Gå til innhold

Dobbelt så god bildekvalitet med ny videostandard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var da en bra nyhet? Hvorfor ingen respons?

Venter dere høflig i bakgrunnen til jeg foretar førstepost?

Well been there done that. Go ahead people!

Lurer på hvor mye dette vil hjelpe på
(Galaxy S3 720p innhold maks lysstyrke, hvor mye strøm går til Skjerm vs CPU vs resten av droget)


Hvor raskt kan vi forvente at dette blir implementert etter utgivelse?
Mer spesifikt, er det en enkel sak for utviklerene av applikasjoner å få lagt det inn?

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er derfor det lønner seg å ha en rask CPU. De sier "smarttelefoner og nettbrett", og mener sikkert at man må kjøpe nye enheter. Software kan alltids oppgraders, så jeg regner med at dette kommer på PCer også (kansje ikke på GPU ). Så vidt jeg skjønner så har man ikke software-patenter i Norge, så det er helt lovlig å lage et codec uten at noen må gi tilatelse (er det??)

Endret av fa2001
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvor raskt kan vi forvente at dette blir implementert etter utgivelse?

Mer spesifikt, er det en enkel sak for utviklerene av applikasjoner å få lagt det inn?

 

Tja, det er nok fullt mulig for applikasjonsutviklere å legge inn, men jeg tror ikke dagens mobiltelefoner har spesialisert maskinvare for å dekode H265, i motsetning til H264 hvor de har spesialisert maskinvare. Det vil si at de vil måtte bruke enten GPU eller CPU (eller begge deler) for å dekode videostrømmen, noe som både kan være for tregt og ta svært mye batteritid.

 

Qualcomm har CPUer som klarer å dekode H265 i sanntid på nettbrett(Snapdragon S4, testnettbrett ble gitt ut rundt juli i år), men jeg klarer ikke å finne ut noe om batteribruken på dette. Det jeg har klart å finne at ytelsestester* viser at Snapdragon S4 yter bedre på CPU-beregninger enn andre mobilCPUer Det er litt vanskelig å spå, men alt i alt tror jeg det kan bety at andre mobiler vil kunne få sanntidsdekoding av H265, men det vil gå på kraftig bekostning av batterilevetiden (og ikke forvent oppløsninger særlig større enn 800x480).

 

* http://www.anandtech.com/show/6112/qualcomms-quadcore-snapdragon-s4-apq8064adreno-320-performance-preview Den viser rett nok at GPU-ytelsen er dårligere enn andre mobiltelefoner på markedet, så avhengig av hvordan algoritmen er lagt opp er det tenkelig at man fikk GPU-aksellert videodekoding på andre mobiltelefoner/nettbrett.

Lenke til kommentar

Jepp, skulle likt å vite litt mer tekniske detaljer.

- Krav til maskinressurser, bruk av SIMD, GPU, OpenGL osv.

- Energieffektivitet med tiltenkt maskinvare i forhold til forgjengeren.

- Om den er optimalisert for oppløsning eller bildehastighet.

- Eventuelle konsekvenser for kontrast, fargerom og detaljer.

- Fleksibilitet på båndbredde vs bildehastighet, oppløsning osv.

- Mulighet for firmwareoppdateringer for å støtte dette i eksisterende dingser.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ny standard er absolutt på tide, men jeg er redd dette medfører at video sparer på båndbredden fremfor å heve den visuelle kvaliteten. Jeg ser for meg at spesielt kanalleverandører til TV vil være gjerrige for å levere flest mulig kanaler.

 

I følge Wikipedia krever denne 2-10x ressurser og oppnår "samme visuelle kvalitet" som H.264 med halve båndbredden. Det vil altså bety at mobile enheter vil spare båndbredde men bli mindre energieffektivie. Men det er helt feil at det er dobbelt så bra bildekvalitet. Hvordan i all verden måles det? Jeg kan garantere at det ikke skalerer lineært.

 

Med økende ressurskrav og økende oppløsning vil integrerte løsninger kunne bli for svake til f.eks. 4k-oppløsning i en fornuftig bitrate.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Hahah, skal artikkelbildet liksom få meg mer overbevist?! :p Det var jo ikke litt reelt en gang.

 

Hvordan er den virkelige kvaliteten fra H.264 til H.265? Hva med komprimering, støy, farger, detaljer, "bit-rate"? Jeg er ikke helt overbevist om at alt er bevart med kvalitet på 1:1 med 1:2 filstørrelse.

 

Vil kvaliteten være såpass bra på denne standarden at det egner seg for HD- eller Blu-Ray-filmer på storskjerm?

 

Og med mer komprimering, hvordan vil mobiltelefoner og nettbrett gjøre jobben med tanke på effektivitet og prosessorressurser?

 

 

Synes dette virker som kjip markedsføring som kanskje dessverre også komme til å fungere. Blir vel oppløsning/narrekvalitet på papiret, fremfor virkelig kvalitet i praksis.

 

Skal de komme med slike påstander bør de legge alle kortene på bordet, mindre bit-rate er ikke samme kvalitet. Mer effektivitet derimot.

 

 

Håper ikke at dette bare er en ivrig markedsfører med overdimensjonerte ord.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hva slags patenthelvete kan vi forvente her da?

 

Slik somi dag så har du jo ikek lov å bruke kameraet du kjøpte på El-kjøp til å lage noe komersielt...

 

Gi meg en fri standard så skal jeg applaudere. Før det forventer jeg ikke annet en selskapsstyrt kontroll over egne data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...