Gå til innhold

Test: Nikon D3200


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flere og flere kameraprodusenten implementerer både trykkfølsom og sidehengslet skjerm, men disse funksjonene mangler på D3200.

Flere og flere? Det er vel bare en eneste produsent som har implementert det på dslr til nå og så vidt jeg vet er det ingen dslr i denne prisklassen som kan by på hverken sidehengslet eller på andre måter hengslet skjerm.

 

Søkerstørrelse på kameraer til doble prisen er kanskje ikke så relevant sammenligning her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Forstår ikke søgerens størrelse på A37

 

Går udfra at jeres måling er således: Søgeren * crop * dækning.

D3200 = 0,78 * 0,66667 * 0,95 = 49,4%

A37 = 1,04 * 0,66667 * 1 = 69,3%

 

Den elektroniske søger er kendt for at være ret stor, så undre mig en del over jeres resultat.

Endret av red_martians
Lenke til kommentar
Flere og flere kameraprodusenten implementerer både trykkfølsom, og sidehengslet skjerm, men disse funksjonene mangler på D3200.

Flere og flere? Det er vel bare en eneste produsent som har implementert det på dslr til nå

 

Er nok litt før sin tid :) , om et års tid har nok de fleste innstegsmodellene/semipro dette.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Kanskje på tide å pensjonere gamle D40... Hadde egentlig tenkt å vente på D7100, men jeg er usikker på hvor mye jeg egentlig har bruk for de ekstra funksjonene, og det er kanskje et godt hint om at det ikke er noen vits å overbetale.

Shruggie: Jeg gjetter på at D7100 kommer om en måneds tid (Photokina), men gjetter samtidig at den får samme bildebrikke som D3200. Så for bildekvalitetens del er det neppe noe vits å vente på D7100. Det er som du er inne på "ekstra funksjoner" som blir forskjellen. Knapper, hjul, størrelse, prismesøker, vippeskjerm, seriebildehastighet etc.

 

Personlig mener jeg D5100 gir mer kamera for pengene. Verken D3200 eller D5100 kan ta bilder i widescreen aspect (16:9) :thumbdown: , men bildekvaliteten på D5100 overgår EOS 600D i mine øyne. EOS 600D har dog multi bildesensor og kan ta widescreen bilder :)

600D har ikke multi aspect bildesensor. Den tar 3:2-bilder, men lar deg velge i kameramenyen at kameraet skal automatisk skjære bort toppen og bunnen så du får 16:9 bildefiler. Denne operasjonen er nesten like lettvint på PC-en, med et program som beskjærer bildene i en batch-prosess. F.eks Faststone. Det fine med å ta bildene i 3:2 er at man kan velge å ikke beskjære bilder som man vil ha i full høyde. Eventuelt flytte 16:9-utsnittet opp eller ned. Velger du 16:9 i kameraet er det ingen vei tilbake om du skulle bli misfornøyd med beskjæringen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

EOS 600D støtter multi aspect shooting i live view (sjerm som søker). Det gjør ikke ikke Nikon consumer modeller.

Dette gjør at du kan ta bilder direkte i 16:9 aspect, på Nikon kan du kun ta 3:2 og croppe i ettertid på kamera eller pc.

For meg er det viktig at jeg får tatt bilder direkte i widescreen, da måten jeg tar bilder på gjør at det ikke er rom for cropping i ettertid. :)

Lenke til kommentar
Cropping av bilder før lagring? Herregud, har APS kommet tilbake fra døden...?

 

Man kan begynne å lure ja. haha

Jeg synes det er skuffende å måtte utføre aspekt cropping i ettertid på kostbare D-SLR kameraer i 2012.

Nikon D5100 var helt perfekt i mine øyne borsett fra mangelen på fler aspekt.

Til og med de rimligste kompakte kamera har mulighet for multi aspect shooting.

Håper Nikon fikser opp i dette på sitt kommende D5200.

Lenke til kommentar

Simen1: Vil de virkelig bruke samme bildebrikke på det aller billigste og det nest dyreste APS-C-kameraet? Vil det ikke gjøre 5100 "the odd man out"? Ikke at de ikke kan bruke nøyaktig samme bildebrikke på 5200 også, slik at funksjoner og utstyr blir hele forskjellen... Og de kan spare en del penger på å kjøre samme bildebrikke på store deler av linja...

Jepp, now it makes sense :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at rimelige kompaktkameraer har autocropping er at det er en nybegynnerfunksjon og så enkelt at selv mor kan gjøre det. Bildene kan vises rett på TVen, fra HDMI-utgangen på kameraet, uten å få sorte striper på sidene. Uten noen PC som mellomledd. Helt sikkert en kjekk funksjon for de som viser bilder på den måten.

 

Da koker vel dette ned til forskjellen på multi aspect sensor og multi aspect cropping. Det var uttalelsen om multi aspect sensor jeg reagerte på siden 600D ikke har det. Men det stemmer som du sier at kameraet kan autobeskjære ned til 16:9. (16:9 preview er kun tilgjengelig via live view).

Lenke til kommentar
Cropping av bilder før lagring? Herregud, har APS kommet tilbake fra døden...?

Ja og det er store likheter. Begge deler tar utgangspukt i APS-C 3:2 formatet. APS-filmen kunne man velge å utvide bredden med 20% for å få APS-H 16:9 "high definition" format eller både utvide bredden med 20% og klippe høyden med 43% for å få APS-P "panorama" 3,1:1 format. Men en stor ting skiller: 600D kan selvsagt ikke utvide sensoren. Der vil alle andre format være klippede utgaver av 3:2-bildet. 600D kan beskjære til både 1:1, 4:3 og 16:9.

 

Simen1: Vil de virkelig bruke samme bildebrikke på det aller billigste og det nest dyreste APS-C-kameraet?

Det er ren gjetning, men ja, jeg gjetter på at både D3200, D5200 og D7100 får samme sensor. Forskjellen vil bli søkeren, knapper, hjul, ergonomi, værtetting, skjerm, seriebildehastighet, autofokus, funksjonalitet osv. Jeg tror ikke Nikon får noe mer kvantumsrabatt av å kjøre samme brikke på flere kameraer, men jeg tror de sparer en del utviklingsarbeid og kanskje litt på logistikk.

Lenke til kommentar
Cropping av bilder før lagring? Herregud, har APS kommet tilbake fra døden...?

 

Man kan begynne å lure ja. haha

Jeg synes det er skuffende å måtte utføre aspekt cropping i ettertid på kostbare D-SLR kameraer i 2012.

Nikon D5100 var helt perfekt i mine øyne borsett fra mangelen på fler aspekt.

Til og med de rimligste kompakte kamera har mulighet for multi aspect shooting.

Håper Nikon fikser opp i dette på sitt kommende D5200.

 

Bare så det er sagt, man kan trimme bilder til 16:9 i kameraet etter at bildet er tatt.

 

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D5100/D5100MENUS.HTM

 

Change crop aspect ratio (3:2, 4:3, 5:4, 1:1, 16:9)

 

På den måten bevarer man orginalen, det beskjærte bildet lages som en ny fil på minnekortet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...