Gå til innhold

Universitetet i Oslo best i landet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor vinkler dere saken som om at det er dårlig? Syns 67. plass er prestisje det også, det er snakk om topp 100, av alle Universiteter i hele verden.

 

Det er også verdt å nevne at i Informatikk(Computer Science) ifjor så var UiO beste i hele Skandinavia. Først nå har Danmark tatt oss igjen.

Endret av Saykin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syns det er svakt å skrive "varierer fra år til år" når det gjelder kriteriene. Har gått på det samme så lenge jeg har hørt om rankingen i alle fall. Det dreier seg jo om prisvinnere og antall publiserte og anerkjente artikler.

 

http://www.shanghairanking.com/ARWU-Methodology-2012.html

 

Videre er jeg helt enig med Saykin om at 67-plass er veldig bra for lille-Norge.

Lenke til kommentar

Matsemann peker på noe viktig her.

 

Personlig har jeg opplevd at det er ingen automatikk i at de beste forelesere er de som produserer med vitenskapelige artikler. Å være en fremragende forsker trenger ikke bety at en er en fremragende foreleser.

 

En annen ting er inntakskvaliteten på studentene. Eliteuniversitetene i USA tar bare inn kremen av kremen (bortsett fra de som kan betale seg inn på andre måter), og de fleste studentene kunne sannsynligvis klart seg bare med bok og leseliste, helt uten forelesere.

Lenke til kommentar

Hvorfor vinkler dere saken som om at det er dårlig? Syns 67. plass er prestisje det også, det er snakk om topp 100, av alle Universiteter i hele verden.Det er også verdt å nevne at i Informatikk(Computer Science) ifjor så var UiO beste i hele Skandinavia. Først nå har Danmark tatt oss igjen.

 

Og spør du andre så er Bergen best på informatikk.

 

kilde:

http://www.uib.no/aktuelt/nyheter/2012/03/uib-best-paa-informatikk

 

Er egentlig ganske tullete å sammenligne på denne måten spør du meg. Det er forskjell på både elever og forelesere for hvert år.

 

Lenke til kommentar

Flere enn meg som undres på hvordan det kan henge sammen at USA dominerer denne listen TOTALT, samtidig som at Amerikanere blir sett på som ignorante, navlebeskuende og regelrett "dumme"? Ref. denne videoen: www.youtube.com/watch?v=R5I4oY7zj-w

Du skjønner virkelig ikke det???

 

Aller først... Det er over 300 millioner innbyggere i USA, selvsagt er det noen ignorante "dumme" idioter der også, det er også slike "ignorante, navlebeskuende og regelrett "dumme"" for å sitere deg i Norge, men vi har tross alt bare 5 millioner innbyggere.

 

Når det gjelder eliteuniversiteter så har USA over en lenger tid vært veldig flinke til å trekke frem dykdige studenter i skolene demmes, har du et tallent i for eksempel mattematikk så får du stipender og får plass på bedre skoler hvor det også er andre elever som er dyktige i samme fag (i Norge omtales dette som eliteskoler) av en eller annen grunn så gjør vi bare slik med idrett i Norge.

 

Når da USA har flere toppmiljøer så trekker det også til deg dyktige studenter og professorer fra hele verden. I USA er det også i mye større grad en i Norge tradisjoner for at tidligere studenter og andre rike personer donerer penger til universiteter og høyere utdanning. I tillegg bruker også den amerikanske staten mye på forskning (blant annet igjennom National Science Foundation som ligner litt på Norsk Forskningsråd)

 

Jeg er så heldig at jeg jobber i et internasjonalt forskningsprosjekt på Universitetet i Oslo, hvor vi blant annet samarbeider med Cornell University i USA, og jeg kan bekrefte at de studentene de "velger" å ta opp er kjempedyktige og selvsagt kjempemotiverte, de har også ganske mye mer resurser enn hva vi har. Men på den andre siden koster en skoleplass koster rundt 30 000 dollar i året, de fleste studentene har dog ett eller flere stipender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Flere enn meg som undres på hvordan det kan henge sammen at USA dominerer denne listen TOTALT, samtidig som at Amerikanere blir sett på som ignorante, navlebeskuende og regelrett "dumme"? Ref. denne videoen: www.youtube.com/watch?v=R5I4oY7zj-w
Du skjønner virkelig ikke det???Aller først... Det er over 300 millioner innbyggere i USA, selvsagt er det noen ignorante "dumme" idioter der også, det er også slike "ignorante, navlebeskuende og regelrett "dumme"" for å sitere deg i Norge, men vi har tross alt bare 5 millioner innbyggere. Når det gjelder eliteuniversiteter så har USA over en lenger tid vært veldig flinke til å trekke frem dykdige studenter i skolene demmes, har du et tallent i for eksempel mattematikk så får du stipender og får plass på bedre skoler hvor det også er andre elever som er dyktige i samme fag (i Norge omtales dette som eliteskoler) av en eller annen grunn så gjør vi bare slik med idrett i Norge.Når da USA har flere toppmiljøer så trekker det også til deg dyktige studenter og professorer fra hele verden. I USA er det også i mye større grad en i Norge tradisjoner for at tidligere studenter og andre rike personer donerer penger til universiteter og høyere utdanning. I tillegg bruker også den amerikanske staten mye på forskning (blant annet igjennom National Science Foundation som ligner litt på Norsk Forskningsråd)Jeg er så heldig at jeg jobber i et internasjonalt forskningsprosjekt på Universitetet i Oslo, hvor vi blant annet samarbeider med Cornell University i USA, og jeg kan bekrefte at de studentene de "velger" å ta opp er kjempedyktige og selvsagt kjempemotiverte, de har også ganske mye mer resurser enn hva vi har. Men på den andre siden koster en skoleplass koster rundt 30 000 dollar i året, de fleste studentene har dog ett eller flere stipender.

 

Jeg ser at du ikke tok at mitt innlegg ble skrevet med et snev av ironi og glimt i øyet. Burde nok ha understreket det med f.eks en slik: ;-)

 

Ellers skjønner jo også jeg at dersom man stopper et visst antall tilfeldig forbipasserende på gaten, så er sjansen større for å treffe på så kalte "dumme amerikanere" enn disse få (relativt sett i forhold til folketall) elitestudentene som studerer ved de mest prestisjetunge universitetene.

Lenke til kommentar

67.plass er ikke så _aller_ værst... Mener å huske at vi har ligget under 100.plass på en slik liste for noen år tilbake.

 

Met tanke på at 42 av de 66 universitetene som ligger foran oss er i USA, og at alle 66 ligger i land som er større enn oss, gjør vi det faktisk helt OK. På verdensbasis er vi slått av(i tilfeldig rekkefølge): USA, Canada, Japan, Australia, UK, Tyskland, Frankrike, Sveits, Nederland, Sverige, Danmark, Israel.

 

MEN: Vi burde ikke bli slått så grundig av Sverige og Danmark (42. og 44. plass)... dette er land vi kan sammenlikne oss med, og Norge HAR bedre råd enn disse landene. Vi er et skandinavisk land, et av de mest moderne samfunn i verden, potensialet vårt er større. I siste instans koker det nok ned til en anti-elitistisk kultur her i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...