Gå til innhold

Test: Multicom Kunshan P170E på steroider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott test! Er fremdeles ikke helt overbevist over dagens mobile ytelse. Venter i spenning for å se hvordan 7990M blir å yte.

Uansett vil jeg tro det å vente til Intel lanserer sin Haswell serie, og AMD kommer med 8990M, Nvidia med 780M, kan det være smart å vente for å få desidert mest ytelse for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HOHO! 9000kr for så lite ekstra bang.

 

Har man virkelig behov for mye datakraft men samtidig mobilitet så hva med å feks bygge en god stasjonær sammen med en brukbar laptop, og når man trenger kraften kan man koble seg fra laptopen til stasjonære med remote desktop og bruke stasjonær til tallknusinga.. Dog krever litt brukbart nettverk, men bedre dette en å betale ut 20K+ for en laptop

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En slik maskin har selvfølgelig kjøling som er dimensjonert etter varmeutviklingen, Det er ingenting som tilsier at den vil dø(?) eller klokkes ned selv om man spiller grafisk krevende spill i timesvis. Eller bruker den til tallknusing, for den del.

Har selv en Clevo-basert laptop, og selv om det er ekstremt ytende hardware inni (stasjonær prosessor, f.eks), så har jeg aldri opplevd overoppheting. Faktisk er det den mest stabile pc'en jeg noen gang har hatt i løpet av snart 20 år. Viftene er godt hørbare når den belastes skikkelig, javel - men det har aldri plaget meg noe.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hehe, liker fortsatt at dere har med half life 2 over test spill. Også, gtx680m, løper jo rundt 7970m, og regel rett knuser det

 

Jeg kan ikke se hvor du har det fra. GTX 680M ligger bittelitt over HD 7970M i ytelse i de fleste nyere spill, klart bedre i enkelte spill, men det er også noen spill der HD 7970M yter såvidt bedre, og et par der det er klart best. Hvordan du får det til å bli "løpe rundt" og "knuse", skjønner jeg ikke. Synes heller ikke det er veldig interressant, begge to er omtrent likeverdige på toppen av bærbar grafikkytelse.

Men HD 7970M er plaget av samme tullet med AMD's Enduro som andre AMD-kort også er for tida. Enduro har klart mer trøbbel og problemer enn Nvidia's Optimus har, og når ytelsen til og med blir redusert kun ved at Enduro er til stede - ja da er det ikke rart at noen velger GTX 680M likevel, til tross for prisforskjellen. Hos Alienware har man omgått problemet; på deres M17X R4 modell - den direkte og eneste konkurrenten til P170E - kan Enduro kobles helt ut med et par knappetrykk og en reboot. Det kan ikke Multicom'ern gjøre.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hehe, liker fortsatt at dere har med half life 2 over test spill. Også, gtx680m, løper jo rundt 7970m, og regel rett knuser det
Jeg kan ikke se hvor du har det fra. GTX 680M ligger bittelitt over HD 7970M i ytelse i de fleste nyere spill, klart bedre i enkelte spill, men det er også noen spill der HD 7970M yter såvidt bedre, og et par der det er klart best. Hvordan du får det til å bli "løpe rundt" og "knuse", skjønner jeg ikke. Synes heller ikke det er veldig interressant, begge to er omtrent likeverdige på toppen av bærbar grafikkytelse.Men HD 7970M er plaget av samme tullet med AMD's Enduro som andre AMD-kort også er for tida. Enduro har klart mer trøbbel og problemer enn Nvidia's Optimus har, og når ytelsen til og med blir redusert kun ved at Enduro er til stede - ja da er det ikke rart at noen velger GTX 680M likevel, til tross for prisforskjellen. Hos Alienware har man omgått problemet; på deres M17X R4 modell - den direkte og eneste konkurrenten til P170E - kan Enduro kobles helt ut med et par knappetrykk og en reboot. Det kan ikke Multicom'ern gjøre.

 

Jeg slet utrolig mye med ATI-kortet i samsung bærbar.

GPU switchingen fikk OS til å fryse fra tid til annen, ganske irriterende.

 

Lenke til kommentar

Flott test! Er fremdeles ikke helt overbevist over dagens mobile ytelse. Venter i spenning for å se hvordan 7990M blir å yte.

Uansett vil jeg tro det å vente til Intel lanserer sin Haswell serie, og AMD kommer med 8990M, Nvidia med 780M, kan det være smart å vente for å få desidert mest ytelse for pengene.

Tror jammen du bør vente til 2050 og kjøpe da, ikke bare får du mye mer ytelse for pengene, men du får lavere strømforbruk og penge du sparer i banken vil ha fått en del renter!

Hehe, liker fortsatt at dere har med half life 2 over test spill. Også, gtx680m, løper jo rundt 7970m, og regel rett knuser det

Sjekket M17x-testen til HW også nå?

Men sant nok, Nvidia-fanboysa anser jo en seier på 10% i enkelte tilfeller som "knuser"

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som reagerer på at grafene for HD7970M er det nesten ingen forskjell mellom ytelsen i 800x600 og 1080p? Ser nesten ut som det er en limiter der. Kan umulig stemme at 680M løper slike sirkler rundt AMD's kort.

 

EDIT: Kanskje jeg skulle lest artikkelen i stedet for å bare se på de fine bildene? :)

Endret av Judgement
Lenke til kommentar

Flott test! Er fremdeles ikke helt overbevist over dagens mobile ytelse. Venter i spenning for å se hvordan 7990M blir å yte.

Uansett vil jeg tro det å vente til Intel lanserer sin Haswell serie, og AMD kommer med 8990M, Nvidia med 780M, kan det være smart å vente for å få desidert mest ytelse for pengene.

Tror jammen du bør vente til 2050 og kjøpe da, ikke bare får du mye mer ytelse for pengene, men du får lavere strømforbruk og penge du sparer i banken vil ha fått en del renter!

Hehe, liker fortsatt at dere har med half life 2 over test spill. Også, gtx680m, løper jo rundt 7970m, og regel rett knuser det

Sjekket M17x-testen til HW også nå?

Men sant nok, Nvidia-fanboysa anser jo en seier på 10% i enkelte tilfeller som "knuser"

 

nei er heller ikke imponert over så mye på bærbarfronten. hverken prosessorene eller grafikkortene er noe i forhold til vanlige komponenter(680m<680). men hvis du skal ha det beste av det beste betyr faktisk 10% ganske mye, det er vesentlig mer enn de 5% på stasjonærmarkedet! :p

Lenke til kommentar

7970m gir mest bang for buck.

 

Hvis man kjøper laptop fra Usa, kan man få en gaming laptop med 7970m for rundt 10.000 kroner inkl frakt og avgifter (ikke reklamasjonsrett)

 

I tilleg kan som regel disse high-end laptopene oppgraderes til crossfire/SLI senere

 

Jeg syntes bærbar spilling begynner å bli virkelig interessant for tiden. Laptoper ligger ikke milevis unna stasjonære lenger, faktisk er det helt utrolig å det går ann å skvise så mye ytelse ut av noe så lite. (Dere som klager over at disse bærbare gaming dataene kun er "slepbare" er helt på jordet, Ja de er et par cm tykkere en en vanlig laptop men de veier ikke 12kg som mange tror) Bare tenk størrelsen på et deskop skjermkort i forhold til den lille brikka til f.eks 7970m:)

 

 

Et lite eksempel:

 

 

Lenke til kommentar

Man kan ikke "som regel" oppgradere en hvilken som helst high end laptop til CrossFire/SLI senere. Da må man ha en maskin som er beregnet på CrossFire/SLI i utgangspunktet, slik som AW M18x eller Clevo P270. Disse to er de eneste oppdaterte alternativene på markedet nå for denslags. Det går ikke med en P170 eller en M17x. Men jeg ser at hverken Dell.no eller Multicom har en av disse SLI/CrossFire-maskinene tilgjengelig for øyeblikket. Multicom har sin P180 der ennå, men det er en maskin med GTX 560M SLI som maks, og Sandy Bridge prosessor - altså forrige generasjon på både skjermkort og prosessor. P270'ern har GTX 680M SLI + stasjonære Ivy Bridge prosessorer, helt opp til og inkludert Extreme-modellene. Og er derfor det aller mest ekstreme man kan få i laptop-formatet, enten det gjelder spilling eller tallknusing.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

En slik maskin har selvfølgelig kjøling som er dimensjonert etter varmeutviklingen, Det er ingenting som tilsier at den vil dø(?) eller klokkes ned selv om man spiller grafisk krevende spill i timesvis. Eller bruker den til tallknusing, for den del.

Har selv en Clevo-basert laptop, og selv om det er ekstremt ytende hardware inni (stasjonær prosessor, f.eks), så har jeg aldri opplevd overoppheting. Faktisk er det den mest stabile pc'en jeg noen gang har hatt i løpet av snart 20 år. Viftene er godt hørbare når den belastes skikkelig, javel - men det har aldri plaget meg noe.

Godt å vite at det er mulig! For 2 år siden tenkte jeg at jeg ikke trenger å ha en stasjonær noe mer, og brukte heller litt mer penger på en Thinkpad T410 med 1. generasjons Core i5 prosessor. Den klarte det meste, men i bestemte programmer skrudde den seg av etter 20 min (det her er tallknusere som jeg "trenger", ikke bench programmer). Så fant jeg en innstilling i BIOS som kunne forandres fra "Performance" til "Balanced", og da skrudde den seg aldri av noe mer. Har vært litt skeptisk til bærbare "super-PCer" etter det, men det er godt å se at det er mulig (og Multicom ser bra ut)!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fin test/guide, men stusser litt på at dere påstår det er uvanlig å kunne komme til skjermkort/prosessor på laptoperer.

 

At man kommer til det bare ved å åpne et panel under, er derimot litt mer uvanlig, men jeg syntes dette blir mer og mer vanlig også.

 

Stort sett kan man oppgradere CPU og dedikerte skjermkort. Utvalg og tilgjengelighet på deler er det jeg har hatt mest problemer med.

 

Dell, HP, FujitsuSimens og Acer har alltid vært greie LT-er å skru på de siste årene.

 

Det verste stabeistet av en PC jeg har vært borti var en LG-laptop.

 

Edit:

Men sant nok, Nvidia-fanboysa anser jo en seier på 10% i enkelte tilfeller som "knuser"

Det er de siste 10% som utgjør de umulige 110% :innocent:

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

heheh.. morro med heftige laptoper :]

Har bytta ut 5870m crossfire i M17x-r2 med crossfire 6970m, ble knall. kjøpte korta gjennom Eurocom over ebay fra 'upgradeyourlaptop', anbefales da de sender korta som garanti \ reprasjon = ingen mva!! :] er de samme korta som er brukt i tidligere M18x, de heter Blackcomb XT 2G. Brukte Atiflash, bootable USB, vbios fra Techinferno.com. Grunnen var at 1600x1200 Eurocom's vbios kjører, ikke var 1920x1200 som den fantastiske M17x-r2 RGB LED takler!! Morro, stabile klokker 820 core og 1050 Memory, for begge korta. 21000 score GPU for begge kort i 3Dmark Vantage!! :D ... Husk se: techinferno.com

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...