Gå til innhold

Nesten ingen av landets biler har digitalradio


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det er jo problemet, ikke bare med biler men med hjemmeanlegg, mobiler, og tonnevis av annet med innebygget radio. Man fortsetter å selge fm radioer helt til det slukker, og forventer at folk skal bytte ut fm radioen i bilen til en dab dagen etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg ble kjent med DAB når blaupunkt lanserte de første bilradioene med DAB for rundt 25 år siden. De var da DYRE og de slapp en ny versjon hvor DAB biten var som plugin.

Mener radioen med DAB lå på 10000,- og pluginversjonen lå på 6000,- med pluginbiten til 4000,-

 

Da var det ikke nett å bruke den på, og tilbudet forsvant. Senere kom nettet bedre utbygd, og man fikk noe mer utvalg. Men da begynte jo nettradioene å komme, og folk velger heller nettradio enn DAB.

Også biler har mulighet for nettradio nå.

 

Jeg har også erfart at det er områder hvor DAB ikke kan mottas i det hele tatt. Jeg har selv forsøkt å pushe DAB og hatt med slike radioer, men hos enkelte får man ingenting inn. Når "alle" samtidig har bredbånd, så er nettradio et bedre valg. Får samme kanalene som DAB, og 20000 til.

 

Hovedproblemet er at DAB radioene stort sett er bærbare små radioer. Det er få hifianlegg med DAB, og det er fraværende i surroundpakkene som pushes ut. Har man et bra anlegg, ser man ike behovet for en DAB radio ved siden av.

 

Tilkoblingsmodulene som skal bringe DAB på eksisterende anlegg er plundrete og utgjør kabler og ledninger på en altfor ustabil dings som bare vil ligge og slenge.

 

Er enig i at DAB er bra, men for min del så var ikke DAB radioene tilgjengelig før nettradioene kom, og da ble det åpenbart at nettradioene var ekstremt mye bedre enn DAB.

 

Det beste valget idag er pinell radioene. Der får man nettradio, FM og DAB i samme boks med god lyd.

 

http://pinell.no/no/produkter/pinell-supersound-ii/

 

Savner fortsatt en stereoversjon av den.

Lenke til kommentar

Forstår ikkje vitsen med DAB. Det eg har fått testa var skuffande. Lyden var ikkje like god og dekninga er dårlegare. Dvs det krever fleire sendarar for å få same dekning. Høyrer nesten ikkje på radio i bilen uansett då det er for dårleg dekning her på Vestlandet.

Uaktuelt for meg å bruke pengar på ny radio eller adapter når eg brukar radioen som ein musikkspelar for mi eiga samling. Heime kan eg like godt bruke webradio når FM nettet ikkje eksisterar.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

DAB var en god ide før nettradioen kom. Frykter DAB er for lite og for sent. DAB har endel kanaler som FM ikke har, men det spiller liten rolle når nettradio har alt. Også enig med det om DAB+. Det er hovedsakelig eldre radioer som mangler støtte for DAB+ men uansett er det vel for lite og for sent. I 2017 er det nok mer vanlig med internett og nettradio i bilen, så tror ikke DAB+ blir så hot, dessverre.

 

Det var artig inntil nettradioen kom, men bruker man nettradio ser man ikke poenget med DAB lenger.

Bunnen falt også ut av DAB når "alle" fikk bredbånd, ikke minst via altibox, slik at man fikk raske nok linjer med kapasitet nok til å streame nettradio uten at det gikk ut over surfingen.

 

Det har nok også mye med at det aldri kom særlig interressante radioer man følte var verdt å satse på. Det som var tilgjengelig, var stort sett reiseradioer i mono og lite i hifi området. Dessverre. Tror nok også DAB markedet er marginalt. De store produsentene ser vel ikke poenget i å tilby produkter få er intr. i, og nå som man også har masse gode dockingstasjoner å velge mellom så er vel det også mer intr.

Lenke til kommentar

Jeg hører mye på radio, men denne DAB bølgen får du meg ALDRI til å falle for.

Jeg blir kvalm over at et statlig innstans kan slippe unna med å generer så mye søppel. For det selges jo både FM og DAB radioer den dag i dag. Og de som reagerte på det første DAB hysteriet stakkar, må jo allikevel handle nytt,ettersom de nå må oppgradere til DAB+.

 

Nei, jeg venter med å DABBE til jeg kjøper ny bil og dermed får DAB med på kjøpet.

 

Inntil da bruker jeg nettradio. Bedre dekning og mer stabilt. Og så forventer jeg ikke en Nettradio+, ++ eller versjon 2, 3 eller 4 om du vil.

Endret av KampFanten
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

DAB var greit når folk satt på trege linjer og modem, og det er endel tekniske sider knyttet til bl.a kapasitet som gjør det bedre enn FM. Det at DAB har plass til flere kanaler samt er låst til kanal og ikke frekvens (unngår at bilradion plutselig bytter kanal) er bra i bil. Tror nok fremtiden er nettradio i bilen, og ikke DAB.

 

Utviklingsmessig er det sånn at da behovet i sin tid kom for mer kapasitet var det vel kun DAB som var alternativet, og det så ut til at alle våre naboland satset på den løsningen. Det var derfor en grei løsning da, men som nå er utdatert.

 

Noe skyldes også lydstandarder og tilgang på gode DAB radioer. Hadde man fått skikkelig HD lyd og litt mer fancy radioer som f.eks viste cover og info om hva som ble spillt, hadde hatt serieopptaksmuligheter, skikkelige høyttalere osv så kanskje.

 

Forøvrig så kommer jo nettradioer også i nye versjoner. Pinell f.eks har en ny versjon med nye muligheter og flere kanaler.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

DAB var en genial løsning for støyfri bilradio for en 10-15 år siden, da som ett premium-alternativ i tillegg til ett statlig FM-nett.

 

Når de slukker FM-nettet, så stenger de mange kunder ute. Mange vil ikke ha interesse av/økonomi til å kjøpe en teknisk avansert innretning bare for å gjøre akkurat det samme som den gamle gode FM-radioen har gjort i flere tiår. For ikke å snakke om de 500'000 (10%) som ikke lenger vil ha noe valg! Hva skal de uten DAB+-tilgang gjøre når flyalarmen går?

 

Som andre nevner, så er det også helt bak mål at det fremdeles er tillatt å selge FM-utstyr i Norge, i alle fall uten en ordentlig advarsel om at det kunden kjøper vil være verdiløst elektroavfall om fem år.

 

Og hvor ble det av lydkvaliteten? På min mors DENON RCD-M38 er det helt klart bedre lyd over FM-båndet via Canal Digial vegg-kontakt enn det som blir levert over DAB+ med godt signal.

 

Selv har jeg uansett migrert fullstendig over til nettradio annet enn i bilen, men jeg tviler sterkt på at jeg gidder å legge ett par tusen kroner i kjøpe en DAB+-løsning til den så da blir det nok nettradio der også.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...