Gå til innhold

Kvinne fikk robotøye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, det nå ikke helt sikkert at hjernet skiller stimuli fra forksjellige bølgelengder fra hverandre. I øyet så konverteres lys om til elektriske impulser, noe lignende som i elektronisk utstyr. Og det er følsomheten til sensoren til elektronisk ustyr som har nor å si når det kommer til hvilke bølgelengder som blir oppfattet.

 

Det er vel egentlig å gå ut ifra at det er selve øyet som er begrensningen når det kommer til at vi ikke kan se infrarød stråling. Altså at øyet ikke reagerer på stimuli fra bølgelengder som er uttenfor det "synlige lyset". Hjernen vår / synssenteret burde vel egentlig ikke ha noen slike begrensninger, da dette vil være konvertert til elekstriske signaler allerede.

 

Ettersom mye/alt? kamerautstyr vi mennesker lager er følsomt for infrarød stråling om man ikke har en form for film som filtrerer dette bort så kan det jo fort hende disse prototypene kan se infrarød stråling, og dermed også konvertere infrarød om til elektroniske signaler til hjernen. Det er naturligvis mulig å gjøre noe med, men krever litt ekstra plass.

 

Selv så hadde jeg ikke klaget på å faktisk få et BREDERE spekter enn andre mennesker om jeg var blind... ;) I hvert fall ikke med det første. :p

Lenke til kommentar

Irriterende å måtte se alt det infrarøde lyset som omringer oss. Men shut up and take my money. Pirker gjerne ut mitt øye for å få en robot-erstatning.

 

Hjernen kan fortsatt ikke oppfatte infrarødt lys? De byttet bare ut øyet, fargegjenkjennelsen i hjernen er fortsatt den samme.

 

Øynene dine kan ikke se infrarødt, hjernen kan tolke alt det som øynene dine sender deg. Kamera kan bli blendet om man lyser på dem med infrarøde dioder, slik som man ofte gjør om man vil unngå overvåkingskamera.

 

Selv så hadde jeg ikke klaget på å faktisk få et BREDERE spekter enn andre mennesker om jeg var blind... ;) I hvert fall ikke med det første. :p

 

Jeg ville heller ikke klaget over å kunne se i mørket eller ha FLIR, men om man ikke kan kontrollere det så kan det fort oppstå situasjoner der man ikke vil ha evnen til å se det infrarøde.

 

En annen ting kan være oppdateringsfrekvensen, som gjør at du ikke kan se 3D-filmer (no big loss) eller få forstyrrelser ved ting som oscillerer på lignende frekvens, slik som CRT-skjermer.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg går vel kanskje ut ifra at de cyborg-øynene er aktive, men om de hadde vært passive, og dermed brukt "frekvensen" som hjernen bruker så hadde det jo i det minste ikke vært noe problem.

 

Men for all del, CRT-skjermer er jo ikke akkurat særlig dagligdags lenger, og spør du meg så flimret de nok med normale øyne til at jeg heller aldri ønsker meg tilbake. Cyborgøyne eller ei.

 

Selvsagt sikkert litt kjipt med at oppdateringsfrekvensen ikke er høy nok til at panoreringer etc. blir smooth. :p Men slik teknologien er i dag så hadde jeg mye heller fokusert på bedre kvalitet (oppløsning) og bra syn i svakt lys. Vil vel tro slike saker kommer til å slite litt i dempet belysning.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...