Gå til innhold

Test: Canon EOS 650D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer da ikke at 600D og 650D har pentaprisme. Det er vel pentaspeil på begge modeller, og kun 60D og 7D som har pentaprisme.

 

Det er helt riktig. Der har det sneket seg inn en liten feil. Det er helt riktig at 600D og 650D har pentaspeil. Det gjelder også for 60D.

 

Sånn, da er det rettet opp.

Endret av Paal Harald
Lenke til kommentar
Det meste er egentlig bra på 650D, og vi har ikke noe problem med å anbefale kameraet.

Hva ligger egentlig i en slik anbefaling? Betyr det "ulempene er ikke tungtveiende nok til å kunne fraråde det" eller betyr det "dette utmerker seg som ett av de beste kameraene i sin prisklasse"?

 

Blandt alternativene, hvorfor er ikke Pentax K-30, K-5 og Sony A65 og A57 listet opp? De er jo mye nærmere 650D sin prisklasse og målgruppe enn 7D og E-M5.

Lenke til kommentar
Det meste er egentlig bra på 650D, og vi har ikke noe problem med å anbefale kameraet.

Hva ligger egentlig i en slik anbefaling? Betyr det "ulempene er ikke tungtveiende nok til å kunne fraråde det" eller betyr det "dette utmerker seg som ett av de beste kameraene i sin prisklasse"?

 

Blandt alternativene, hvorfor er ikke Pentax K-30, K-5 og Sony A65 og A57 listet opp? De er jo mye nærmere 650D sin prisklasse og målgruppe enn 7D og E-M5.

 

Kameraet får en anbefaling fordi det er et godt kamera. Det har god byggekvalitet, god bildekvalitet og det har de funksjonene man forventer at det skal ha. Det utmerker seg som ett av de beste kameraene i sin prisklasse. Beklager om det fremstår annerledes i min oppsummering. Dette er et veldig godt kamera.

 

Hva angår sammenligningsmodeller har vi tatt et lite utvalg, er helt enig i at modeller som K-30, K-5 og Sonys modeller kanskje burde ha vært med. Jeg skal legge inn noen flere alternativer. Takk for tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på når det gjelder opptakshastighet er om det er målt med aktiv fokus eller kun fokusering på første bilde. Det gjelder igrunn alle kamera da enkelte har mulighet for en liten opptaksturbo på den måten.

 

Ellers er det nok et kamera som på linje med de andre i den prisklassen er bedre enn fotografens kapasitet. ;)

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på når det gjelder opptakshastighet er om det er målt med aktiv fokus eller kun fokusering på første bilde. Det gjelder igrunn alle kamera da enkelte har mulighet for en liten opptaksturbo på den måten.Ellers er det nok et kamera som på linje med de andre i den prisklassen er bedre enn fotografens kapasitet. ;)

 

Vi tester hastighet med fokus satt på forhånd. Da ser vi hvor mange bilder kameraet klarer per sekund uten at autofokus spiller inn. Canon EOS 650D hadde fått to helt forskjellige resultater om man hadde fotografer med Live View eller i vanlig modus, og det hadde ikke blitt representativt med andre modeller. Vi tester alle kameraer på denne måten.

Lenke til kommentar

Flott at du oppdaterte med flere modeller. :thumbup: Jeg skal bare flisespikke litt til nå. Jeg synes A77 burde vært byttet ut med A65 siden det ligger nærmere 650D i pris. Alderen til K-5 har liten relevans. Det er litt bedre enn K-30 på svært mange områder. Omtrent 7D brukerklasse til omtrent 650D pris. NX200 er neppe noe alternativ for de aller fleste som kikker på 650D siden det mangler søker og har en ganske annerledes ergonomi.

 

LCD-skjermen som finnes på de to nevnte modellene, med en oppløsning på 1 400 000 bildepunkter

Det er litt lettere å lese og sammenligne med andre ting dersom dere oversetter dette til 800x600 piksler * 3 farger eller hva nå riktig tall er.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det stemmer da ikke at 600D og 650D har pentaprisme. Det er vel pentaspeil på begge modeller, og kun 60D og 7D som har pentaprisme.
Det er helt riktig. Der har det sneket seg inn en liten feil. Det er helt riktig at 600D og 650D har pentaspeil. Det gjelder også for 60D. Sånn, da er det rettet opp.

 

Ehh nei. 60D har pentaprisme.

Altså 7D og 60D har pentaprisme, 600D og 650D har pentaspeil.

 

Lenke til kommentar
Det stemmer da ikke at 600D og 650D har pentaprisme. Det er vel pentaspeil på begge modeller, og kun 60D og 7D som har pentaprisme.
Det er helt riktig. Der har det sneket seg inn en liten feil. Det er helt riktig at 600D og 650D har pentaspeil. Det gjelder også for 60D. Sånn, da er det rettet opp.
Ehh nei. 60D har pentaprisme.Altså 7D og 60D har pentaprisme, 600D og 650D har pentaspeil.

 

Glemte linken:

http://www.canon.no/for_home/compare_products/loadcomparator.asp?prod=5170B001AA;6559B001AA;4460B007AA;&lang=NO&country=NO&dir=/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/

Lenke til kommentar
Det stemmer da ikke at 600D og 650D har pentaprisme. Det er vel pentaspeil på begge modeller, og kun 60D og 7D som har pentaprisme.
Det er helt riktig. Der har det sneket seg inn en liten feil. Det er helt riktig at 600D og 650D har pentaspeil. Det gjelder også for 60D. Sånn, da er det rettet opp.
Ehh nei. 60D har pentaprisme.Altså 7D og 60D har pentaprisme, 600D og 650D har pentaspeil.

 

Takk, det sto feil i prisguiden. Har sjekket det opp og rettet den feilen også. Takk for tilbakemelding.

 

 

Lenke til kommentar

Når det gjelder søkeren i tabellen på side 1 så har du rettet fra prisme til speil, men jeg savner forstørrelsegrad i tabellen. I følge dpreview ble den krympet fra 0,87 til 0,85 mellom 550D og 600D og har holdt seg på 0,85 i 650D også.

 

I tabellen over opplevd søkerstørrelse har dere glemt å gange dekningsgraden med forstørrelsen.

 

At søkeren "fremstår som lys og god" høres merkelig ut med tanke på at dette er den aller minste søkeren blant de nevnte alternativene og i tillegg har speil i stedet for prisme. At "Canon er kjent for å ha gode søkere" burde være nevnt som motsetning til søkeren i 650D. Eller bare fjernet. Hva de er "kjent for" er egentlig irrelevant. Like irrelevant som at Nikon, Pentax, Sony m.fl også er kjent for gode søkere.

 

650D har også noe skuffende korteste lukkertid på 1/4000s, kun matchet av A57, 600D og E-M5 på alternativlista. Flere av alternativene har 2 kontrollhjul og de tre kameraene A77, A57 og E-M5 har fullHD 60p i speclista. Det bør vel også nevnes at Sony sine A57 og A77 utklasser det meste på seriebildehastighet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Når det gjelder søkeren i tabellen på side 1 så har du rettet fra prisme til speil, men jeg savner forstørrelsegrad i tabellen. I følge dpreview ble den krympet fra 0,87 til 0,85 mellom 550D og 600D og har holdt seg på 0,85 i 650D også.I tabellen over opplevd søkerstørrelse har dere glemt å gange dekningsgraden med forstørrelsen.At søkeren "fremstår som lys og god" høres merkelig ut med tanke på at dette er den aller minste søkeren blant de nevnte alternativene og i tillegg har speil i stedet for prisme. At "Canon er kjent for å ha gode søkere" burde være nevnt som motsetning til søkeren i 650D. Eller bare fjernet. Hva de er "kjent for" er egentlig irrelevant. Like irrelevant som at Nikon, Pentax, Sony m.fl også er kjent for gode søkere.650D har også noe skuffende korteste lukkertid på 1/4000s, kun matchet av A57, 600D og E-M5 på alternativlista. Flere av alternativene har 2 kontrollhjul og de tre kameraene A77, A57 og E-M5 har fullHD 60p i speclista.

 

Da er riktig diagram på plass. Takk for tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar

Litt mer om videofunksjonen. Begrensning en på 4 GB skyldes sannsynligvis filsystemet på SD-kort. (SD og SDHC, men ikke SDXC). Standard filsystem for SDHC er FAT32. Det begrenser maks filstørrelse til 4 GB. Jeg tror ikke det er vanlig at kameraer takler kort som er reformatert med f.eks NTFS filsystem. SDXC støtter "uendelig" filstørrelse, så dere kan jo teste om kameraet begrenser filene til 4 GB på SDXC også, eller om det løsner begrensningen.

 

I diagrammet dynamikkomfang bør i hvert fall D7000 med som referanse siden det er kjent for veldig stort dynamikkomfang. Rent vitenskapelig skal man ikke fjerne målepunkter eller glatte kurver. Sånn pynting regnes som vitenskapelig juks. Jeg antar også at de fleste vil slite med å se hvor sort-hvitt skalaen ender. Dere kunne med fordel undereksponert de lyse områdene 3 trinn og overeksponert de mørke 3 trinn for å vise tydeligere hvor mye man kan strekke eksponeringen i etterbehandlingen. Akkurat nå bruker jeg en TN-skjerm som ikke avslører nevneverdige forskjeller mellom 650D og D800. Lesere av D800-testen bruker nok oftere gode kalibrerte skjermer enn lesere av 650D-testen for å si det forsiktig.

 

Metodikkmessig vet vi at støyfjerning brukes i økende grad av produsentene også i råformat for å pynte på resultatene. Resultatet er fære detaljer. Dynamikkplansjen bør nok oppdateres på ett eller annet vis med detaljer som gjør at man lettere ser hva støyfjerningen i råformatet gjør.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Men Canons nyeste forbrukermodell mangler det lille ekstra.

 

Test: Canon EOS 650D

Takk for en edruelig nøktern testartikkel! :thumbup:

 

Bekrefter nok bare at dette er et sånt "trekke litt likegyldig på skuldrene til kamera"! :ermm:

Litt skuff fra Canon egentlig, men tror nok vi får se kraftig priskutt fram mot jul, så da får det vel et visst volumsalg allikevel! :hmm:

 

Nei, takke meg til det fortsatt svært så gode 7D som holder leeenge ennå (og enda lengre etter ny firmware).... :yes:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...