Gå til innhold

Slik unngår Microsoft å bli saksøkt av Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe rart at Samsung ikke ville inngå en slik avtale.

 

For det første syntes de sikkert det var litt dyrt da de kunne kopiere Apples produkter helt gratis, med mindre de taper rettsaken, da selvsagt :)

For det andre måtte de gått med på å ikke kopiere Apples produkter, noe som sikkert ikke falt i god jord hos designerne deres :)

 

Men hadde de inngått en slik avtale, kunne de kanskje glimtet til med noen smekre mobiler/nettbrett, for noe måtte de jo komme opp med.

Apples design er tross alt ikke eneste måten å lage noe på, se på f.eks Nokias mobiler eller Sonys nettbrett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apples design er tross alt ikke eneste måten å lage noe på, se på f.eks Nokias mobiler eller Sonys nettbrett.

 

Flotte eksempler. Telefonprodusenten som holder på å gå dukken, og den største floppen av et nettbrett.

 

Dieter Rams hadde vært verdens rikeste mann dersom dette designpatenttullet hadde starta noen tiår tidligere.

 

Edit: +design

Endret av Dummst
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg finner mest interessant, er at det har kommet fram at Apple har hentet utseende på sine produkter fra Sony.

 

I så måte er det strengt tatt Sony som skulle saksøkt både Apple og Samsung.

 

Men Sony vil kanskje heve seg over denne idiotien som foregår rundt disse stridene.

Tror ikke du har fått med deg hele historien her. Apple lagde et design hvor de lot seg inspirere av Sony's design, f.eks. ved å putte flere knapper på telefonen. Men, dette var ikke noe de brukte, og de hadde allerede utviklet andre design på egenhånd.

 

Se f.eks.:

http://www.theverge.com/2012/7/30/3201162/apple-refutes-claim-they-cribbed-notes-from-sony-reveal-prototype

http://www.forbes.com/sites/benzingainsights/2012/07/31/did-apple-really-borrow-sonys-concept-to-produce-the-iphone/

 

Og avtalen til Microsoft det er snakk om her er vel ikke den samme som Samsung ble tilbudt. Så vidt jeg har skjønt så betaler ikke Microsoft for dette, noe Samsung måtte ha gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og avtalen til Microsoft det er snakk om her er vel ikke den samme som Samsung ble tilbudt. Så vidt jeg har skjønt så betaler ikke Microsoft for dette, noe Samsung måtte ha gjort.

 

Jeg tror det stemmer ganske godt, for jeg mener å ha lest et sted at Apple måtte lisensiere dette til Microsoft pga en rettssak Microsoft tapte/vant (husker ikke helt), som endte med at Apple måtte lisensiere ut patentene til Microsoft for å dekke et tap eller noe sånt (husker som sagt ikke helt).

Lenke til kommentar

Apple er ikke akkurat den som strør om seg med patenter, de pleier heller å holde kortene tett intil brystet.

PDF-dokumentet det lInkes til i artikkelen omhandler både krysslisensiering og betaling, men jeg har bare skumlest det såvidt.

Det spørs om Microsoft har patenter Apple vil bruke, men at Samsung ikke har det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple er ikke akkurat den som strør om seg med patenter, de pleier heller å holde kortene tett intil brystet.

PDF-dokumentet det lInkes til i artikkelen omhandler både krysslisensiering og betaling, men jeg har bare skumlest det såvidt.

Det spørs om Microsoft har patenter Apple vil bruke, men at Samsung ikke har det.

 

Poenget er at de ikke blir enige om de kopierer eller ikke. Derfor er en avtale om at de ikke skal kopiere hverandre tullete.

Lenke til kommentar

Er dette den samme avtalen MS og Apple inngikk som reddet Apple fra konkurs?

Du sikter sikkert til Apples økonomiske problemer i siste halvdel 90-talet. Men det har nok aldri eksistert noen slik avtale som "reddet Apple fra konkurs". Imidlertid satte Steve Jobs og Bill Gates seg ned og ryddet bordet for en del gamle uenigheter mellom Apple og MS kort tid etter at Jobs tok styringen i Apple sommeren 1997, og ble også enige om et bredt og forpliktende samarbeid til gjensidig nytte for noen år framover. De økonomiske problemene ryddet Steve Jobs opp i allerede kort tid etter at han overtok styringen i Apple, og allerede i 1998 gikk Apple igjen med overskudd. Det ble oppnådd gjennom å refokusere Apple på kjernevirksomheten og nye, innovative produkter, anført av legendariske iMac.

 

For øvrig er den gamle avtalen fra 1997 om krysslisensiering mellom Apple og MS som det linkes til i artikkelen så vidt jeg vet tidsbegrenset og derfor ikke den avtalen som gjelder nå. Aner ikke hvor amobil.no har fått det fra at avtalen fra 1997 i det hele tatt har noe med saken å gjøre, for det står ikke i artikkelen som oppgis som kilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var kanskje ikke så dumt å spille på lag med fienden?

 

Det var vel tanken til Steve Jobs en gang i '97. :)

Når begge parter har gjensidig nytte av å snakke sammen og klarer å komme fram til enighet, så er det ikke dumt.

Når Steve Jobs klarte å bli enig med "erkefienden" Bill Gates, så kan man jo spørre seg om hvor dumme og arrogante Samsung kan ha vært ved forhandlingsbordet, der Apple ved flere anledninger tok initiativet til samtaler, lenge før det kom til søksmål. Jeg mener - Samsung var i utgangspunktet ikke fienden for Apple - de var tvert imot en samarbeidspartner som Apple hadde investert en god del i over mange år, og Apples kanskje viktigste underleverandør av komponenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på om andre mobilprodusenter har inngått en sånn avtale?. :hmm:

 

LG og HTC var da før ute med berørings-skjerm mobil enn Apple, Så de slipper vell de og inngå en slik avtale?.

Apple kan ikke anklage LG og HTC for å ha kopiert iPhone når LG og HTC var først ute med berørings-skjerm mobil da er det Apple som har kopiert de.

Lenke til kommentar

Her står det litt om hvorfor Apple saksøker Samsung:

 

Reading the press from the Apple vs Samsung trial lead me to believe that most people don’t understand Apple’s motives for suing Samsung. This lawsuit isn’t about getting compensation for products that were released in 2007 or even 2011, it’s about protecting the products that will be released in 2013 and 2015 and beyond.

http://www.loopinsig...-suing-samsung/

 

Det er jo en viss logikk i dette da det neppe er tapt fortjeneste fra eksisterende produkter de er ute etter.

Lenke til kommentar

Her står det litt om hvorfor Apple saksøker Samsung:

 

Reading the press from the Apple vs Samsung trial lead me to believe that most people don’t understand Apple’s motives for suing Samsung. This lawsuit isn’t about getting compensation for products that were released in 2007 or even 2011, it’s about protecting the products that will be released in 2013 and 2015 and beyond.

http://www.loopinsig...-suing-samsung/

 

Det er jo en viss logikk i dette da det neppe er tapt fortjeneste fra eksisterende produkter de er ute etter.

 

Her spekuleres det litt ja, spekulasjon som i mine øyne i liten grad henger sammen. Hvorfor hjelper dette apple mtp evt kopiering av senere produkter?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...