Gå til innhold

Kommentar: Det har blitt vanskeligere å være fan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hæ? :p Det er forskjell på å være fan og å være fanatiker.

 

Bare sunt å klare å skille mellom det som man er interessert i, og det man egentlig ikke er interessert i, men som mange sluker med hud og hår allikevel bare fordi man er i overkant oppslukt av produktet av en eller annen grunn som jeg aldri kommer til å forstå.

 

Du burde nesten takke bransjen for å at den fikk deg til å innse akkurat dette. (Egentlig burde jo Dragon Age 2 fått deg til å innse dette. :p )

 

Kickstarter har forøvrig gjort det mye lettere å være fan.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er i menneskets natur å kjempe mot dersom man føler man blir tvunget / lurt inn i sitasjoner hvor man føler man blir utnyttet.

 

Å lekke informasjon i spillene som du nevner, er en form for lock in, som vil sørge for at fans føler de må få med seg alt for å få glede av hele historien.

 

Lock in er i mange markedsføringsfolk den gyldne gral, og etterstrebes på mange arenaer.

 

Det beste eksemplet på overdrevet lock in er kanskje Apple og iDingsene.

 

De fleste kundene som misliker misbruk av markedsmakt på denne måten, vil ofte bli ivrige tilhengere av konkurrerende produkter (android etc.) som de føler at ikke misbruker markedsmakten sin på samme måte.

 

 

Men må det egentlig være slik?

 

Det finnes to meget gode eksempler på lock in som i mine øyne er ennå mer vellykkede, og som vanlig vis dras fram som skoleeksempler på dette området... De har gjort hjemmeleksen sin, og passerer stort sett under radaren slik at kundene ikke føler seg utnyttet.

 

Star Wars og Windows.

 

Det er to viktige forskjeller her...

1. De har ikke framstått som kåte fjortiser som bare vil en ting, og har med andre ord latt markedet låse seg inn selv i stedet for å tvinge noen.

2. De har ikke trampet over streken (vel, Microsoft har forsøkt et par ganger, men moderert sin framtoning når de har innsett hvor de er på vei). Streken jeg snakker om da er å forbedre kjerneproduktene sine utelukkende via andre produkter. I Game of Thrones sammenheng ville dette for eksempel være å gi ut et spill hvor G.R.R Martin hadde gitt ut innhold som er viktig for historien i bøkene, men ikke gitt ut dette i noe annet format.

 

Spør du meg er det ofte viktig å tilby ekstra innhold, men man må altså være varsomme så man ikke blir oppfattet som uetiske. Det beste eksemplet her er en artist som tjener sine beste penger på spilleoppdrag, og ikke nødvendig vis fra platesalg. Dette gir oss alle en gode ved at vi kan kjøpe billige plater og nyte musikken, men velge om man vil se ekstra innhold. Min påstand er derfor at transmediafolket ennå ikke forstår jobben sin og gjør denne på en god måte i de tilfellene hvor du må spille Facebook spillene for å få med deg innholdet.

 

 

Spør du meg, er det bare opp til forbrukerne å sette foten ned når vi føler oss utnyttet. Dessverre er det ikke alltid så lett dog, og det satt langt inne før jeg kjøpte et eneste produkt i elplekirkens univers, men når jeg ble påtvunget et eple på jobben, var slaget dessverre tapt for min del... Siden da kan jeg med bøyd nakke si at jeg er mindre stolt av å ha lagt ned mer penger i epledingser de siste årene enn noen andre dingser...

 

Så er det kanskje ikke så ille allike vel da :-\

Endret av Reya
Lenke til kommentar

spørs kor mye selvkontrol man har

 

har ei jeg kjenner som har alt innen FF og zelda, zelda spill remaken på 3ds? kjøpte hun uten og nøle når den var til 3k

 

og være Fan er greit nok, men når man blir beinhard fan som må overbevise alle andre og må begyne "crusading" imot andre spill i den sjangeren og vertfall om du nevner eit spill du liker bedre så blir det sett som eit personlig angrep. da er det overdrevent etter min meining

 

Lenke til kommentar

Bra skrevet. Som med så mye annet så blir det opp til oss forbrukere å stemme med lommeboka.

 

Jeg har ikke ett problem med at man lager spinn off ting. F.eks. Dragon Age universet bør inneholde mer enn nok materialet til å kunne lage mange forskjellige (uavhengige) historier. Grensen for meg blir når man gå til anskaffelse av mange forskjellige typer produkter for å få med seg en historie. Hadde det f.eks. kommet en melding på slutten av Dragon Age: "To Be Continued in Dragon Age The Comic" så hadde jeg blitt rimelig muggen.

Lenke til kommentar

Nope, kan ikke si jeg kjenner meg igjen i problemstillingen, men jeg har nå heller aldri forstått interessen folk har for disse store fantasy verdenene, og deres utømmelig mengde "lore". Da er det mer spennende å lese seg opp på historie fra vår egen verden.

 

For meg er viktigere å ha én god plotlinje, og minneverdige personligheter, der det heller blir lagt opp til at spilleren selv kan dikte ut bakgrunnhistorie utenfor denne hovedplotlinjen. Ofte synes jeg spin-off, prequels o.l. produkter tar mer enn de gir, da de kan forstyrre eller ødelegge de tankene jeg gjorde meg når jeg spilte/leste/så det opprinnelig produktet.

 

Derfor jeg aldri har brydd meg om f.eks. spin-off produktene til Final Fantasy 7. Jeg synes de bare ødelegger mystikken rundt mange av de mer mystiske, uforklarte hendelsene i orginalen.

Lenke til kommentar

Grensen for meg blir når man gå til anskaffelse av mange forskjellige typer produkter for å få med seg en historie. Hadde det f.eks. kommet en melding på slutten av Dragon Age: "To Be Continued in Dragon Age The Comic" så hadde jeg blitt rimelig muggen.

Enig.

 

Har for lengst siden innsett at jeg verken har plass, penger eller tid til spinoff-produkter og special edition-utgaver som kun er laget for å tjene gode penger på blodfans. Jeg kan godt kjøpe meg en kul t-skjorte med favorittspillet, men der går grensa for min del.

 

Minner litt om en artikkel i Natt og Dag om hvordan internett har endret markedsføringen for filmer.

Når jeg til sommeren omsider får satt meg ned og sett filmen blir det med andre ord konklusjonen på en prosess som har vart i bortimot to år, og timene jeg tilbringer i kinosalen vil i så måte kun utgjøre en brøkdel av den tiden jeg har brukt på prosjektet The Dark Knight Rises.

http://www.nattogdag.no/artikler/5420/ventetidens-gullalder#.UDn5CaOO60I

Lenke til kommentar

Må vedgå at eg ikkje synest dette er kjempekrise. Companion-merch til spel, anten det er bøker, teikneserier eller film, har aldri vore det heilt store for min del. Middels gode forfattarar som skriv tingingsverk med eit gitt utgongspunkt innanfor dei strenge rammane av eit vanlegvis (i beste fall) middels godt fantasy- eller scifi-univers - då finst det betre ting å bruke pengar, og ikkje minst tid på.

 

At spelindustrien har ein kollektiv "MONETIZE EVERYTHING"-boner med merkevarebygging som om dei laga joggesko eller brus, derimot, er ein litt frustrerande utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Jeg har ikke lyst til å spille masse facebook-spill og utfordre vennene mine. Jeg ender opp med å føle meg som en del av PR-maskineriet til spillet, og det er ikke en god følelse."

 

Håper virkelig denne trenden ikke fortsetter. Jeg har aldri blitt så oppslukt som du beskriver i artikkelen, men jeg skjønner godt frustrasjonen. Utvanning av alt fra tv-serier til spill er hverdagskost samt (tilnærmet) tvungen bruk av andre produkter/tjenester er allerede for utbredt. Rene og "enkle" produkter er veien å gå, for forbrukerne vel og merke.

Lenke til kommentar

Noe som irriterer ræva av meg nå om dagen, er hvordan tegneserier og bøker kobles til spillenes historie.

 

Spill sliter med dårlige historier nok som det er, og det blir ikke bedre av at de ikke får dybden de trenger fordi selve brødskiva i smørbrødet befinner seg mellom permer og ikke på tallerkenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig enig med Marius og artikkelen. Ble for eksempel gjennomsnitlig forbanna da jeg fant ut at et eksklusivt Assassins Creed spill skal bli lansert på kun Playstation Vita. For de fleste spiller ikke det noen rolle, men for en store fans av serien som, blant annent, meg med alle spillene fra nr.1 til Revalations, pluss alle bøkene, er det rett og slett røtent gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig enig med Marius og artikkelen. Ble for eksempel gjennomsnitlig forbanna da jeg fant ut at et eksklusivt Assassins Creed spill skal bli lansert på kun Playstation Vita. For de fleste spiller ikke det noen rolle, men for en store fans av serien som, blant annent, meg med alle spillene fra nr.1 til Revalations, pluss alle bøkene, er det rett og slett røtent gjort.

 

god grunn til å kjøpe en vita da vettu, fabelaktig bra håndhold det der. har to stykk, en til meg og en til kona :)

Lenke til kommentar
Veldig enig med Marius og artikkelen. Ble for eksempel gjennomsnitlig forbanna da jeg fant ut at et eksklusivt Assassins Creed spill skal bli lansert på kun Playstation Vita. For de fleste spiller ikke det noen rolle, men for en store fans av serien som, blant annent, meg med alle spillene fra nr.1 til Revalations, pluss alle bøkene, er det rett og slett røtent gjort.
god grunn til å kjøpe en vita da vettu, fabelaktig bra håndhold det der. har to stykk, en til meg og en til kona :)

 

Folk har kjøpt seg ps3 og 360 for en grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Veldig enig med Marius og artikkelen. Ble for eksempel gjennomsnitlig forbanna da jeg fant ut at et eksklusivt Assassins Creed spill skal bli lansert på kun Playstation Vita. For de fleste spiller ikke det noen rolle, men for en store fans av serien som, blant annent, meg med alle spillene fra nr.1 til Revalations, pluss alle bøkene, er det rett og slett røtent gjort.
god grunn til å kjøpe en vita da vettu, fabelaktig bra håndhold det der. har to stykk, en til meg og en til kona :)
Folk har kjøpt seg ps3 og 360 for en grunn.

 

ja pese gaming er nok dødende, nesten bare pirater der nå og nesten allt er konsol portet også.

Lenke til kommentar

Dette er jo greit nokk men det som plager meg mest er egentlig når eit selskap t.d. lager eit spel og deretter gjir ut eller godkjenner romaner som ein gyldig del av historikken til verda spelet utspelar seg i. Når dei då skal lansere neste spel forkaster dei gjerne ting fra bøkene som ville gjort det vanskelig og lage eit nytt spel.

 

Spesielt trenden med bøker synest eg er ganske latterlig. Det finnest sikkert unntak men bøker basert på pc-spel har erfaringsmessigt vert ufatteleg dårlige. Ønsker man på død og liv å lese masse bøker satt til eit alternativt univers (sci-fi eller fantasy) so finnest det jo god forfattara der ute som lager bøker utelukkande for å underhalde. Dersom man trur at t.d. dei mange wow bøkene ikkje handlar meir om profitt en godt skrivne bøke so er man jo litt snål ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...