forhold til resten av pc'en så er det ikke plagsomt stort. Har nesten like stort batteri på en HP 2530p og der blir det for stort.

 

Så jeg har nå trua på at vi snart ser ultrabook med så lang batteri-levetid og normal batteristørrelse.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

Håper de holder seg unna en separat entusiastsokkel, som 478 og 775. Hater å måtte vente når jeg ønsker tilsvarende LGA-2011 bare på Haswell, og dermed må vente til langt utpå høsten, minst. I 2013 altså.

 

De vil komme med Haswell-E på en sokkel tilsvarende 2011 så vidt jeg har fått med meg. Så det kommer nok en ny entusiastsokkel også. Intel er flinke til å "utnytte" markedet maksimalt.

Lenke til kommentar

Socket 2011 er primært for det profesjonelle markedet, men markedsføres også til konsumentmarkedet. Ivy Bridge E kommer om et år, og "Haswell E" sannsynligvis tidligst et år etter det. Haswell (socket 1150) er vel bare fire kjerner?

 

Hittil har jeg ikke sett noe med Haswell å hoppe i taket for. Selvsagt skal effektforbruket reduseres, og Intel lover bedre branch prediction og bedre ilp. Så det kan se ut som det blir marginale ytelsesforbedringer for skrivebordet. Men hvem vet, forbedringene for cache kan vise seg å gi en liten oppsving.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

LIker ikke den stadige socket skifte intel har lagt opp til.

775 varte fra 2004 til 2009.

1156 fra 2009 til 2011

1155 fra 2011 til 2013..

 

Hvis du kjøper en fornuftig CPU til start av er det jo ikke vits å oppgradere bare CPU lengre.

 

PÅ gamle 775 startet man jo gjerne allerede på P4 og med bios oppgraderinger kunne man ofte oppgradere et par ganger til både Core , Core 2Duo og Core 2Quad

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg liker best med IDF så langt er at de vil komme med integrert switch på Xeon om noen generasjone. Det er en nyhet som ikke er helt uten relasjon til den nye Google switchen. Blir veldig spennende. Multiprotokoll blir de også; infiniband, ethernet og et ukjent proprietært system. Regner med det blir kapslet inn i datasenter versjonen av Thunderbolt.

Lenke til kommentar

Stort snakk, men har hørt det før.Det er mange år siden 8-10 timers maksinene skulle ha dukket opp, men jeg har kun sett maskiner i standby holde så lenge.Det er andre komponenter enn CPU som trekker strøm.30% lavere strømforbruk som tilsvarende Ivy Bridge? Skal ytelsen stå på sted og hvil? Tviler.Får GPU biten seg like stor overhaling som resten av chippen?

 

Min gode gamle ASUS U36Jc er ikke langt unna 8 timer....

Lenke til kommentar

Har da hatt pc som holder 8-10 timer i et par år nå. HP Ultrabook 8470p fikk jeg akkurat, og den holder nærmere 10-12 timer. Den har sikkert av de største batteriene, men i forhold til resten av pc'en så er det ikke plagsomt stort.

 

Du har nok en Elitebook 8470p, og verken batteriet eller resten av PCn kvalifiserer som ultrabook. Men ellers er jeg enig. 8-10 timers maskinene har vært her en god stund. De har bare ikke vært verken spesielt lette eller små.

Lenke til kommentar

Ganske grei artikkel, og litt mer enn 2-3 korte avsnitt. Så det går i riktig retning, stjerne i margen for det :-)Hadde vært greit å bruke "tikk-takk" som er norsk, virker litt pussig med tick-tock.

 

Hvorfor det? Den heter jo offisielt "Tick-Tock"..

 

klokka sier tikk-takk i Norge, hardware.no er norsk.

Det forklarer også hvorfor de bruker "tick-tock", det spiller på klokka som tikker, annenhver gang tikk og annenhver gang takk. Sikkert endel som ikke vet dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så frustrerende å vite at oppgraderer jeg i januar når jeg får storstipendet, så må jeg neste gang jeg skal oppgradere, bytte hovedkort, prosessor og ram IGJEN, hvilket er latterlig. Oppgraderer jeg i mars-juni, alt etter når Haswell kommer, så må jeg kun oppgradere CPU neste gang, i verste fall hovedkort i tillegg.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

LIker ikke den stadige socket skifte intel har lagt opp til.775 varte fra 2004 til 2009.1156 fra 2009 til 20111155 fra 2011 til 2013..Hvis du kjøper en fornuftig CPU til start av er det jo ikke vits å oppgradere bare CPU lengre.PÅ gamle 775 startet man jo gjerne allerede på P4 og med bios oppgraderinger kunne man ofte oppgradere et par ganger til både Core , Core 2Duo og Core 2Quad

 

Har nok mye med utviklingen å gjøre. Husk at det er ikke bare pinnene som skal passe, men hele arkitekturen rundt skal også fungere sammen med CPU.

 

For å ta i bruk nye måter å tenke på for at ting skal gå raskere og mer energieffektivt, må man ofte fjerne alt og tenke nytt og bakoverkompatibilitet blir begrensende for det man vil gjøre.

 

Pluss at Intel tjener selvsagt mer penger på dette ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...