Gå til innhold

HBO kommer også til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HBOs fordel er at de selv produserer innholdet. Netflix er jo i gang med dette (Lilyhammer og Arrested Development), men vil fortsatt slite med å tilby ferske episoder av serier - da de er avhengig av andre (og paradoksalt nok også konkurrenter) for å tilby innhold.

 

HBO derimot kan fort tilby ferske episoder av sine prisbelønte serier.

 

Det er en utfordring først og fremst for C More (tidligere Canal +) og NRK, som primært har vært de som har vist HBO-serier.

Lenke til kommentar

Litt av problemet med lansering her er at de sannsynligvis vil velge å oversette (dvs. tekste) serier og promomateriale. Med mindre de ordner dette tidlig i prosessen vil det sannsynligvis medføre forsinkelser her på berget. Dersom viljen til å oversette er manglende på en eller annen serie er det mer sannsynlig at de dropper hele greia fremfor å gi ut uten undertekster.

Lenke til kommentar

Det er en utfordring først og fremst for C More (tidligere Canal +) og NRK, som primært har vært de som har vist HBO-serier.

 

Tror nok det er særlig C More og Viasat som får utfordringen, og når vi ser NetFlix og HBO i sammen vel alle kanaler som bygger mye av sendeflaten rundt amerikanske serier. NRK er nok de som totalt sett er minst utfordret - jf at de har en relativt liten andel av den totale sendeflaten basert på denne typen programmer, samtidig som NRK sin oppgave ikke nødvendigvis gjør det vanskelig for de å tilby egenprodusert materiale via f.eks NetFlix. TV2 kan nok være mer utsatt enn NRK, da de i et helt annet omfang fyller sendeflaten med programmer som enkelt kan tilbys gjennom NetFlix og HBO (lav egenproduksjon).

 

Edit: NRK har heller ikke noe kommersielt krav knyttet til distribusjonen - og kan fint sende serier selv om de vet at de er tilgjengelig via andre kanaler (seertall betyr mindre det viktigste er totaltilbud i tråd med NRK sitt formål) . C More er avhengig av antall som kjøper eventuelle produkter (kanalar), og da kan HBO/NetFlix fort få effekt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

"et eksklusivt nordisk TV-tilbud"

Osersatt: Mindre utvalg og forsinket lanseringsdato til en dyrere pris

 

Tja, det ville vært overraskende om HBO var forsinket ute med seriene. Men hensyn som teksting kan jo bli en faktor, det samme er eventuelle avtaler med andre selskaper (men det ville vært merkelig om HBO eksempelvis ga C More rettigheter til å vise en serie før den vises på eget nettverk).

 

Det er en utfordring først og fremst for C More (tidligere Canal +) og NRK, som primært har vært de som har vist HBO-serier.

 

TV2 kan nok være mer utsatt enn NRK, da de i et helt annet omfang fyller sendeflaten med programmer som enkelt kan tilbys gjennom NetFlix og HBO (lav egenproduksjon).

 

 

TV2 tilbyr ikke HBO-serier og Netflix viser som regel serier i ettertid. Men ja, siden TV2 har avtaler blant annet med Fox (som igjen har avtaler med Netflix) kan det bli en utfordring på den fronten.

 

Samtidig er TV2 primært en reality-kanal. Deres satsing har det siste tiåret gått mot den demografien som er interessert i Idol, Farmen osv. De står også rimelig sterkt hva gjelder egne prosjekter - samt nyheter og sportssendinger. Innkjøpte TV-serier er ikke deres fundament, selv om de har fått et godt grep på kvinnelig publikum tirsdagskvelder.

 

TVNorge er et nettverk som ikke har like mange ben å stå på, så det skal bli spennende å se hvordan de reagerer til konkurransen. De har tross alt satset sterkere enn noen på innkjøpte serier siste året, og har nok å friste med.

 

Edit: NRK har heller ikke noe kommersielt krav knyttet til distribusjonen - og kan fint sende serier selv om de vet at de er tilgjengelig via andre kanaler (seertall betyr mindre det viktigste er totaltilbud i tråd med NRK sitt formål) . C More er avhengig av antall som kjøper eventuelle produkter (kanalar), og da kan HBO/NetFlix fort få effekt.

 

Seertall har (kanskje dessverre) blitt en viktig faktor for NRK de siste årene. De anser det som vesentlig for eget eksistensgrunnlag og argument for fortsatt lisens at de har en dominerende markedsposisjon. Som også er grunnen til at de betaler store summer for programmer og hendelser (OL, VM osv) som kommersielle tilbydere fint kunne tatt seg av. :)

Lenke til kommentar

Alt utenom den nye tjenesten til NRK.NO synes jeg personlig er fungerende i bra kvalitet.

 

Har lenge håpet på netflix met at HBO også kommer er jo bare knall!, får håpe kvaliteten på tjenesten er bra også, da betaler jeg glatt en 200peiser i måneden om så måtte være hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: NRK har heller ikke noe kommersielt krav knyttet til distribusjonen - og kan fint sende serier selv om de vet at de er tilgjengelig via andre kanaler (seertall betyr mindre det viktigste er totaltilbud i tråd med NRK sitt formål) . C More er avhengig av antall som kjøper eventuelle produkter (kanalar), og da kan HBO/NetFlix fort få effekt.

 

Seertall har (kanskje dessverre) blitt en viktig faktor for NRK de siste årene. De anser det som vesentlig for eget eksistensgrunnlag og argument for fortsatt lisens at de har en dominerende markedsposisjon. Som også er grunnen til at de betaler store summer for programmer og hendelser (OL, VM osv) som kommersielle tilbydere fint kunne tatt seg av. :)

 

Nå tror jeg faktisk ikke seertall er det viktigste for innkjøp av mange av de hendelsene (f.eks sport etc). Det er nok like mye for å tilfredsstille "bredden" i tilbudet som faktisk formålet til en stor grad krever. Og jeg sier ikke at seertall ikke betyr noe, men det har i langt mindre grad en betydning enn for en kommersiell kanal. Ellers så bruker nok NRK desidert størst andel av aktørene på egenproduksjon eller samproduksjoner. Jeg er heller ikke enig i at kommersielle tilbydere kunne tatt seg av alle disse, da jeg faktisk mener det er riktig at et visst minimum av disse er tilgjengelig uten at man må betale ekstra etc.

 

Kommersielle kanaler har en tendens til å splitte produktene på en måte som gjør totalkostnadene relativt høy.

 

Ser man ellers på den totale sendeflaten til TV2 (samtlige kanaler som er ikke-betalingskanaler) synes jeg ikke den er preget av egenproduksjon.

Lenke til kommentar

Alt utenom den nye tjenesten til NRK.NO synes jeg personlig er fungerende i bra kvalitet.

 

Har lenge håpet på netflix met at HBO også kommer er jo bare knall!, får håpe kvaliteten på tjenesten er bra også, da betaler jeg glatt en 200peiser i måneden om så måtte være hehe

Jeg kikket på Netflix og det ser ut til at videoene er komprimert kraftig. Var ikke spesiellt imponert av videobilde.
Lenke til kommentar

En stilig funksjon jeg så i Nord-Amerika, var teksting.

 

Dette var på kabel-TV, og når brukeren trykket på Mute, så gikk lyden av, men teksting som før ikke ble vist på skjermen poppet så opp. Sikkert fint både for døve og for de som ønsker å følge med på noe uten å måtte forstyrre noen som evt. leser til eksamen, sover, eller andre ting man ikke vil forstyrre.

 

Ble rett og slett imponert!

Lenke til kommentar

Uansett bra med flere aktører i markedet, konkurranse er nøkkelen til et forbrukergunstig marked, men kan også kvele kvaliteten på tjenester og produkter.

 

Håper på skikkelig støtte for enheter, samt god bilde- og lydkvalitet. Har faktisk ikke lest noe om denne tjenesten, så dette kan bli spennende.

 

Strømme og Strømming.Det klinger bare gale. Det ble ikke noe bedre denne gangen heller.

Det gjør også "gale".
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...