Gå til innhold

Girer ned produksjonen av SSD-minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd at SSD ikke ble mer "populært", men det er godt forståelig. Kjøpte selv en tidligere i år, den går enda, men har hatt en del problemer som jeg ikke hadde mens jeg brukte en HDD. Blant annet fryser datamaskinen når den føler for det, ikke noe mønster på når problemet oppstår. Men det blir jo kanskje mange spekulasjoner.

 

Uansett, som Zpeed også sier, prisen i forhold til hvor mye lagrinsplass man får er for høy.

Lenke til kommentar

Synd at SSD ikke ble mer "populært", men det er godt forståelig. Kjøpte selv en tidligere i år, den går enda, men har hatt en del problemer som jeg ikke hadde mens jeg brukte en HDD. Blant annet fryser datamaskinen når den føler for det, ikke noe mønster på når problemet oppstår. Men det blir jo kanskje mange spekulasjoner.Uansett, som Zpeed også sier, prisen i forhold til hvor mye lagrinsplass man får er for høy.

 

La meg gjette. du bruker en SSD som har SandForce kontroller? som heller ikke ble oppdatert firmware på veldig ofte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser vi tenker likt her, Simen. Tror det er mye spill bak teppet her i denne bransjen.Dataverdenen er jo ikke akkurat ukjent med det som nærmest kan kalles kartellvirksomhet, korrupsjon og tvilsomme avtaler.

 

Vi hadde et DRAM kartell for noen år siden. Nøyaktig samme gjengen...

 

Det er imidlertid omstendigheter som sannsynliggjør andre årsaker enn kartell virksomhet denne gangen. F.eks den ekstreme pris situasjonen i lagringsmarkedet pga flommen i kombinasjon med den voldsome utviklingen i både pris og produksjonskapasitet på NAND de siste årene tilsier at en korreksjon skulle komme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser vi tenker likt her, Simen. Tror det er mye spill bak teppet her i denne bransjen.Dataverdenen er jo ikke akkurat ukjent med det som nærmest kan kalles kartellvirksomhet, korrupsjon og tvilsomme avtaler.

 

Vi hadde et DRAM kartell for noen år siden. Nøyaktig samme gjengen...

 

Det er imidlertid omstendigheter som sannsynliggjør andre årsaker enn kartell virksomhet denne gangen. F.eks den ekstreme pris situasjonen i lagringsmarkedet pga flommen i kombinasjon med den voldsome utviklingen i både pris og produksjonskapasitet på NAND de siste årene tilsier at en korreksjon skulle komme.

 

Det er mulig du har rett, men problemet med overproduksjon er egentlig bare reell for varer som ikke kan lagres over tid slik som matvarer. NAND brikker går ikke under den kategorien. En korreksjon kommer i dette tilfellet derfor ikke, etter min mening, på grunn av nødvendighet, men på grunn av et samarbeid bak lukkede dører. Det er faktisk kartellvirksomhet. Kall en spade for en spade.

Lenke til kommentar
Synd at SSD ikke ble mer "populært", men det er godt forståelig. Kjøpte selv en tidligere i år, den går enda, men har hatt en del problemer som jeg ikke hadde mens jeg brukte en HDD. Blant annet fryser datamaskinen når den føler for det, ikke noe mønster på når problemet oppstår. Men det blir jo kanskje mange spekulasjoner.Uansett, som Zpeed også sier, prisen i forhold til hvor mye lagrinsplass man får er for høy.
La meg gjette. du bruker en SSD som har SandForce kontroller? som heller ikke ble oppdatert firmware på veldig ofte?

 

Bare vent til SSD markedet går nok ned i pris til at det treffer budsjett pc markedet. Er ikke lenge til nå før man kan plassere 100-150 GB i budsjettPCer.

Lenke til kommentar
Synd at SSD ikke ble mer "populært", men det er godt forståelig. Kjøpte selv en tidligere i år, den går enda, men har hatt en del problemer som jeg ikke hadde mens jeg brukte en HDD. Blant annet fryser datamaskinen når den føler for det, ikke noe mønster på når problemet oppstår. Men det blir jo kanskje mange spekulasjoner.Uansett, som Zpeed også sier, prisen i forhold til hvor mye lagrinsplass man får er for høy.
La meg gjette. du bruker en SSD som har SandForce kontroller? som heller ikke ble oppdatert firmware på veldig ofte?
Bare vent til SSD markedet går nok ned i pris til at det treffer budsjett pc markedet. Er ikke lenge til nå før man kan plassere 100-150 GB i budsjettPCer.

Tenker det samme jeg, prisen på en billig 64GB SSD er rundt prisen på en billig 250GB vanlig disk.

Imidlertid er 64GB for lite for en windows pc og eneste disk. 120 er stort nok for mange men koster det dobbelte.

 

Om prisen halveres en gang til vil de selge svært mye mer.

Lenke til kommentar

Siden SSD er et såpass nytt "fenomen" enda, så syntes jeg ikke det er så rart at ikke alle og enhver løper i butikken og skaffer seg dette nye spennende greiene. For folk flest betyr nytt og spennende det samme som usikkert og uforutsigbart, spesielt de som ikke er spesielt interessert i ny teknologi, men trenger et nyttig verktøy til å lagre stort sett alt av bilder informasjon, dokumenter osv... jeg må innrømme at til tross for at jeg anser meg som ganske mye over gjennomsnittlig interessert i både data og teknologi ellers, så er jeg veldig usikker på hvor fort det er lurt å kopiere de bildene jeg har lagra på SSD`en jeg kjøpte i fjor for å bruke som systemdisk, over på den gode gamle snurredisken som trofast har snurra rundt i snart et decennium.

 

Når nettskylagring blir såpass vanlig at Per og Kari ikke føler de må ha de digitale verdisakene sine i den store bråkete skranglekassa "trygt" under bordet hjemme lenger, så tror jeg også SSD sakte men sikkert vil bli det eneste som blir levert med de nye bærbare og hva man nå enn kommer til å kalle de framtidige datamaskinliknende duppedittene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...