Gå til innhold

Kraftig oppdatering for EOS 7D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Déjà vu?

 

Jeg føler at jeg har lest den samme artikkelen om den samme oppdateringen (v2.0.0) x antall ganger nå. Mitt kamera har fått 7 firmwareoppdateringer (derav 3 viktige) siden lansering og bare én av de er omtalt redaksjonelt av akam (v.1.01 offisiell og lansert(samleartikkel)). Hvor mye eksponering skal egentlig én firmwareoppdatering til étt kamera egentlig få?

 

20. juni: Oppdaterer Canon EOS 7D og 5D mark III (rykte)

28. juni: Kraftig oppdatering for Canon EOS 7D (ryktet er offisielt bekreftet)

8. august: Nytt liv til gammel traver (Offisiell link til nedlasting fra Canon USA)

5. september: Kraftig oppdatering for Canon EOS 7D (offisiell link til nedlasting fra Canon.no)

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Déjà vu? Jeg føler at jeg har lest den samme artikkelen om den samme oppdateringen (v2.0.0) x antall ganger nå. Mitt kamera har fått 7 firmwareoppdateringer siden lansering og så vidt jeg husker er bare én av de (v1.01) omtalt redaksjonelt av akam. Hvor mye eksponering skal egentlig én firmwareoppdatering til étt kamera egentlig få?

 

Når en firmwareoppdatering er så stor som dette, og gir et eksisterende (og ganske gammelt) kamera så mye nytt liv som dette, fortjener det en del eksponering. Som du sier har vi skrevet om den før, men å gjøre oppmerksom på at den nå er tilgjengelig var noe vil valgte å anse som en tjeneste for brukerne å fortelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det skulle bare mangle.

 

Synes du det ?

 

Er ganske eksepsjonelt at en kameraprodusent tar et såpass stort skritt når de kunne omtrent lansert en ny modell med de kriteriene som oppgraderingen innbefatter.

Tror nok alle kameraprodusenter kunne gjort det samme med flere av sine produkter.

 

Det synes jeg ikke, og meningen min er nok farget av at jeg er systemutvikler. En endring som "Serieopptak med flere RAW-bilder (opptil 25)" betyr for meg at enten så var utviklerne i første versjonen helt inkompetente, eller så har Canon med vilje holdt tilbake kameraet for at det ikke skulle konkurrere med dyrere kameraer.

 

Å kunstig holde tilbake funksjonalitet for så å slippe den senere, og forvente takknemlighet, er som å forvente at kona blir takknemlig når man slutter å banke henne.

Endret av jpsalvesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skulle bare mangle.

 

Synes du det ?

 

Er ganske eksepsjonelt at en kameraprodusent tar et såpass stort skritt når de kunne omtrent lansert en ny modell med de kriteriene som oppgraderingen innbefatter.

Tror nok alle kameraprodusenter kunne gjort det samme med flere av sine produkter.

 

Det synes jeg ikke, og meningen min er nok farget av at jeg er systemutvikler. En endring som "Serieopptak med flere RAW-bilder (opptil 25)" betyr for meg at enten så var utviklerne i første versjonen helt inkompetente, eller så har Canon med vilje holdt tilbake kameraet for at det ikke skulle konkurrere med dyrere kameraer.

 

Å kunstig holde tilbake funksjonalitet for så å slippe den senere, og forvente takknemlighet, er som å forvente at kona blir takknemlig når man slutter å banke henne.

 

Jeg er helt ening i at det er dumt at produsenter holder tilbake ytelser, men dette blir gjort i alle produktgrupper og ikke bare innad i kamerasegmenter. tror grunnen er at utviklingen er større en produsentene gir inntrykk av og bare øker den akkurat nok til at det er forsvarlig å presentere et ny modell.

 

Det jeg vil frem til er at Canon ikke hadde behøvd og gjøre denne oppgraderingen i det hele tatt, så det at de gjør dette er jo kjempefint for oss som faktisk eier en 7D.

 

Og forresten tror jeg at kjerringa hadde blitt glad hvis hun ikke fikk mer juling av mannen sin, spesielt hvis alle menn slår :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Å kunstig holde tilbake funksjonalitet for så å slippe den senere, og forvente takknemlighet, er som å forvente at kona blir takknemlig når man slutter å banke henne.

..Men om det er å kunstig holde tilbake funksjonalitet eller om det er om de har laget seriøst bedre nytte av maskinvaren er et åpent spørsmål. Det er ofte man senere klarer å lage fancy ting som klarer å tyne mer ut av maskinvaren enn designerne selv trodde de hadde lagd. Case in point - magic lantern-firmware, som gjør at 50D plutselig kan ta opp video.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har det kommet enda en firmware 2.03 til 7D.

  1. Fixes a phenomenon in which the camera stops working when the auto power off setting takes effect.
  2. Fixes a phenomenon in which the maximum number of images that can be captured in a burst may be less than the actual number displayed in the viewfinder.
  3. Corrects some errors in the message displayed on the LCD screen when saving RAW images developed in the camera (these errors do not appear in the Japanese and Korean language displays).

Lenke til kommentar

Å kunstig holde tilbake funksjonalitet for så å slippe den senere, og forvente takknemlighet, er som å forvente at kona blir takknemlig når man slutter å banke henne.

..Men om det er å kunstig holde tilbake funksjonalitet eller om det er om de har laget seriøst bedre nytte av maskinvaren er et åpent spørsmål. Det er ofte man senere klarer å lage fancy ting som klarer å tyne mer ut av maskinvaren enn designerne selv trodde de hadde lagd. Case in point - magic lantern-firmware, som gjør at 50D plutselig kan ta opp video.

 

Joda. Men hvordan kan det plutselig dukke opp ekstra minne til buffer? Og hvorfor kunne de ikke lagt inn usability-tweaksene i første omgang? "Maksimum Auto ISO-innstilling (ISO 400–6400)". Hvorfor i svarteste var ikke dette på plass fra dag én?

Lenke til kommentar

Men hvordan kan det plutselig dukke opp ekstra minne til buffer?

Ser du skrev du er systemutvikler i et innlegg lenger oppe på siden. Teknisk årsak til for øket bufferkapasitet er forbedret memory management i følge Canon, leste det et sted, husker ikke hvor. Som systemutvikler har du kanskje opplevd å måtte kutte features for å levere i tide? Og så har det kommet nye oppgaver som gjorde at de ekstra funksjonene ikke hadde første pri lenger? Jeg er ikke spesielt ute etter å forsvare Canon, men det er ganske typisk at ting må kuttes pga tidspress.

 

Noen brukergresnsnittting burde kanskje vært på plass fra dag en, andre er nok resultat av feedback fra kunder. Så vidt jeg kan se har de samlet opp forbedrigner som er gjort på nyere modeller og lagt inn på 7D. Sikkert ingen kjempekostnad for Canon, men noe som sjelden gjøres og det oppfatter jeg som positivt.

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har gått fra 15 til 25 RAW-bilder i serie. Det er en økning på 66%, for pokker. Så mye skal ikke gå an, da har man ikke gjort en skikkelig jobb i første omgang. Om de fant 5-10-20% så hadde jeg vært imponert over at de hadde fiklet for å få ut ekstra ytelse. Men et sånt hopp viser at den tidligere versjonen hadde seriøse begrensninger.

 

Eller, en enklere forklaring: De brukte samme rimelige brikke som de brukte i dyrere kamera, for RAM er virkelig ikke dyrt. Det er derimot dyrt å ha parallelle produksjonslinjer. Jo mer hyllevare, jo rimeligere blir det (med mindre enhetsprisen er høyere enn ekstrakostnaden for å vedlikeholde en parallell produksjonskostnad). 25 RAW-bilder på 25 megabytes hver blir 625 megabytes. Per i dag koster 1GB med RAM 75 kroner. Den RAM'en som bufferen bruker koster altså omtrent 50 kroner. Noe å tenke på når billige kameraer har en buffer på 5 bilder?

Lenke til kommentar

Da Pentax K-5 ble lansert holdt bufferen bare 7 råfiler, men to måneder senere kom en oppdatering som økte det til 21. Det er 200% økning, men så var det også ganske kort tid fra lansering til oppdateringen. Nå er det helt oppe i 23-26 avhengig av innstillinger. Det er altså fult mulig med voldsomme økninger hvis det er voldsomme ytelsehemmende problemer i firmwaren.

 

Men at det skulle ta nesten 3 år å fikse sånt er en smule drøyt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva er et multikonsern med milliard-inntjening som Canon sin viktigste oppgave?, jo som alle andre bedrifter, det og tjene penger.

 

Jeg er sikker på at Canon kunne ha lansert et kamera tilsvarende 7D med 24mp, 30 bilder/sec, støyfri iso på 8000, kjappere autofokus, fokus på mer en f/5.6, vanntett, wifi, gps, etc. akkurat som alle andre som produserer kamera, men det ville ikke vært lurt, hva skal de gjøre i morgen ?. Så de gir forbrukerne akkurat nok ny teknologi så de må kjøpe/bytte kamera, og det er der problemet ligger, de må ikke gi for lite for å miste kunder og ikke gi for mye så de får problemer med neste kamerautgave.

 

Grunnen for at 7D fikk en såpass stor oppgradering er at Canon ikke vil lansere nye crop-kameraer før til neste år og de vil ikke miste kunder til andre produsenter i mellomtiden.

 

Sensor delays

A new sensor line will appear in 2013 that will be seen across the entire APS-C lineup. Expect to see the first announcements in the first half of 2013.

The delays in developing the sensor was apparently a big reason for the big firmware update for the 7D. It’s also suggested that there may not be a 7D/60D amalgamation in the future. The 7D Mark II will not be an APS-H camera as some have wished/rumored.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...