Gå til innhold

Nå forsvinner TV-lisensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vi bør ha et nasjonalt reklameuavhengig mediahus så pengene er viktige. Slik de skaffes i dag, via gebyr for å eie en TV, er imidlertid rimelig idiotisk med hensyn til de mediakanalene vi har fått.

 

Skattlegging synes å være en langt bedre løsning.

Lenke til kommentar

Det er så enkelt at hvis Norge vil ha riksdekkende sendinger, så må å hele Norge betale. Uavhengig i om man har tv, ser på eller ikke. Betaler ikke alle, så bør avgift fjernes, for det er en urettferdig ordning at 2 som ikke ser NRK(kanal er med uansett om h*n vil eller ikke når han kjøper TV for å se TV3), så må den ene betale for at Norge skal ha sendinger, mens den andre slipper. (har ikke mottaker)

Så den lisensen bør alle betale hvis man skal ha den, og da er det like greit å ta det over budsjettet, som sparer masse penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare ha det systemet som vi har nå, jeg har ikke tv og ønsker ikke å betale for dritten heller.

Om de skulle tenke på et sånt system for norge så kan de dele den summen på 4 for jeg kan godt støtte at det skal være en nasjonal kanal uten reklame bla bla bla men faen ikke 4 kanaler, da kan de kjøre reklame på de resterende 3!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Xprez: Så du syns det er greit at jeg som ikke ser på NRK må betale for det? Jeg ønsker ikke å betale for at Norge skal ha statskanaler jeg heller. Hvis alle hadde bidratt, så hadde det vært mer rettferdig. Jeg ønsker ikke å betale for skoler og annet eller, men der betaler alle og det er rettferdig, selv om det bare er noen som går der - det er slik samfunnet vårt egentlig er bygd på - men kommunist avgiften til NRK er fritatt fra lover og regler som gjelder.

Reklame er det på alle kanalene - de unngår det med å kalle det sponsing

Lenke til kommentar

Lureoverskrift verdig Dagbladet det der. Fikk plutselig et håp om at regjeringen tok til vett og fjernet den i Norge.

Som sikkert 90% av de jeg har sett diskutert det og pratet med selv sier, så hadde det å bake det inn i skatten vært mye mer rettferdig, og godtatt. Jeg har ingenting imot NRK sine radioer, eller tv-kanaler (Selv om jeg igrunn bare ser Nytt på Nytt). Men lisensen er alt for høy, og presset på for få folk. Fordel prisen på resten av landet også og summen hadde nok sunket betraktelig.

 

Finnes det noen statistikk over hvor mange som betaler?

Lenke til kommentar

La heller NRK-kanalene bli betalingskanaler, så kan de som vil se disse betale.

Men det vil de vel ikke da de nok kommer til å tape penger på det eller høyne kvaliteten kraftig.

 

Idiotisk at man ikke kan velge bort NRK osv. hos kabelselskapene, de tar opp kanalplasser man heller kunne brukt til kanaler man faktisk vil se på.

 

Kanskje de vil bruke slik beskatning som et mottrekk mot tjenester som Netflix osv.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ga radio en reell sjanse og koplet til antennen i bilen. Den ble koplet ut igjen etter bare en dag.

Bare møl og folk som har betalt for å prate, selv midt i sangene.

Ok det er en viss nytteverdi av nyheter osv. men det får man som oftest med seg fra andre steder.

 

Spotify Radio fungerer greit, det samme gjør andre nettradioer som sender musikk, bakdelen er at det må streames.

Lenke til kommentar

Xprez: Så du syns det er greit at jeg som ikke ser på NRK må betale for det? Jeg ønsker ikke å betale for at Norge skal ha statskanaler jeg heller. Hvis alle hadde bidratt, så hadde det vært mer rettferdig. Jeg ønsker ikke å betale for skoler og annet eller, men der betaler alle og det er rettferdig, selv om det bare er noen som går der - det er slik samfunnet vårt egentlig er bygd på - men kommunist avgiften til NRK er fritatt fra lover og regler som gjelder.

Reklame er det på alle kanalene - de unngår det med å kalle det sponsing

Vil ikke ha nrk lisens heller å slipper unna med det for øyeblikket siden jeg ikke har tv men om mister stat finner ut at de skal rulle inn lisens over skatteseddelen så hjelper det jo lite hva jeg syns og vil den dagen det skulle skje.

Lenke til kommentar

Denne nye modellen er/kan være feil på mange måter.

 

I dag betaler man avgift for hver husstand. Om man må betale for hver person blir dette noe helt annet. Tar man utgangspunkt i samme pris og tar det over skatt så blir det helt feil å sette prisen på 2600. I så fall blir dette ekstremt fordyrende for de aller fleste.

 

Tar man da utgangspunkt i den svenske prisen blir påstanden -"betaler etter evne" en sannhet med modifikasjoner. Folk i arbeid tjener stort sett over 120000 i året. I dette tilfellet burde man heller si at de som ikke er betalingsdyktige får prisreduksjon. Er man tre stykker over 18 i husstanden blir det plutselig mye dyrere enn tidligere.

 

Dessuten er TV som tilbud ikke direkte sammenlignbart med skole og sykehus. Skoler må vi ha for å sikre at alle får en utdanning, sykehus kan vi alle bli avhengige av på ett eller annet tidspunkt. Men TV er noe man lett vil kunne velge å benytte seg av eller ikke. Er det da riktig at det skal kreves inn av de som ikke ønsker å benytte seg av tilbudet? (Jeg personlig ser mye NRK).

Lenke til kommentar

Denne nye modellen er/kan være feil på mange måter.

 

I dag betaler man avgift for hver husstand. Om man må betale for hver person blir dette noe helt annet. Tar man utgangspunkt i samme pris og tar det over skatt så blir det helt feil å sette prisen på 2600. I så fall blir dette ekstremt fordyrende for de aller fleste.

 

Tar man da utgangspunkt i den svenske prisen blir påstanden -"betaler etter evne" en sannhet med modifikasjoner. Folk i arbeid tjener stort sett over 120000 i året. I dette tilfellet burde man heller si at de som ikke er betalingsdyktige får prisreduksjon. Er man tre stykker over 18 i husstanden blir det plutselig mye dyrere enn tidligere.

 

Dessuten er TV som tilbud ikke direkte sammenlignbart med skole og sykehus. Skoler må vi ha for å sikre at alle får en utdanning, sykehus kan vi alle bli avhengige av på ett eller annet tidspunkt. Men TV er noe man lett vil kunne velge å benytte seg av eller ikke. Er det da riktig at det skal kreves inn av de som ikke ønsker å benytte seg av tilbudet? (Jeg personlig ser mye NRK).

 

Nå krever staten skatt for å drive skoler og sykehus fra alle. Selv om noen ikke tar lang utdanning og ikke har barn som går på skole. Andre driter i helsen og bruker sykehus mye, andre det motsatte. Alle må betale like mye uansett om de bruker det eller ikke. Jeg ser ikke helt at dette er noe større problem angånde en "NRK lisens skatt". Problemet blir nok heller at politikerene vil komme til å sikre seg et "mellomlegg" slik at det totalt sett blir dyrere.

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...