Gå til innhold

Førsteinntrykk: Sonys lille storhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes ikke prisen var så veldig avskrekkende egentlig. Billigere enn FF-speilrefleks med 35mm av god kvalitet - og vesentlig mye mindre størrelse. Synd det ikke er innebygd optisk søker, men man kan vel ikke få alt.

 

Får vel bare begynne å spare til etterfølgeren til denne, så den kan erstatte X100en når den er utslitt. ;)

 

Edit: Glemte et ord.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Dang - skivebom hvis de ikke har skikkelig fokusring! Håper virkelig, virkelig at en eventuell focus by wire fungerer seriøst godt. Hvorfor i hule heiteste ikke ha skikkelig manuell fokusring på en sånn godsak??

 

Men - dette må da ellers være det ultimate kameraet til gatefotografi? :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Kan ikke skifte ut objektivet. Det har selvfølgelig noe å si for gjenbruk av objektivet (understatement, I know), men det har et par fordeler. Man kan tilpasse designet og sensoren til objekivet og tilsvarende, blant annet med mikrolenser og korrigerende bakelement. Det bakerste elementet i RX1 sitter meget nært sensoren, og ville vært vanskelig å få til med et systemkamera. Man unngår en del av utfordringene med digitalt fullformat, og får en mindre, og antakeligvis bedre ytende pakke (alt annet likt).

 

Men jeg er en av de som håper på et fullformats speilløst system, og ikke VG900.

Lenke til kommentar

Så lenge man har mulighet til å sette optisk søker i blitz skoen så driter jeg i at Sony ikke valgte å sette en middlemådig optisk søker på kameraet.

FF og 35mm objektiv er musikk i mine ører :)

 

De minusene jeg ser er:

Prisen på 24 lapper er 2 ganger for mye, og gjør kameraet for min del totalt uaktuel.

Manglende manuel fokus...

 

PS, noen som tror at denne sensoren fra Sony (samme som på a99) kommer til å sitte I Nikon D600 huset imorgen?

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Sony gir fra seg denne sensoren hvis den er så bra som de selv påstår.

 

Tja, har de først konstruert en så god sensor vil de sikkert selge noen av dem, gjerne flere enn de få som vil gå med til et såpass sært produkt som dette

+1

 

Og avdelingen som lager Sony sensorer er ikke den samme som lager Sony kameraer. Det er selvsagt lett å tro at de samarbeider litt internt, men skal Sony beholde sin posisjon i sensormarkedet må de nok være ganske ryddige i forhold til favorisering av Sony-kameraer. Det finnes flere som kan lage gode sensorer og NIkon har jo allerede benyttet seg av andre leverandører i flere produkter.

Lenke til kommentar

...så driter jeg i at Sony ikke valgte å sette en middlemådig optisk søker på kameraet.

WTF? Optisk søker? Sony har meget gode EVF i A77, A99, NEX 7 osv. De kunne ha gjort RX1 litt større, mindre skjerm, fjernet blitsen og satt inn en meget god EVF. Hva skal man med optisk søker uten noe informasjon?

 

De minusene jeg ser er:

Prisen på 24 lapper er 2 ganger for mye, og gjør kameraet for min del totalt uaktuel.

Manglende manuel fokus...

Den har manuell fokusering.

Prisen er ikke 2 ganger for mye, den er bare 2 ganger for mye for deg. Stor forskjell :roll:

Fuji Xpro1 koster 15K uten optikk, Sony RX1 er verdt mer enn 15K, minst 20. Den kunne ha kostet mer hvis Sony hadde laget et skikkelig kamera med EVF istedet for et kompaktkamera med FF sensor.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...