Gå til innhold

Slik blir AMDs nye prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Prosessorene som bygget på Bulldozer levde på ingen måter opp til kodenavnet sitt, samtidig som de hadde ett rimelig drøyt effektforbruk."

 

Synes at treg, dyr og effekthungrig beskriver en bulldoser ganske greit :-)

 

EDIT: Fikk ikke akkurat bakoversveis av spesifikasjonene.

Endret av konduktans
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så: 4.0GHz fra 3.6GHz og Piledrivers +15% IPC (Trinity vs FX-4100 klokke for klokke ble testet av Tom's Hardware, altså kan det være litt mer enn 15% også.)

Med andre ord blir enkelttrådet ytelse forbedret nesten 28%, da begynner vi å nærme oss Nehalem @3.2GHz-nivå, som ikke er så halvgærent for en budsjettprosessor.

Lenke til kommentar

FX 8350 vill nok være AM3+ , om de vil være kompatible med Am3 hovedkort vil være avhengig av HK produsenten og en bios oppdatering vil jeg anta, er hovedkortet ditt allerede kompatibelt med en 8150 så vil det sannsynligvis også greie å kjøre en FX 8350 (og bedre med oppdatert bios som sagt).

 

A-Serien er som regel FM basert og behøver et slikt hovedkort for å fungere.

Oppsummert antar jeg :

AMD3+

  • FX - 8350
  • FX - 6300
  • FX - 4320

FM2 :

  • A-10 5700
  • A- 8 5500
  • A- 6 5400
  • A- 4 5300

Bærbare :

  • E2 - 1800

Uansett ta denne lista med en bøtte salt , er rimelig sikker på AM3 / AM3+ og FM platformen, men kan være noen modeller som dukker opp på bærbare og andre som kommer til FM2 isteden.

 

Edit : oppdatert takket arni90.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

"Prosessorene som bygget på Bulldozer levde på ingen måter opp til kodenavnet sitt, samtidig som de hadde ett rimelig drøyt effektforbruk."

 

Synes at treg, dyr og effekthungrig beskriver en bulldoser ganske greit :-)

 

EDIT: Fikk ikke akkurat bakoversveis av spesifikasjonene.

Tror de mente kodennavet FX, som var litt at eit beist da dem kom ut for første gang.

Lenke til kommentar

"Prosessorene som bygget på Bulldozer levde på ingen måter opp til kodenavnet sitt, samtidig som de hadde ett rimelig drøyt effektforbruk."

 

Synes at treg, dyr og effekthungrig beskriver en bulldoser ganske greit :-)

 

EDIT: Fikk ikke akkurat bakoversveis av spesifikasjonene.

Tror de mente kodennavet FX, som var litt at eit beist da dem kom ut for første gang.

FX har aldri vært et kodenavn.

Lenke til kommentar

Skal vi tippe AMD FX-8350 vil koste nesten 2000 kr?

 

Hvis denne kan måle seg mot 2700k på det meste så er det bra.

Men lurer på når amd klarer å skaffe en konkurent til ivybride.

 

Noen ganger kunne man håpet AMD også satser på HyperThreading for å gjøre prosessoren mere effektiv.

Kanskje flere minnebrikker? Uansett kan det bli gøy fikk lyst å oppgradere en eldre maskin om AMD FX-8350 gjør det bra.

Lenke til kommentar

Enkelte hovedkort kan ha HD 4250 GPU innebygd i hovedkortet f.eks Asus M5A88-V EVO men det er så dårlig at det ikke kan brukes til annet en kontorbruk.

 

Det jeg lurer på er angående FX-8350, åttekjernet, 4,0/4,2 GHz, 125 W TDP vil ha ulåst multiplikator (Black edition) og:

 

Ett av de store ankepunktene med Bulldozer var effektforbruket. For å redusere dette har AMD tatt i bruk teknologi fra Cyclos, som kort og greit skal gjenbruke energien som er lagret i prosessorens transistorer. Alt kan ikke gjenbrukes, samtidig trenger man en stadig energitilførsel for å holde hjulene i gang. Likevel, rundt 20 til 30 prosent lavere effektforbruk regner AMD med at er realistisk.

 

Hvordan tror dere denne skal ha innvirkning på prosessoren? Skal den til dels klare ca 95 watt/ 125 watt effektforbruk eller skal den omtrent konkureres mot i7-3820 (LGA 2011) både ytelsemessig og strømbruk? Vertfall det som er tenkt?

 

I så fall tror jeg bare folk med AM3+ hovedkort vil vurdere en slik prosessor.

Lenke til kommentar

LMH1 : teknologien fra Cyclos er den såkalte "Resonant Clock Mesh" som er tatt i bruk , men det er definitivt ikke de eneste forbredringene som blir gjort på cpu'en , det er også gjort noen endringer for å øke IPC direkte (sånn at man øker enkeltråded ytelse til å bli bedre enn Phenom II ) og det vil bli gjort forbedringer når det gjelder antall minnekanaler.

Antar også en del forbedringer kan være rent arkitektonisk (om den blir finpusset for hånd eller ikke er jeg usikker på, men det er en del å hente der).

 

Det er også mye som tyder på at FX serien vil komme med ulåst multiplikator for å tiltrekke seg flere kunder, men vi må nesten vente og se der.

Forvent at Cpu'ene kommer til å konkurrere mot i2500k og oppover men vil sannsynligvis ikke greie å konkurrere direkte med Intel sine beste cpu'er og vil derfor bli priset aggressivt for å kompensere.

Lenke til kommentar

FX 8350 vill nok være AM3+ , om de vil være kompatible med Am3 hovedkort vil være avhengig av HK produsenten og en bios oppdatering vil jeg anta, er hovedkortet ditt allerede kompatibelt med en 8150 så vil det sannsynligvis også greie å kjøre en FX 8350 (og bedre med oppdatert bios som sagt).

 

A-Serien er som regel FM basert og behøver et slikt hovedkort for å fungere.

Oppsummert antar jeg :

AMD3+

  • FX - 8350
  • FX - 6300
  • FX - 4320

FM2 :

  • A-10 5700
  • A- 8 5500
  • A- 6 5400
  • A- 4 5300

Bærbare :

  • E2 - 1800

Uansett ta denne lista med en bøtte salt , er rimelig sikker på AM3 / AM3+ og FM platformen, men kan være noen modeller som dukker opp på bærbare og andre som kommer til FM2 isteden.

 

Edit : oppdatert takket arni90.

Ser lovende ut for mitt HK da, selv om 8150 bare har beta-support:

http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A89TD_PRO/#CPUS

 

Noen som har formening om ytelse på disse mot en uklokket 955? Tenker da først og fremst i spillytelse. Kan være greit å slippe å måtte bytte til Intel for å øke ytelsen litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...