Gå til innhold

Sonys spilldivisjon tapte 270 millioner kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Få spill som interesserer meg på PS Vita (og 3DS for den sags skyld), men det dukker forhåpentligvis opp. Tror nok Sony vil begynne å gi ut spill til iOS, Android og andre mobile plattformer da de kommer til å ta over store deler av dette markedet.

 

Sony har kun solgt et par enheter mindre enn 360 globalt, og med tanke på at de kom et år senere så har de nok ikke solgt særlig dårligere. Tror nok MS tjener mye penger på Live Gold og reklame.

Lenke til kommentar

Ingen bombe at salget av PS3 synker. Alle skjønner at det snart kommer en PS4.

 

Synd for bransjen at Vita ikke gjør det bedre. Av en eller annen grunn blir jeg ikke fristet til å kjøpe den, selv om den har funksjoner og ytelse i bøtter og spann. Kanskje er det litt for rotete med alle knappene? Ligner den litt mye på en gammel mobiltelefon? Litt for komplisert, svart og seriøs? Kan ikke helt sette fingeren på det.

Lenke til kommentar

kjøpte ny psvita for 3000 bolls, wifi utgaven med 32gb kort og travell pakken... angrer ikke et sekund på kjøpet, venter på lbp nå som kommer i september... men sjef skal annskaffe uncharted og resistance senere... så kommer jo killzone også!!!1.. det blir gøy... har stor trua på psvita fremover ps3 i pocket format :D

Lenke til kommentar

Monster Hunter er ikke bekreftet for Vita. De bildende der viste seg senere å være fra et PC-spill.

 

Ellers så sliter Vita etter mitt syn som vanlig med at Sony ikke virker å sette sine beste studioer på den. Det samme gjaldt forsåvidt PSP, men den klarte seg godt grunnet de enorme forventingene til en bærbar Playstation og meget god tredjepartsstøtte. De fleste forstår nå at Vita aldri vil komme i nærheten av PSP sine salg, og det ligger nok derfor meget langt inne for tredjepartsutviklere å sette i gang spillutvikling på den. Dette er opp til Sony. De må få Naughty Dog, Sony Santa Monica og de andre til å lage engasjerende spill til plattformen som kan få opp salget. Hvis ikke tror jeg nok dessverre den vil lide en rask død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@thklinke:

Når det kommer til totale markedsandeler har dem nokså likt, og da har ikke PS3 solgt så dårlig med tanke på at maskinen kom ut et år senere.

 

Det kan nok tenkes MS har tjent mer per konsoll, og de tjener mye på reklame og Live Gold. Sony invisterer også veldig mye penger i PSP, PS Vita, og mange eksklusive spill, ikke alt de har satset på har gitt like stor fortjeneste, og de overser brukernes ønsker på en del ting der 360 ligger et stykke foran.

Lenke til kommentar

@thklinke:Når det kommer til totale markedsandeler har dem nokså likt, og da har ikke PS3 solgt så dårlig med tanke på at maskinen kom ut et år senere.Det kan nok tenkes MS har tjent mer per konsoll, og de tjener mye på reklame og Live Gold. Sony invisterer også veldig mye penger i PSP, PS Vita, og mange eksklusive spill, ikke alt de har satset på har gitt like stor fortjeneste, og de overser brukernes ønsker på en del ting der 360 ligger et stykke foran.

 

når mann har 256mb til spill og 256mb til xmb så blir beskyldninger som overser brukerens ønske bare tull. kanskje på tide at brukeren lærer seg hvilke begrensninger produktet han/hun kjøper har... og angående xchat så har sony gått ut og sakt at dette ikke er mulig på ps3 pga rammen...

Lenke til kommentar

@thklinke:Når det kommer til totale markedsandeler har dem nokså likt, og da har ikke PS3 solgt så dårlig med tanke på at maskinen kom ut et år senere.Det kan nok tenkes MS har tjent mer per konsoll, og de tjener mye på reklame og Live Gold. Sony invisterer også veldig mye penger i PSP, PS Vita, og mange eksklusive spill, ikke alt de har satset på har gitt like stor fortjeneste, og de overser brukernes ønsker på en del ting der 360 ligger et stykke foran.

 

når mann har 256mb til spill og 256mb til xmb så blir beskyldninger som overser brukerens ønske bare tull. kanskje på tide at brukeren lærer seg hvilke begrensninger produktet han/hun kjøper har... og angående xchat så har sony gått ut og sakt at dette ikke er mulig på ps3 pga rammen...

Minne er det største problemet til PS3, og sikkert en av grunnene til at funksjoner som xchat og det å spille av musikk mens man spiller, samt at menyene er ekstremt trege å navigere i mens man spiller. Noen spekulerte i om Slim kom til å bli mer RAM i Slim, men det er nok ikke sikkert at utviklere hadde tilpasset spillet for begge versjonene. Ekstra RAM kunne derimot bli brukt til andre deler av systemet som xchat og in game music, enkelte spill hadde nok gjort seg bedre med litt mer RAM også slik de er laget nå også. Selv om mange PS3 Phat-brukere kunne blitt noe missunelige med en gang, så hadde det nok vært en fordel over tid.

 

Game installs er også veldig irriterende. Laster ned et spill, selvfølgelig for å spille det, men det nytter ikke å laste ned og komme tilbake en stund etterpå for å spille, da må du først installere som kunne blitt gjort automatisk, noe som også kan ta litt tid.

 

Veldig mange har ønsket en ny kontroll med bedre grep, synes personlig at kontrollen til Xbox er overlegen i forhold til PS3 sin, men har kjøpt skin til kontrollen nå, så skal se hvordan den blir.

 

I Norge er det veldig begrensett hva slags muligheter man har med videoleie og slikt på PS3. I USA har de blant annet Netflix, Hulu, Amazon, CBS, YouTube, CNN og ESPN.

 

De fjernet støtten for Linux, i en oppdatering og ga brukerne valget om å enten spille online eller bruke Linux.

 

Veldig mange har ønsket PS2 kombatibilitet, som kun var tilgjengelig i den første PS3-utgaven av Phat.

Lenke til kommentar

ja ram er tragisk men var jo nokk i begynnelsen, menn begynner jo å dra på åra ps3 nå... hadde vært fint om det hadde gått an og oppgradere ram.men.. ps3 kontrolleren blir det vel heller en smaksak, jeg fornøyd med den som den er. PS2 kompatibilitet er nok noe som kunne ha vært der ja, og disse mulighetene for Netflix, Hulu, Amazon, CBS, YouTube, CNN og ESPN. her i norge er jo bare tull at vi ikke har på ps3.... men nå har mann xchat på psvita så for meg er det løst der hvis jeg skal ha den funskjonen... og det er jo den mest etter spurte funskjonen.

Lenke til kommentar

ja ram er tragisk men var jo nokk i begynnelsen, menn begynner jo å dra på åra ps3 nå... hadde vært fint om det hadde gått an og oppgradere ram.men.. ps3 kontrolleren blir det vel heller en smaksak, jeg fornøyd med den som den er. PS2 kompatibilitet er nok noe som kunne ha vært der ja, og disse mulighetene for Netflix, Hulu, Amazon, CBS, YouTube, CNN og ESPN. her i norge er jo bare tull at vi ikke har på ps3.... men nå har mann xchat på psvita så for meg er det løst der hvis jeg skal ha den funskjonen... og det er jo den mest etter spurte funskjonen.

Litt synd, for det virker som om det er mye potensialet i spill som ikke kan bli utforsket på grunn av lite RAM.

 

Kontrollen er helt klart en smaksak, og kjenner personer som favoriserer dem begge, men kjenner flere som foretrekker 360 sin, og noen av dem favoriserer PS3 generelt, meg inkludert. Kontrollen har derimot en del tilpasningsmuligheter med trigger extenders og game grip.

 

Hadde xchat vært krise hadde jeg bare hatt PC-en ved siden av og brukt Google Hangouts eller Skype. Har ikke satt meg så veldig inn i PS Vita, men det må sjekkes.

 

Hadde vært fint å kunne kvitte seg med PS2 foran en TV med liten plass til diverse enheter som allerede ser noe rotete ut.

 

Synes ikke manglene er noe vesentlig problem for min del, og det er småplukk på alle konsollene, spesielt Wii. Jeg sjekker som regel hvilke begrensinger produkter jeg kjøper har, og bruker mye tid på å lese spesifikasjoner, benchmarks, anmeldelser, osv, men det betyr ikke at jeg har en god del ønsker om hvordan ting skulle vært.

 

Håper konsollene lærer av sine egne og deres konkurrenters feil, også hadde det vært fint om spillene hadde hatt cross plattform multiplayer. Jeg mener å ha hørt at CS skulle være crossplay med PC, noe som skal ha blitt droppet ... og at Xbox hadde et spill som hadde crossplay med PC, men som ble fjernet av samme grunn som at CS til PS3 skal ha bli droppet (mus og tastatur, men de kunne gjort som med UT3, og også hatt med Move for å sett hvordan det gjorde seg mot tastatur). Portal 2 har kanskje crossplay mellom PC og PS3. For min del er crossplay mellom TV-konsollene det jeg savner da jeg kjenner veldig få som spiller på PC.

Lenke til kommentar

Sony trenger å få ut ps4 fortere enn antatt nå... :nei2:

 

er litt bekymret anngånde spill fremover ja... framerate issues, texture popping,screen tearing etc... ikke gøy... menn dette gjelder også x360... synest synd på wii-u fanboysen blir hard der fremover som kommer med ps3/x360 ytelse nå.... de får mye å slite med framover...

Lenke til kommentar

Grunnen til at ps vita ikke selger er pga at Nintendo har kjøpt retighetene til de 2 neste monster hunter spillene på 3DS. Noe som vil si at ps vita selger veldig lite i Japan i motsetning til 3DS. Og som alle vet så er monster hunter system selger i japan. Denne tittelen er en av hoved grunnene til at psp klarte seg.

Lenke til kommentar

At Vita ikke har Monster Hunter er en del av det større problemet, som er at den knapt har tredjepartsspill overhodet. Selvsagt er Monster Hunter en viktig serie, men hva med et spill som Crisis Core? Dette er også et type spill Sony kunne forsøkt å få Squenix til å lage. Problemet her er at hverken Sony eller andre lager spill til plattformen, da er det Sony sitt ansvar å ordne det. Selv om Nintendo per i dag har eksklusivitet til Monster Hunter.

 

 

er litt bekymret anngånde spill fremover ja... framerate issues, texture popping,screen tearing etc... ikke gøy... menn dette gjelder også x360... synest synd på wii-u fanboysen blir hard der fremover som kommer med ps3/x360 ytelse nå.... de får mye å slite med framover...

 

De fleste Nintendo-fans er vel mindre opptatt av slike problemer, så tja :)

Lenke til kommentar

Sony har tradisjonelt gitt ut en konsoll, og så fått massiv støtte fra tredjepartsutviklere, og derfor ikke trengt å støtte dem så hardt selv som eksempelvis Nintendo. Med PS3 så vi for første gang at Sony var uforberedt på lite støtte i starten, og før den fantastiske høsten 2009 hvor Uncharted 2 og Slimen kom ut, så var vel også media-narrativet at den slet med nok gode spill. Med Vita ser det ut som om Sony har lært lite eller ingenting av dette dessverre, og igjen blir deres plattform dårlig støttet - uten at det i særlig grad kompenseres gjennom sterk egen støtte. Dette er selvsagt ikke rart med tanke på historien til plattformer som særlig PS1 og PS2, og det kan også trekkes paraleller til N64 hvor Nintendo for første gang opplevde det samme, uten å lykkes spesielt godt å svare på det. Der Sony imidlertid har nytt god støtte de siste 15 årene, så har Nintendo nytt tilsvarende dårlig, og det som nå skjer med Vita ville dermed aldri ha skjedd med en Nintendo-håndholdt. Forhåpentligvis lærer dette også Sony noe når det kommer til lanseringen av PS4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...