Gå til innhold

Windows XP er detronisert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Også jeg reagerte på mobil OS tallene, det kan ikke stemme. Det ville gjort Apple til den desidert største mobilprodusenten, noe de ikke er.

 

Redaksjonen bør utføre såpass korreksjonslesing at slikt ikke går igjennom.

 

Edit;

hw.no redaksjonen har forsåvidt sitt på det tørre. Selskapet rapporterer faktisk disse tallene. Jeg sjekket for Europa og da sto iOS for 76% (!?) av mobil OS'ene.

Jeg tror hw.no trygt kan fjerne hele artikkelen...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

@Wholmen, Tiltman: Disse tallene har blitt generert ved at man har sjekket hvilket operativsystem brukerne av visse nettsteder har. Men det er slettes ingen selvfølgelighet at brukere av forskjellige OS bruker like mye tid på nettet, eller for den slags skyld på de aktuelle sidene.

 

Siden IOS ligger såpass mye høyere enn Android på statistikken, betyr nok det at IOS-brukere sitter mer på nett enn Androidbrukere. Det virker også fornuftig siden Iphone er mye dyrere enn de fleste Androidtelefoner, og oftere blir solgt med datapakker. I tillegg kan den høye bruktverdien føre til lengre levetid.

Lenke til kommentar

Kjører win 7 nå, mest på grunn av den innebygde driver støtten. Men foretrekker win xp, og har brukt det trofast siden lanseringen.

 

Bruker Win 7 på hovedmaskinen, laptopen kjører Ubuntu, andre maskiner som trenger Windows får dog en XP variant, ser ingen grunn til å endre på dette i nærliggende framtid.

Lenke til kommentar

@Wholmen, Tiltman: Disse tallene har blitt generert ved at man har sjekket hvilket operativsystem brukerne av visse nettsteder har. Men det er slettes ingen selvfølgelighet at brukere av forskjellige OS bruker like mye tid på nettet, eller for den slags skyld på de aktuelle sidene.Siden IOS ligger såpass mye høyere enn Android på statistikken, betyr nok det at IOS-brukere sitter mer på nett enn Androidbrukere. Det virker også fornuftig siden Iphone er mye dyrere enn de fleste Androidtelefoner, og oftere blir solgt med datapakker. I tillegg kan den høye bruktverdien føre til lengre levetid.

 

Hvis den statistikken skulle virke fornuftig så må omtrent halvparten av de som kjøper mobil eller nettbrett kjøpe en Apple utgave

nå vet man jo at det er flere produsenter som bruker Android , mens Apple er alene på IOs.

da blir dette merkelig

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Også jeg reagerte på mobil OS tallene, det kan ikke stemme. Det ville gjort Apple til den desidert største mobilprodusenten, noe de ikke er.Redaksjonen bør utføre såpass korreksjonslesing at slikt ikke går igjennom.Edit;hw.no redaksjonen har forsåvidt sitt på det tørre. Selskapet rapporterer faktisk disse tallene. Jeg sjekket for Europa og da sto iOS for 76% (!?) av mobil OS'ene. Jeg tror hw.no trygt kan fjerne hele artikkelen...

 

Det er ikke snakk om antall mobiler, men bruken av internett på mobilene. Flere iOS brukere er på internett med sine telefoner enn folk med andre OS.

 

HW.no burde kanskje la være å lage en ny overskrift som bygger på det som står i siste avsnitt under forrige overskrift..

Lenke til kommentar

"Når det gjelder mobile operativsystemer, er det derimot Apple som er sjefen. To tredjedeler av dette markedet er dominert av det amerikanske selskapet, mens Android utgjør én femtedel."Er det ikke omvendt?

 

De snakker egentlig om internettbruk på mobilen og ikke antall mobiler.. Rotete skrevet, så skjønner at folk misforstår.

Lenke til kommentar

Har nå hoppet over på Windows 7, og fordelene med det nye operativsystemet veier opp for den forferdelige oppgavelinjen.

 

Interessant... Hos meg er oppgavelinjen relativt lik hvordan den var i XP, bortsett fra penere skin...

 

Hva er det du savner med W7-oppgavelinja?

Godt spørsmål. Det er flere ting som gjør at jeg mener Vista>XP>7. Først, en sammenligning. Win7 standard, Vista, min konfigurerte Win7 med Quick Launch(heretter QL) og "store knapper".

post-108681-0-19359000-1348837117_thumb.png

post-108681-0-37472400-1348837110_thumb.png

post-108681-0-09497600-1348838344_thumb.png

 

1. Forskjellene

* På oppgavelinjen i Windows 7 er QL byttet ut med en "dynamisk QL". I stedet for snarveier etterfulgt av en liste over åpne programmer, har Windows 7 en snarveisliste som også er liste over åpne programmer. De er med andre ord ikke adskilt.

 

2. Følelse

* Jeg synes Windows 7 føles rotete. Greit nok at alt er på ett sted, men det er ikke noe jeg ønsker. Jeg vil ha snarveiene for seg, og åpne programmer for seg. Det gjør det raskere for meg å se om et program er åpent, eller om det trenger å åpnes.

* Måten brukergrensesnittet i Windows 7 er lagt opp, gjør at det blir en forsinkelse før en kan gjøre ting. Si f.eks at jeg ønsker å bytte til neste sang vha. musen, uten å åpne musikkprogrammet. I Vista kunne jeg trykket "neste" i WMP-verktøylinjen. Den finnes ikke i Windows 7. I Win7 må en vente på previews hele tiden. Jeg vil ikke ha previews. Jeg vil at ting skal skje umiddelbart!

* Windows 7 lagrer en liste over nylig åpnede filer. Den kan slås av, men tanken gjør meg veldig, veldig skeptisk. Hva hvis den har en annen liste over mappene og filene jeg har sett på? Kjæresten min får aldri låne PC-en min. Hva hvis hun skal legge over musikk til minnepennen sin, og så blir min godt skjulte samling av erotikk blir vist frem av Windows 7? Det ser faen ikke bra ut.

 

3. Utseende

* Oppgavelinjen til Vista ser rett og slett bedre ut. Den er to-tonet, noe som gir den et avrundet utseende(3D om du vil). I tillegg er markerte programmer nedtonet, ikke marker med flombelysning, som i Win7. Se på bildene jeg har lagt ut. Vista forteller diskre at nå er Minesweeper valgt. Windows 7 skriker "DU HAR TRE PROGRAMMER ÅPNE, OG DET ENE ER ENDA MER ÅPENT ENN DE ANDRE". Det sier ikke hvilket. Du må gjette ut i fra ikonet. Etter et år eller så vet en jo hvilke ikoner som er hva, men det tar lenger tid enn hvis det står f.eks Chrome. It be pains in my brains.

 

4. Mine dokumenter

I gamle dager var det dokumenter på ett sted. Mine dokumenter. Alt nedlastet ble lagt i "downloads", bilder i "pictures" og musikk i "music". Nå er det bibliotek meg her og bibliotek meg der.

 

 

Savner måte quick launch ikke forandret seg, og hvordan åpne programmer la seg ved siden av, som egne elementer. Med uforandret oppgavelinje i 7 vil "quick launch" være dynamisk, og forandre seg ettersom hvilke programmer som er åpne. Det ser rotete ut, og er ikke like konsekvent som i Vista. I Win7 kan nemlig et program være markert på oppgavelinjen selv om det ikke har et åpent vindu, og vice versa. I Vista og XP var det kun etikett på oppgavelinjen dersom det var et åpent vindu.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@konduktans: Tok meg noen timer med Windows 7 etter første Install og luket vekk en masse rask.

Blant annet har bibliotekene og det tøvet der hos Windows reist, disse må du dog tukle i registret for å få vekk, men de er borte og ikke lengere i bruk her i gården.

Oppgavelinjen har gått tilbake til gråtonet klassisk uten Aero tøvet, men jeg er ikke helt fornøyd, 5 features fra Win 7 over på XP og det OSet hadde vært en killer, da igjen jeg er ikke like enig i UI designet i XP heller, Win 9x var en bedre opplevelse på dette feltet, men hadde ikke på langt nær samme stabilitet som XP, og det var hovedgrunnen til overgangen.

Lenke til kommentar

@konduktans:

 

Gjengangeren i ditt innlegg er at QuickLaunch i W7 er rotete. Det høres ut som om det du har er pinned programs og ikke QuickLaunch. Jeg har tradisjonell QuickLaunch i Windows 7, der jeg har gitt det minimalt med plass slik at det kun viser det første ikonet (Show Desktop) på Oppgavelinjen, deretter et » - ikon som åpner en liten folder, med subfolders for de programkategoriene jeg bruker oftest. Slik har jeg bygget opp en mini-startmeny i QuickLaunch - slik jeg har hatt det i mange år.

 

QuickLaunch er "slått av" per default i Windows 7, men ikke fjernet. Det finnes et registerhack for å få tilbake vanlig QuickLaunch, og det har jeg brukt siden jeg ikke er en fan av pinned.

 

Jeg synes også blanning av faktisk åpne programmer og snarveier er rotete. Med å rett og slett ikke bruke pinned programs opplever jeg ingenting av det du beskriver med snarveier og programmer som blandes. Hvis noe vises (utenfor QuickLaunch) på min oppgavelinje, er det et faktisk åpent program.

 

Men "be warned" - operativsystemleverandørene er nå samstemte i skjønn forening om at brukerne ikke skal bry seg med å lukke programmer og sånn. Det er en ekkel bivirkning av mobilOS'enes suksess.

 

Liste over nylig åpnede filer finnes i alle versjoner av Windows. Det har alltid ligget slike lister i registret. Såvidt jeg vet, har den også vært direkte synlig i ikke-klassisk view i noen versjoner allerede. I tillegg husker de fleste programmer i dag dine sist åpnede filer, og hvilken katalog du sist var i. Beklager, men privacy er ikke på dagsordenen for tiden. På Android har du ikke engang brukerkontoer enda.

 

Utseende har vært veldig konfigurerbart helt siden Windows XP så det får være opp til hver enkelt å finne et skin som passer deres ønsker. Selv bruker jeg tredjeparts-programvare men det er bare for det lille ekstra.

 

Når det gjelder biblioteker og sånn må jeg bare ærlig innrømme at sånt har jeg aldri brukt. Jeg forholder meg til D:\dokument\ og E:\musikk så lenge jeg får lov. Men det har vel ikke all verden med oppgavelinjen å gjøre.

post-19503-0-02839000-1348941534_thumb.jpg

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...