Gå til innhold

Test: Razer BlackWidow Ultimate


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg syns dette er det beste tastaturet, har brukt både k90 fra corsair og mk80 fra qpad og dette gruser begge, er bare en ting som er dumt og det er at razor produkter dør fort :p ellers perfekt.

 

På hvilken måte gruser BlackWidow K90 og MK80? Har selv prøvd både BW, K60, samt andre som 6Gv2. Kvalitetsmessig mener jeg Corsair sine er best, og at kvaliteten på Razer sine ligger uten tvil lavest. Hvis du mener at Razer sine tastaturer føles bedre ut så er dette fordi de bruker forskjellige switcher, og hvilke man foretrekker kommer ann på personlige prefferanser. Kan også nevne at alle jeg kjenner som har BW får en bug som gjør at knappene hotkeyer seg til windows funksjoner, og det kan skje midt i et game.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde Razer BlackWidow Stealth Ultimate tidligere, og var alt annet enn fornøyd. Det bråker noe jævlig, har dårlig byggekvalitet, og føles rart å skrive på(må ha noe med avstand mellom tastene å gjøre).

 

Nå har jeg et Steelseries 6GV2, som både objektivt og subjektivt er et bedre tastatur. Foruten at tastene til 6G mister farven, er det overlegent BW på alle måter.

Lenke til kommentar

Hvis man lurer på å kjøpe et mekanisk tastatur så prøv deg frem, og ikke bare bestill det som ser kulest ut. Det er STOR forskjell mellom de ulike typene brytermekanismene, og det føles veldig annerledes i forhold til "vanlige" tastatur. Noen elsker følelsen av mekaniske tastatur, andre hater de. Og når de koster rundt en tusenlapp hver, så prøv deg frem. Kanskje en ikke en gang liker mekaniske taster.

 

Ingen Razer produkter er robuste, så det bør ikke komme som noen overraskelse at de ryker. Men de har god service, så man får sannsynligvis et nytt produkt hvis man sender det inn.

 

Corsair K90 gruser Black Widow Ultimate på alle områder som omhandler robusthet (jeg har begge). Men det går ikke å sammenligne disse tastaturene når det kommer til hvor behagelige de er eller hvor gode/dårlige de er. Det er to vidt forskjellige brytermekanismer, og de er ikke sammenlignbare. Blir som å velge mellom epler og pærer (smak og behag).

 

Men ja, prøv mekaniske tastaturer før du kjøper de. Selv om de er dyre, så betyr ikke det at du liker å bruke de. I beste fall så krever det flere dager med tilvenning før fingrene går av seg selv. Noen elsker forandringen, andre hater den. Men det er et faktum og det er at hvis du venner deg til mekaniske tastatur (så det føles naturlig å skrive på), så vil du skrive raskere enn på et tilsvarende "vanlig" tastatur. Sånn er det bare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De som deler kontor med dere får trøste seg med at dere ikke har gått for Buckling Springs. Jeg hadde med meg et slikt tastatur på datasalen en gang. Etter to minutter fikk jeg klar beskjed om å pakke det vekk. Rart det :)

Har du prøvd et IBM Model F? Hvordan er det ift. nyere mekaniske tastaturer?

 

Snip

Kan bekrefte dette. Brukte selv et "rubber dome" fra Dell, og elsket det over alt i verden! Den dagen da jeg kjøpte et mekanisk tastatur "fordi det var kult og bra", ble jeg ekstremt skuffet. Følte virkelig at jeg hadde kjøpt katten i sekken. Jeg fortsatte, derimot, å bruke det mekaniske tastaturet, og da jeg byttet tilbake til trøkkefjøla fra Dell merket jeg hvor fantastisk mekanisk egentlig er.

 

Jeg vil anbefale å kjøpe mekanisk fra en bedrift med 30 dagers åpent kjøp, slik at en merker om en liker det. 6GV2 går jeg god for, og alt som er dyrere bør være bra :-)

Lenke til kommentar

Enda noen som har skjønt hvordan de skal lage en "Enter" tast, blir kvalm av de små smale.

Ja, jeg er spesielt sær etc etc.

 

Btw, finnes det i det hele tatt ett mekanisk tastatur, uten det jalla lyset, jalla makro taster og jalla usb/lydporter med stor fin enter tast?

Kan kansje overleve liten enter tast hvis alt det andre er fjerna, media taster tas derimot som ett pluss.

Dvs alt som er uten lys er det egentlig grønt lys for, men det gjelder vel bare 7g eller 6g til steelseries eller?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Har ett av disse, det er et veldig bra tastatur, men kvaliteten er ikke all verden. Det er mye tull med drivere, og det er masse problemer med det. Men det er utrolig digg å bruke. (Ville hatt et annet tastatur i backup da).

 

Litt sen test men, siden det har vært ute i minst 6 måneder.

Lenke til kommentar

jeg syns dette er det beste tastaturet, har brukt både k90 fra corsair og mk80 fra qpad og dette gruser begge, er bare en ting som er dumt og det er at razor produkter dør fort :p ellers perfekt.

 

På hvilken måte gruser BlackWidow K90 og MK80? Har selv prøvd både BW, K60, samt andre som 6Gv2. Kvalitetsmessig mener jeg Corsair sine er best, og at kvaliteten på Razer sine ligger uten tvil lavest. Hvis du mener at Razer sine tastaturer føles bedre ut så er dette fordi de bruker forskjellige switcher, og hvilke man foretrekker kommer ann på personlige prefferanser. Kan også nevne at alle jeg kjenner som har BW får en bug som gjør at knappene hotkeyer seg til windows funksjoner, og det kan skje midt i et game.

 

Vel, er helt enig at byggekvaliteten ikke er den beste, og på mk80 hadde jeg mx blue men de føltes og hørtes annerledes ut, vet ikke hvorfor. på qpad må jeg si at mangelen på programvare var slitsomt og at tastaturet føltes litt rart ut. med corsair k90 må jeg si at fysisk det beste produktet(jeg foretrekker mx blue men disse var bra de og) men FY FAEN SÅ SATANS DÅRLIG FIRMWARE OG SOFTWARE. Jeg brukte M90 før og hvis jeg plugget m90 inn sp døde all corsair software OG firmware så jeg måtte koble til Qpad for å installere firmware og software på nytt(dette skjedde meg med m60 og k60 også). så kan med hånda på hjerte si at corsair er ræva på softwaren sin, hvertfall i forhold til Razer. men k90 er bunnsolid og ser helt knall ut da!

Lenke til kommentar

men det gjelder vel bare 7g eller 6g til steelseries eller?

 

Tja, de fleste mekaniske tastaturer jeg har sett er gaming tastaturer, og de har som regel noe jalla. Steelseries sine er uten lys og slikt men har usb og jack pass through. 7G har ekstra stor enter, og dermed blir backspace mindre pga knappen som må flyttes. Selv synes jeg det ikke er noe problem da jeg ikek har behøvd å endre hvordan jeg bruker backspace. 6G har ikek slik enter. Fotøverig så tror jeg QPAD har noen uten jalla.

 

Das Keyboard kan jo være noe også, de har cherry mx blue og brown.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98134

Ifølge siden til razer (razerzone) så vil det i løpet av en mnd komme en ny versjon av dette tastaturet. Jeg har ikke satt meg inn i hva forskjellene på dette og "2013" versjonen er, men jeg ville heller likt å sett et test på det nye tastaturet, enn et tastatur som sikkert vil fases ut.

 

Ps: Digger dette tastaturet til rts( starcraft 2) men til fps så er de blå "switchene" litt for lette. Det ender med at jeg holder tastene litt for lenge inne, og det føles ut som om jeg går på skøyter. Ville likt å sett et tastatur med blå switcher, med svarte/rød i wasd cluster.

Endret av Slettet+98134
Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvorfor de har valgt Cherry MX blue-brytere til et gamingtastatur når Cherry MX red og black gir bedre respons.

 

Hvis noen vet hvor man får tak i tastaturer av Ducky eller Filco med norsk tasteoppsett vil jeg gjerne vite om det.

 

Jeg har kjøpt Filco med skandinavisk oppsett (du får svensk ø på tastene, men layout er ellers like den norske) hos http://www.keyboardco.com/index.asp (The Keyboard Company). Der har jeg kjøpt med både mx blue og mx brown.

 

Har du prøvd et IBM Model F? Hvordan er det ift. nyere mekaniske tastaturer?

 

 

Jeg har ikke prøvd Model F. Jeg har prøvd Model M. Dette tastaturet høres temmelig drøyt ut og er litt hardt å trykke ned knappene på, men siden jeg i utgangspunktet trykker hardt så var det ikke plagsomt for meg. Du kan få tak i nye (ser dog ut som de kom fra åttitallet) skandinaviske tastaturer med Buckling Springs (Model M teknologi) hos Unicomp (http://www.pckeyboard.com). Men det er dog ikke et tastatur du drar frem om du deler kontor med andre eller lignende...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...