Gå til innhold

Anmeldelse: Dark Souls: Prepare to Die Edition (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

9/10 for et spill som ikke holder standard på PC. Greit at spillet i seg selv er bra... men når det er uspillelig med mus og tastatur, online-spilling er umulig for mange (sannsynlig vis grunnet GFWL), og at naturlig oppløsning ikke går høyere enn 1024x720 (uten den uoffisielle fiksen), så mener i alle fall ikke jeg at det fortjener slik en karakter.

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

9/10 for et spill som ikke holder standard på PC. Greit at spillet i seg selv er bra... men når det er uspillelig med mus og tastatur, online-spilling er umulig for mange (sannsynlig vis grunnet GFWL), og at naturlig oppløsning ikke går høyere enn 1024x720 (uten den uoffisielle fiksen), så mener i alle fall ikke jeg at det fortjener slik en karakter.

Jeg har forklart begrunnelsen i anmeldelsen. Det er ikke rettferdig å kritisere spillet for å ikke fungere optimalt med mus og tastatur. Det har et kontrollsystem som rett og slett ikke egner seg for mus og tastatur, slik som for eksempel Flight Simulator og enkelte bilspill også har det (om enn av andre grunner). For en optimal opplevelse må du spille spillet på dets egne premisser, og da må du bruke håndkontroller. Det er ingen ting spesielt med PC-plattformen som sier at alle PC-spill må fungere perfekt med mus og tastatur; noe av det beste med plattformen er jo nettopp det at du kan koble til alt mulig av kontrollere.

 

Hva grafikken angår, så eksisterer fiksen. Og om man ikke regner med den blir uansett ikke spillet dårligere enn på konsoll, det blir bare ikke bedre heller.

 

Jeg har opplevd visse problemer med onlinespilling, men det er ikke umulig og jeg kan ikke ta hensyn til rapporter om andres opplevelser når jeg anmelder et spill.

 

Så da kommer vi tilbake til det faktum at spillet i seg selv er bra. Ikke bare bra, det er kanskje årets så langt beste spillutgivelse på PC.

 

Gamer kunne kanskje ha vært såpass konsekvente at de lot samme person ta en titt på PC-utgaven som anmeldte konsollutgaven. Spillet fikk jo en høyere score denne gangen, men jeg vil ikke akkurat si at PC-porten er bedre en konsollutgaven.

Han som anmeldte konsollutgaven er ikke lenger ansatt her, så det gikk ikke denne gangen. Vi hadde sannsynligvis gjort det slik du foreslår hvis han hadde jobbet her enda. Du får ta min anmeldelse og hans anmeldelse som to separate syn på spillet, og gå ut i fra at jeg sannsynligvis også hadde gitt konsollversjonen en nier (hvis det er viktig).

Endret av Joachim_F
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg har forklart begrunnelsen i anmeldelsen. Det er ikke rettferdig å kritisere spillet for å ikke fungere optimalt med mus og tastatur. Det har et kontrollsystem som rett og slett ikke egner seg for mus og tastatur, slik som for eksempel Flight Simulator og enkelte bilspill.

 

Spillet hadde fungert helt flott med mus og tastatur hvis de hadde implementert mus riktig. Hvis du har eksperimentert litt med muskontrollen så vil du innse at de har gjort noe utrolig rart med overføring fra musbevegelse til kamerabevegelse.

 

Det som er vanlig i spill er at både musens akselerasjon og hvor lenge den blir flyttet påvirker kameraet. Det leder til at man opplever en "direkte kontroll" følelse der hvis man beveger musen veldig lite så flytter kameraet seg lite etc.

 

Det From Soft har gjort er å ikke inkludere akselerasjon. Spillet opererer med en fast akselerasjonsverdi (som du kan stille på) og uansett hvor mye eller lite du flytter på musa så teller det bare hvor lenge du flytta på den. Du kan slenge musa over hele musmatta di i en fei og få like mye bevegelse som om du flytta den en centimeter veldig sakte.

 

Hadde bare dette vært riktig så hadde det vært lett å fikse resten av småproblemene med kontrollen.

 

Også, for å snakke om noe helt annet, hva har du imot Demon Ruins ? :p det er jo området med aller minst "trash", og hvis du inkluderer Lost Izalith så er det jo nesten bare 4 bosser rett på rad.

Endret av Ares
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spillet hadde fungert helt flott med mus og tastatur hvis de hadde implementert mus riktig. Hvis du har eksperimentert litt med muskontrollen så vil du innse at de har gjort noe utrolig rart med overføring fra musbevegelse til kamerabevegelse.

 

Det som er vanlig i spill er at både musens akselerasjon og hvor lenge den blir flyttet påvirker kameraet. Det leder til at man opplever en "direkte kontroll" følelse der hvis man beveger musen veldig lite så flytter kameraet seg lite etc.

Det jeg tenker mest på er at du har fire viktige "knapper" i slåsskampene, to angrep og to typer blokkeringer, og at med to knapper på en typisk mus sliter man med å få det til å fungere optimalt. Spillet bruker jo absolutt alt av knapper på kontrolleren, så det blir et veldig rot når man skal til med mus og tastatur.

 

Angående kameraet, så forstår jeg det slik at hastigheten figuren svinger på når du løper på er avhengig av statistikken din. Edit: Ser ut som jeg har tatt feil der.

Også, for å snakke om noe helt annet, hva har du imot Demon Ruins ? :p det er jo området med aller minst "trash", og hvis du inkluderer Lost Izalith så er det jo nesten bare 4 bosser rett på rad.

Jeg bare likte ikke designet der. Ploppe ned seks monstre av en type her, fem monstre av en annen type der. Og de grusomt irriterende markene. Ender opp med å ta alt med pil og bue, og det tar evigheter. Pluss at en av bossene er nesten samme som to tidligere bosser i spillet.

 

Flott anmeldelse. Jeg ventet litt mer info om tilleggsinnholdet, men jeg regner med dere uansett kommer til skrive en anmeldelse eller "feature" av Artorias of the Abyss når det kommer til konsoll.

Jeg skal se hva jeg kan få gjort med det. Kan være jeg kan legge ut en egen bloggpost eller noe. Greia er at jeg har ikke kommet så langt i den delen enda, det blir ganske vanskelig allerede rett etter den første bossen, og jeg har konsentrert meg om å komme videre i resten av spillet først og fremst.

Endret av Joachim_F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående kameraet, så forstår jeg det slik at hastigheten figuren svinger på når du løper på er avhengig av statistikken din, og når kameraet og svingingen bindes til samme kontrollmetode (i stedet for å være to separate, som med håndkontroller med to stikker) betyr det at kameraet ikke kan gå like raskt som du beveger musen.

Ehm, her har du nok innbilt deg noe =)

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir helt på jordet å påstå at et slikt spill ikke ville fungert bra med mus og tastatur. Blir omtrent like rett som å si at The Witcher 2 aldri ville fungert med en håndkontroller. Alt som skal til er utviklere som bryr seg, og som faktisk er noe habile. Utviklere som gjør jobben rett, og gir det respektive spillsystemet nok respekt til å lage en god port. Enten det er fra konsoll eller til konsoll.

 

Å si at tredjepersons rollespill ikke er egnet for med mus og tastatur... du har da spilt mer enn nok spill til å forstå at dette bare er tull, Joachim. Spilltypen som Dark Souls representerer, ble født på PC-plattformen. Spill som Severance: Blade of Darkness er faktisk svært like i hva de prøver å gjøre, når det kommer til combat og kontrollering av karakteren. Så igjen, jeg mener det bare er tull å påstå noe slik.

 

Men selv om du hadde hatt rett, er dette ingen unnskyldning for den elendige mussensitiviteten, mangelen på ikoner og hjelpetekster som viser hva du skal trykke på tastaturet, og den udugelige oppløsningen.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke heeeeelt poenget med å anmelde spillet til PC når man gir blaffen i det som er fordelen med PC. Bedre kontroller, muligheter for ordentlig UI og grafikkoptimalisering.

 

Det er tullpreik å si at et spill som har -fire(?)- knapper ikke kan fungere optimalt med mus og tastatur. Styring med mus er i utgangspunktet så overlegent håndkontroller at det er totalt uakseptabelt at det omtrent ikke virker i det hele tatt. Det er forøvrig en fallitterklæring å påstå at en håndkontroller er bedre enn tastatur i et tredjepersons actionspill. Brukergrensesnittet fortjener ingen kommentar engang.

Lenke til kommentar

9/10 for et spill som ikke holder standard på PC. Greit at spillet i seg selv er bra... men når det er uspillelig med mus og tastatur, online-spilling er umulig for mange (sannsynlig vis grunnet GFWL), og at naturlig oppløsning ikke går høyere enn 1024x720 (uten den uoffisielle fiksen), så mener i alle fall ikke jeg at det fortjener slik en karakter.

 

slutt å klage ditt troll...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hr. Jensen. Alle som har spillt litt spill vet at det er slik anmelder sier. Noen spill fungerer bedre med visse typer kontrollere. Kan de spilles med alle? Sikkert, men noen egner seg bedre. En "stick" på gamepaden vil gi veldig presis 360 graders bevegelse i 3. person, noe som ikke trengs i 1. person.

 

Selv om en sjanger ble født på en platform vil det ikke si at de ikke utvikles og blir bedre.

Lenke til kommentar

Det er tullpreik å si at et spill som har -fire(?)- knapper ikke kan fungere optimalt med mus og tastatur.

 

Det har nok litt fleire enn fire, men det har iallefall fire som det ville vore naturleg - eigentleg påkrevd - å binde til ulike musetastar. Eg har fire-fem musetastar sjølv, men utviklarar er utruleg vrange når det kjem til å akseptere at folk flest no har iallefall musehjul. Sjølv om eg legg all godvilja til, så kan eg ikkje sjå for meg at ein japansk utviklar med null tidlegare PC-røynsle skulle finne på å legge in 4-5 binds på musa som default. Uansett så har dei ikkje fiksa det viktigste, altså korleis musa styrer kamera og orientering, på ein særleg god måte - du legg godt merke til at musa i realiteten emulerer ein analogstikke. Så å spele med noko anna enn gamepad er i grunn ganske daudfødt, om ein først skal spele (og det burde ein, om ein ikkje alt har gjort det).

 

Forstår ikkje heilt kvifor det er så krise å måtte ha andre inputmetoder enn KB/M sjølv om du har PC. Greitt nok at frontane har hardna til og alt som lukter konsoll no skal lysast i bann, men det var då kurant med både joystick og gamepads av ulike sortar til PC før? På den tida då rumble heitte "force feedback" og folk hadde dingsar det stod Microsoft Sidewinder på. :p

 

Ein tråda 360-kontroll som du - gitt at du køyrer Windows - kan plugge rett i USB-porten og bruke koster kanskje 200 kroner. Kven veit, kanskje du til og med gidd å finne fram igjen Street Fighter IV når du faktisk kan styre.

Endret av Zealuu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt synd at man ikke slår langt kraftigere ned på kvaliteten på porten. Oppfordrer bare til mer latskap blant utviklere. Sist gang jeg så en dårlig port (From Dust) ba jeg om pengene tilbake.

 

Helt sikkert et godt spill ellers, men det bør ikke overskygge problemene. Hva om spillet var en perfekt port? Standarder er viktig folkens. Litt for sjeldent det kommer fram blant dagens anmeldere.

Lenke til kommentar

Det er tullpreik å si at et spill som har -fire(?)- knapper ikke kan fungere optimalt med mus og tastatur.

Forstår ikkje heilt kvifor det er så krise å måtte ha andre inputmetoder enn KB/M sjølv om du har PC. Greitt nok at frontane har hardna til og alt som lukter konsoll no skal lysast i bann, men det var då kurant med både joystick og gamepads av ulike sortar til PC før? På den tida då rumble heitte "force feedback" og folk hadde dingsar det stod Microsoft Sidewinder på. :p

 

Ein tråda 360-kontroll som du - gitt at du køyrer Windows - kan plugge rett i USB-porten og bruke koster kanskje 200 kroner. Kven veit, kanskje du til og med gidd å finne fram igjen Street Fighter IV når du faktisk kan styre.

 

Krisen er jo nettopp treg og unøyaktig styring av kamera og karakter i forhold til mus og tastatur. Er jo en grunn til at autoaim er et påkrevd onde på konsoll. Med mindre man må bruke den analoge stikka til spesialangrep ala Street Fighter 4 så ser jeg null fordeler med å bruke en gamepad til et slikt type spill. Høyre/venstre musetast og to knapper på tastaturet du velger selv er ikke akkurat hokus pokus å mestre i disse tider hvor man i mange spill må behandle rundt 30 kombinasjoner.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...