Gå til innhold

Samordna datarot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før vi skylder på systemene og datarot så kan det være greit å sjekke kildene litt.

 

Problemet er at SO tolker det slik at det er søkers ansvar at vitnemålet er godkjent.

 

Derfor er det liten eller ingen automatikk som gir beskjed når et vitnemål ikke godkjennes, fordi det betraktes som søkers ansvar å finne ut av dette (via nettsidene der en kan sjekke sin søknad) og så sende inn papirkopi.

 

Datasystemene virker sannsynligvis etter SO sine spesifikasjoner. At spesifikasjonene er feil kan ikke utvikler av systemene lastes for.

 

Sitat: bt.no

Rundt fem prosent av vitnemålene som kommer inn til NVB, har en eller annen komplikasjon.

  • En del private skoler som aldri sender inn, særlig små skoler. Der må alle som tar vgs sende inn dokumentasjonen selv.
  • Tekniske problemer i det skoleadministrative systemet gjør at det oppstår feil som gjør at de rette filene ikke kommer over til oss. Feilsendinger osv. Forekommer
  • Rene føringsfeil. At de som sitter på skolene fyller ut feil i det skoleadministrative systemet. Blir avvist av oss fordi det er feilført.

Det meste av dette er brukerfeil, ikke feil med datasystemet til SO.

 

http://www.bt.no/job...il-2743279.html

Det er fornærmede selv som sier "de sier de sender email", leser man derimot svaret fra fyren i SO virker det som om de bare sender bekreftelser.

 

 

Så selv om journalister hiver seg på og klager på datarot, systemfeil, dårlige systemer osv, så er problemet egentlig menneskelig kommunikasjonssvikt.

Endret av Thorsen
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvert forbanna offentlig dataorgan i Norge feiler!År etter år kommer det nye problemer med de samme systemene de investerer milliarder i å utvikle, og dritten virker jo ikke engang!Bare tidligere i år var jo det problemer med skatteetaten eller hva det var, når hele norge kunne lese alle personlige data om en uheldig stakkar.

Dette har jo ingenting med datasystemer å gjøre. Vitnemålene har inneholdt en feil, eller i hvert fall ikke vært i tråd med det som kreves for at de blir registrert. Det er ikke noe datasystem har feilet. Men SO burde helt klart ha sendt ut melding til de som ikke hadde fått godkjent vitnemålene sine innen en viss frist.
Lenke til kommentar

Før vi skylder på systemene og datarot så kan det være greit å sjekke kildene litt.Problemet er at SO tolker det slik at det er søkers ansvar at vitnemålet er godkjent.Derfor er det liten eller ingen automatikk som gir beskjed når et vitnemål ikke godkjennes, fordi det betraktes som søkers ansvar å finne ut av dette (via nettsidene der en kan sjekke sin søknad) og så sende inn papirkopi.Datasystemene virker sannsynligvis etter SO sine spesifikasjoner. At spesifikasjonene er feil kan ikke utvikler av systemene lastes for.Sitat: bt.noRundt fem prosent av vitnemålene som kommer inn til NVB, har en eller annen komplikasjon.

  • En del private skoler som aldri sender inn, særlig små skoler. Der må alle som tar vgs sende inn dokumentasjonen selv.
  • Tekniske problemer i det skoleadministrative systemet gjør at det oppstår feil som gjør at de rette filene ikke kommer over til oss. Feilsendinger osv. Forekommer
  • Rene føringsfeil. At de som sitter på skolene fyller ut feil i det skoleadministrative systemet. Blir avvist av oss fordi det er feilført.

Det meste av dette er brukerfeil, ikke feil med datasystemet til SO.http://www.bt.no/job...il-2743279.htmlDet er fornærmede selv som sier "de sier de sender email", leser man derimot svaret fra fyren i SO virker det som om de bare sender bekreftelser.Så selv om journalister hiver seg på og klager på datarot, systemfeil, dårlige systemer osv, så er problemet egentlig menneskelig kommunikasjonssvikt.

 

Det stemmer nok, det, men at ingen får beskjed når noe går galt (eller, jeg leste vel et sted at _skolene_ får det), er jo noe ugunstig, som man også ser i disse dager. Elevene selv burde også fått beskjed hvis registreringen feiler, så kan de ta tak i det selv, selv om jeg ser at SO har sitt "på det rene".

Lenke til kommentar

Jeg husker selv at jeg var "nervøs" på den tiden med samordna opptak. Det er nå 14 år siden.

 

Husker jeg ringte inn for å kontrollere at de hadde mottatt og registrert det nødvendige, for det var jo mitt ansvar.

 

At de ikke har gjort om på dette er utrolig, det vil jo gjøre arbeidspresset langt mindre hvis de bare gav en enkel beskjed om at nå er det registrert, eller at det har feilet istedenfor å få mange unødige hendvendelser hvor stort sett alt har gått greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er fullstendig latterleg! Og verre blir det når me skal legge personleg sensitiv informasjon i hendene til desse inkompetente stakkarane gjennom DLD :nei:

 

Systemet for DLD kommer sikkert til å feile det også.

 

Når det gjelder saken så hvordan skal elevene kunne vite om en registrering har feilet før det er for sent?

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Når det gjelder saken så hvordan skal elevene kunne vite om en registrering har feilet før det er for sent?

De må vel manuelt inn og sjekke om alt ser ut til å være i orden. Noe som ikke er så lett når man aldri har sett hvordan det ser ut når ting er i orden ...

 

Har en venninne som nå sitter uten studieplass i år grunnet denne typen glipp. Her var det riktignok utelukkende skolen sin feil da de skulle oppdatere vitnemålet som var der og feilet med det.

Lenke til kommentar

Data relatert eller ikke, dette er helt klart noe som SO burde hatt andre rutiner på. Å pålegge elever å sørge for at alt er i orden er ikke praktisk for noen.

 

Husker selv da jeg skulle ta høyere utdanning for omlag 6 år siden, etter å ha søkt om nytt omslagsark for 3 gang gav jeg opp hele SO og sendte vitnemålet mitt til skolen jeg hadde søkt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder saken så hvordan skal elevene kunne vite om en registrering har feilet før det er for sent?

De må vel manuelt inn og sjekke om alt ser ut til å være i orden. Noe som ikke er så lett når man aldri har sett hvordan det ser ut når ting er i orden ...

Nettopp. Mange er heller ikke klar over at man skal få en kvittering på at ting er OK før de faktisk får kvitteringen. Så mangel på respons tolker ikke folk som at noe er feil.

Lenke til kommentar

Når det gjelder saken så hvordan skal elevene kunne vite om en registrering har feilet før det er for sent?

De må vel manuelt inn og sjekke om alt ser ut til å være i orden. Noe som ikke er så lett når man aldri har sett hvordan det ser ut når ting er i orden ...

Nettopp. Mange er heller ikke klar over at man skal få en kvittering på at ting er OK før de faktisk får kvitteringen. Så mangel på respons tolker ikke folk som at noe er feil.

Tenk hvis det var sånn i andre systemer.

 

Du lagrer et dokument i Word, men disken er full. Word forventer ikke da at du går og sjekker at den faktisk har gjort det den skal, det gjør derimot samordnet opptak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik som så mange har sagt tidligere. Ikke noe galt med IT systemet, bare dårlig policy, hvilket bringer meg til å lure på hvorfor dette var postet på hw.no. Har ikke noe med hardware eller software å gjøre... Det handler om dårlige rutiner i det offentlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes Samordna opptak, og de studieplassene de forvalter plikter å svelge kamelen, og ta inn disse 500 ekstra elevene kosta hva det koste vil.

 

Det vil ofte være frafall i studier likevel, så de kan jo håpe noen av de 500 studentene slutter, og slik gjør byrden for de som driver lab.-øvelser, retter oppgaver også videre lettere ettersom 1.semesteret går sin gang.

 

:-)

 

Enkelt og greit for alle parter!

Lenke til kommentar

Når det gjelder saken så hvordan skal elevene kunne vite om en registrering har feilet før det er for sent?

Hvis du ikke får mail om at vitnemålet ditt er registrert, må du logge inn og kontrollere eller ta kontakt med skolen/SO. ette klarte alle å få med seg da jeg gikk ut av videregående, det var ikke spesielt vanskelig tilgjengelig inne på sidene deres, og det stod klart og tydelig i informasjonen man fikk fra SO - som flere tydeligvis ikke har lest i år.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer nok, det, men at ingen får beskjed når noe går galt (eller, jeg leste vel et sted at _skolene_ får det), er jo noe ugunstig, som man også ser i disse dager. Elevene selv burde også fått beskjed hvis registreringen feiler, så kan de ta tak i det selv, selv om jeg ser at SO har sitt "på det rene".

 

Joda det kan så være, men saken har ingenting på hw.no å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...