Gå til innhold

Guide: Slik plukker du riktig bærbar PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mac eller PC?

Jeg er ikke ute etter å skape noen "krig" med mac-folket, for jeg har ingen problem med å innrømme at Macbook absolutt har noen store pluss og jeg anser ikke disse for å være dårligere enn noe annet på markedet. OSX er også et meget brukervennlig operativsystem.

 

Artikkelen nevner at Apple sine produkter kan også kjøre Windows, men for meg så er dette egentlig ikke et godt argument siden et av de viktigste punktene for eventuelt å kjøpe Mac nettopp er OSX.

 

Slik jeg ser det så vil det for en student med en noe presset økonomisk situasjon, og uten spesielle behov, kun være PC (bærbare som ikke kommer fra Apple som) som bør være aktuelt.

 

Jeg har kun et argument for å si dette, men for meg så er det et viktig argument, nemlig PRIS.

 

Jeg har sett på prisene i to aktuelle butikker, Komplett og Elkjøp, i tillegg så har jeg også sett på prisene hos Apple sin egen butikk.

En Macbook får du ikke under 8.000 (11") og ca 10.000 (13"), og spesifikasjonene er ikke noe spesielt sammenlignet med betydelig billigere bærbare PC'er fra andre produsenter.

Man kan selvsagt argumentere med byggekvalitet, men om det er verdt mellomlegget er jeg i tvil om.

 

Jeg fraråder på ingen måte noen fra å kjøpe Macbook, men som sagt for mange er det en økonomisk unødvendighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fin guide, skal huske på den hvis noen spør meg om hvilken bærbar de bør kjøpe. For harddiskplass må folk begynne å tenke hvis de ser på en SSD med mindre enn 80 GB. Det kan bli trangt selv med bare applikasjoner og OS (Windows 7 bruker 30 GB på min laptop). Det er også veldig praktisk å ha VGA ut fordi (som dere sier) det er standard på projektorer. Det er også nyttig hvis du får bruke en skjerm på et kontor e.l. midlertidig. HDMI er jo veldig fint å ha for TVer og eksterne skjermer du skal bruke ofte (hvis de har DVI kan du kjøpe en adapter).

 

PS: Jeg synes det er veldig fint å ha 500 GB intern lagring, slipper å tenke på om jeg har plass til å lagre diverse ting. 80 GB ledig nå, men div. store filer som kan slettes.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Dette med byggekvalitet er også noe som ofte ukritisk henges på dyrere utstyr. Hvilken byggekvalitet snakker vi om her? Innmaten er av samme ulla, så med mindre det dyrere alternativet er laget for røffere behandling enn den billigere er det et argument som bør tas med en meget stor klype salt.

Innmaten er ikke nødvendigvis av samme ulla om du sammenligner billigere modeller med dyrere proffmodeller. Det er høyere overall kvalitet på hardwaren, spesielt viktige ting slik som diskhastighet, nettverkskort, kjøling m.mer.

Lenke til kommentar

Dette med byggekvalitet er også noe som ofte ukritisk henges på dyrere utstyr. Hvilken byggekvalitet snakker vi om her? Innmaten er av samme ulla, så med mindre det dyrere alternativet er laget for røffere behandling enn den billigere er det et argument som bør tas med en meget stor klype salt.

Innmaten er ikke nødvendigvis av samme ulla om du sammenligner billigere modeller med dyrere proffmodeller. Det er høyere overall kvalitet på hardwaren, spesielt viktige ting slik som diskhastighet, nettverkskort, kjøling m.mer.

 

Produsentene er de samme, og om en snakker om PC vs Mac, så er jo nettopp poenget at Mac er dyrere enn PC dersom ytelsen er den samme. Og er ytelsen den samme, så er nok den indre byggekvaliteten det også, da det er de samme produsentene som lager delene (skjermkort for eksempel er enten AMD eller nvidia, prosessor Intel eller AMD).

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker Mac.

Andre trenger ikke å være enige, men jeg foretrekker Mac av følgende grunner:

 

Fantastisk god touchpad. Multitouch med to-finger-scrolling i stedet for kantscrolling. Touchpaden utrolig nøyaktig og presis, og den "gir etter" hvis jeg trykker den ned. Jeg kan altså velge mellom lett "tapping" og å trykke ned touchpaden for museklikk. Det er avhengighetsskapende. Beste ergometrien i en laptop jeg har opplevd.

 

Annerledes tastaturlayout. I stedet for ubrukelige taster som scroll-lock, har eplemaskiner en mer moderne tastaturlayout med taster som passer bedre til moderne PC-bruk. Egne volumtaster, taster for lysstyrke i skjermen og taster for lysstyrke i tastaturets bakgrunnsbelysning (tastene lyser i mørket).

 

Magnetisk strømplugg. Når du snubler i ledninga spretter strømpluggen ut uten skade på maskinen.

 

 

 

Jeg opplever min Mac som den beste maskinen jeg har hatt. OSX krever lite ressurser, så min gamle Mac som jeg kjøpte brukt på QXL oppleves fremdeles som raskere enn min mye nyere Windows-maskin.

Macen har Intel Core 2 Duo prosessor og 4GB RAM. Windows-maskinen har i7 og 6GB RAM.

 

 

Mitt råd er å vurdere Mac hvis du vet at du kommer til å bruke touchpaden mye. Mac har nydelig touchpad. Jeg bruker ikke datamus lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg opplever min Mac som den beste maskinen jeg har hatt. OSX krever lite ressurser, så min gamle Mac som jeg kjøpte brukt på QXL oppleves fremdeles som raskere enn min mye nyere Windows-maskin.

Macen har Intel Core 2 Duo prosessor og 4GB RAM. Windows-maskinen har i7 og 6GB RAM.

 

"Windows er shit" er kun ett argument for å bytte fra Windows, det er ikke ett argument for OS X.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med byggekvalitet er også noe som ofte ukritisk henges på dyrere utstyr. Hvilken byggekvalitet snakker vi om her? Innmaten er av samme ulla, så med mindre det dyrere alternativet er laget for røffere behandling enn den billigere er det et argument som bør tas med en meget stor klype salt.

 

Enig i at byggekvaliteten ikke skalerer med pris, men det er en forskjell vis den først er ute å går:

-Kvaliten på viften

-Hvor mye av delened som tåler å bli utsatt for 60-70 grader uten degenerasjon i en eller annen form

-Utløp for varme og hvor mye av skjører komponenter som blir utsatt

-Kvaliteten på materialet. Billigplastik er ikke plastik, men er ofte forbundet med dette... beklagelig vis

-Hvor godt "festet" enkelt komponenter er, i forhold til bevegelse av maskinen

-Dumping av BIOS funksjoner, ofte relatert til strømsparing(omtrent alle AMD laptoper merket Turion X2)

-Spekulering på nøyaktig 2 års holdbarhet

Dog, det har ikke så alt for mye med pris å gjøre, bortsatt fra at du er garantert enkelt av disse punktene blir rettet på i "proff" nivået... noen ganger.

Lenke til kommentar

Hvorfor anbefaler dere ikke HP ProBook 6465b?

AMD APU (nok for alle daglige behov. Klarer også å spille mange ganger bedre enn noen nåværende intel "gpuer")

128GiB SSD

1600x900 @ 14" MATT

Etter ett år med bruk, 3-5 timer batteritid. 5+ med lavest lysstyrke. Pris? 5K.

5k på Multicom nå ja, dyrere de fleste andre steder. Et veldig godt kjøp om man får med seg den til tilbudspris i alle fall! :) Har selv 6460b og satt inn egen SSD, men prisen var nok endel høyere for min når jeg kjøpte den. Er forrige årsmodell. Har i alle fall bedre prosessor og 3G (som jeg ikke bruker..).

Lenke til kommentar

Det er mye å tenke på, men husk at ikke egenskaper er like viktige.

 

Guide: Slik plukker du riktig bærbar PC

Det er noe som ikke "stemmer" i denne setningen!

 

Skal det kanskje stå: "Det er mye å tenke på, men husk at ikke alle egenskaper er like viktige"?

 

Dette ble rettet opp et par minutter etter publisering. Dessverre er ikke systemet som lager diskusjonstråd like dynamisk... Vi ser på om det er noe vi kan gjøre der.

Lenke til kommentar

Dette med byggekvalitet er også noe som ofte ukritisk henges på dyrere utstyr. Hvilken byggekvalitet snakker vi om her? Innmaten er av samme ulla, så med mindre det dyrere alternativet er laget for røffere behandling enn den billigere er det et argument som bør tas med en meget stor klype salt.

Innmaten er ikke nødvendigvis av samme ulla om du sammenligner billigere modeller med dyrere proffmodeller. Det er høyere overall kvalitet på hardwaren, spesielt viktige ting slik som diskhastighet, nettverkskort, kjøling m.mer.

 

Produsentene er de samme, og om en snakker om PC vs Mac, så er jo nettopp poenget at Mac er dyrere enn PC dersom ytelsen er den samme. Og er ytelsen den samme, så er nok den indre byggekvaliteten det også, da det er de samme produsentene som lager delene (skjermkort for eksempel er enten AMD eller nvidia, prosessor Intel eller AMD).

 

 

Og er ytelsen den samme, så er nok den indre byggekvaliteten det også, da det er de samme produsentene som lager delene (skjermkort for eksempel er enten AMD eller nvidia, prosessor Intel eller AMD).

 

Dette er jo bare vrøvl. Selv om maskinvaren og produsenten av maskinvaren er 100% identisk så kan byggekvaliteten være av to forskjellige verdener. Du kan ta billige Acer maskiner til 3000-3500kr som ofte har identisk maskinvare med Asus maskiner til 4500-5000kr og til tross for mer eller mindre identiske spesifikasjoner på papiret så har Asus altså rent statistisk under halvparten så mange service og reparasjonshenvendelser sammenlignet med Acer.

 

En bærbardatamaskin består av langt mer enn bare noen tall på et papir, ting som design av kjølesystemet, hvor gode kjøleelementer, ja til og med typen og mengden kjølepasta kan ha direkte innvirkning på hvordan en bærbarmaskin vil fungere i praksis og hvordan den vil fungere over flere år frem i tid. Videre så har du ting som folk ser ut til å fullstendig ignorere disse dager som kvalitetskontroll, og selv om prosessormodell, skjermkortmodell og til og med brikkesettet på hovedkortet er likt så kan det fremdeles være store produksjonsforskjeller eller påstår du at et MSI hovedkort til 800kr og et Asus hovedkort til 1800kr er identiske bare fordi de kjører samme brikkesett? Du har jo kjøling inne i bilde her også og elektronikk på et ømfintlig nivå som skal tåle mye røff behandling.

 

Videre så har du den maskinvaren som aldri nevnes i detalj som nettverkskort, webkamera, touchpad, høyttalere, tastatur (hvor mange billige bærbare har ikke håpløse tastatur med enormt mye fleks bak tastene?) og generelt hvor godt og solid bygget selve kabinettet til maskinen fungerer. Hva med skjermpanelet og oppløsningen?

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så vil det for en student med en noe presset økonomisk situasjon, og uten spesielle behov, kun være PC (bærbare som ikke kommer fra Apple som) som bør være aktuelt.

 

Jeg har kun et argument for å si dette, men for meg så er det et viktig argument, nemlig PRIS.

Jeg er enig i dette. Jeg satte opp diverse filtre på prisjakt.no, prisguide.no og lignende, samt sjekket mye manuelt når jeg nylig kjøpte min bærbare. 'Vanlige bærbare' kostet rundt 11 -13 tusen med min konfigurasjon, MacBook kostet nesten 30 000. Det var like før nye serien med retina kom, så nå koster samme konfigurasjon rundt 19 000 når jeg sjekker nå. Da er MACen litt lettere og har bedre oppløsning. For min del forsvarer ikke det et prishopp på 7 tusen kroner. (Min oppløsning på 1920x1080 holder, hadde det vært 13XXx768 hadde saken vært en annen)

 

Fin guide, skal huske på den hvis noen spør meg om hvilken bærbar de bør kjøpe. For harddiskplass må folk begynne å tenke hvis de ser på en SSD med mindre enn 80 GB. Det kan bli trangt selv med bare applikasjoner og OS (Windows 7 bruker 30 GB på min laptop).

Windows reserverer bare mye av de 30 GB. Deaktiverer du hibernation/dvalemodus, skrur ned størrelsen på page-filen (trenger ikke den så stor med mye ram) og deaktiverer system restore har du plutselig veldig mange GB ekstra plass tilgjengelig. :)

 

Fantastisk god touchpad. Multitouch med to-finger-scrolling i stedet for kantscrolling. Touchpaden utrolig nøyaktig og presis, og den "gir etter" hvis jeg trykker den ned. Jeg kan altså velge mellom lett "tapping" og å trykke ned touchpaden for museklikk. Det er avhengighetsskapende. Beste ergometrien i en laptop jeg har opplevd.

Min nye ASUS har støtte for flere fingre. Så jeg zoomer, scroller, roterer, høyreklikker, "hjulklikker" osv. bare med fingrene. Enig i at det er gull! Men altså flere enn Mac som har det. Har derimot ikke noe som 'gir etter' når jeg trykker.

Annerledes tastaturlayout. I stedet for ubrukelige taster som scroll-lock, har eplemaskiner en mer moderne tastaturlayout med taster som passer bedre til moderne PC-bruk. Egne volumtaster, taster for lysstyrke i skjermen og taster for lysstyrke i tastaturets bakgrunnsbelysning (tastene lyser i mørket).

Omtrent alt av bærbare jeg har vært borti har medie-taster, taster for skjermlys osv. Mitt tastatur har også bakgrunnsbelyste taster som kan justeres, det har også mitt G15.

Hva annet er det som gjør tastaturet mer egnet for moderne PC-bruk?

Magnetisk strømplugg. Når du snubler i ledninga spretter strømpluggen ut uten skade på maskinen.

Dette har jeg derimot ikke, og virker veldig praktisk. Har ikke hatt bruk for det så langt, heldigvis. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...