Gå til innhold

Test: HP Envy 6-1090


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjer med at alle Windows bærbare kjører 16:9 aspect ratio? Kunne aldri tenke meg å hatt 16:9 på en laptop. Kjøpte en slik en Windos laptop for et år tilbake, ble kvalm etter en times bruk, da jeg følte det manglet bilde i høyden.

 

Med andre ord: Jegt er påtvungen Macbook Pro tilhenger..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsom ordlegging av tittel på testen: "En fryd for øyet", da maskinen har den dårligeste skjermen som er testet på flere år (ihvertfall i følge speccs)

 

Håpløs oppløsning, og dårligste lysstyrke på en skjerm på evigheter. 150 cd/m2 er under halvparten av konkurentene på markedet...

Endret av tjbr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Aldri mer HP. De klarer ikke lage en PC uten bugs og glitches, ihvertfall ikke de siste 10 årene. HP har forkortet livet mitt med flere år.

Tullball. Både Pro- og Elitebookene deres er kvalitetsprodukter. Laptoper siktet mot privatmarkedet derimot er ikke like imponerende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjer med at alle Windows bærbare kjører 16:9 aspect ratio? Kunne aldri tenke meg å hatt 16:9 på en laptop. Kjøpte en slik en Windos laptop for et år tilbake, ble kvalm etter en times bruk, da jeg følte det manglet bilde i høyden.

 

Med andre ord: Jegt er påtvungen Macbook Pro tilhenger..

Du kan få 1080 piksler i høyden på 15" med 16:9 aspekt, med 16:10 aspekt må du over på Apples MBP Retina-modell for å slå det.

 

Hvorfor er det så mange 16:9-modeller?

  • Det er billigere å produsere 16:9-paneler over 16:10-paneler
  • Film og underholdning beveger seg mot 16:9
  • Dagens spill viser mer i 16:9
  • Øyet vårt passer bedre for 16:9 enn 16:10

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange 16:9-modeller?

  • Det er billigere å produsere 16:9-paneler over 16:10-paneler
  • Film og underholdning beveger seg mot 16:9
  • Dagens spill viser mer i 16:9
  • Øyet vårt passer bedre for 16:9 enn 16:10

Pris og film/underholdning er riktig nok, men spill viser mer i 16:9 fordi skjermene er i 16:9, ikke omvendt. Når det gjelder hva som passer øyet vårt best avhenger det av hva man skal drive med. Til underholdning passer 16:9 greit, men til å jobbe på har jeg ikke sett eller erfart at det er mer effektivt med 16:9-format, snarere tvert i mot. Spesielt når 16:9-formatet er oppnådd ved å kutte høydeinformasjon i stedet for å legge til på bredden blir det fullstendig meningsløst - det er kun pris som er et argument i den sammenhengen...

 

Da man gikk fra 4:3/5:4 til 16:10 var det få som klaget, fordi man la til flere pixler i bredden som gav mulighet for mer informasjon på skjermen. Dét er et fremskritt. Å kutte 120 pixler i høyden (1920x1200->1920x1080) bare for å få en lav og bred skjerm, er ikke fremskritt i det hele tatt. Det er et solid skritt i feil retning...

Lenke til kommentar
Aldri mer HP. De klarer ikke lage en PC uten bugs og glitches, ihvertfall ikke de siste 10 årene. HP har forkortet livet mitt med flere år.
Tullball. Både Pro- og Elitebookene deres er kvalitetsprodukter. Laptoper siktet mot privatmarkedet derimot er ikke like imponerende.

 

Etter å ha skrudd på flere hundre pro og elite modeller så skal jeg være enig i at dem er langt bedre enn de til privatmarkedet. De er faktisk av de beste du får på markedet med tanke på byggekvalitet, spesielt den siste serien elitebook. Men merkelige løsninger, div bugs og vanskelige drivere er det dessverre ganske mye av også på pro/elite modellene. Det sagt, så er jeg ikke sikker på om det er noen andre på markedet som gjør det bedre, noe er gjerne bedre, mens andre ting ikke er så bra.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar
Aldri mer HP. De klarer ikke lage en PC uten bugs og glitches, ihvertfall ikke de siste 10 årene. HP har forkortet livet mitt med flere år.
Tullball. Både Pro- og Elitebookene deres er kvalitetsprodukter. Laptoper siktet mot privatmarkedet derimot er ikke like imponerende.

Etter å ha skrudd på flere hundre pro og elite modeller så skal jeg være enig i at dem er langt bedre enn de til privatmarkedet. De er faktisk av de beste du får på markedet med tanke på byggekvalitet, spesielt den siste serien elitebook. Men merkelige løsninger, div bugs og vanskelige drivere er det dessverre ganske mye av også på pro/elite modellene. Det sagt, så er jeg ikke sikker på om det er noen andre på markedet som gjør det bedre, noe er gjerne bedre, mens andre ting ikke er så bra.

Jepps, det inntrykket jeg har fra egen bruk. Har Probook 6460b (14"@1600x900), samt bruker Elitebooks på jobben. Elitebook er absolutt et hakk ovenfor i byggekvalitet, men Probooken er også ganske så grei. Et av problemene til disse modellene er at de dog er endel høyere enn konkurrentene.

 

Forøvrig har du noen eksempler på merkelige løsninger, bugs og vanskelige drivere som nevnt? Veit at det er endel som gjøres på software nivå for disse modellene, men har overall en ganske grei erfaring med drivere på min som kjører Linux i alle fall.

Lenke til kommentar

Nå er HP Envy en forfinet HP Pavilion slik jeg har forstått det, med de ulemper dette medfører.

 

HP feiler her stort med lysstyrke og oppløsning (sideforholdet er mer smakssak) som er alt for lavt, og at de da ikke får mere levetid av batteriet, er da i mine øyne enda en stor ulempe.

 

Størrelsen er for stor for min del, men har sett de som ønsker større maskiner med ultrabook-specs, så her har de et alternativ. Vekta går opp pga skjerm, men 2 kg blir vel mye uavhengig av hvordan man ser dette.

 

Det som er spennende med denne, er selvsagt komboen mSata og Sata 2,5" disk.

 

Her kan man sannsynligvis sette inn en 128/256 mSata som man installerer OS'et på, og så kan man enten bruke den medfølgende 2,5" for lagringsplass, eller bytte ut med enten større disk (gjerne 7,2K rpm) eller stor SSD for de som tar seg råd til dette.

 

Finner dog bare en 1TB 7,2K RPM-disk i 2,5" format (Seagate Constellation), men den er ca 15 mm høy (0,6" ifølge Amazon.com), og passer sannsynligvis ikke inn i denne.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Jepps, det inntrykket jeg har fra egen bruk. Har Probook 6460b (14"@1600x900), samt bruker Elitebooks på jobben. Elitebook er absolutt et hakk ovenfor i byggekvalitet, men Probooken er også ganske så grei. Et av problemene til disse modellene er at de dog er endel høyere enn konkurrentene.

 

Forøvrig har du noen eksempler på merkelige løsninger, bugs og vanskelige drivere som nevnt? Veit at det er endel som gjøres på software nivå for disse modellene, men har overall en ganske grei erfaring med drivere på min som kjører Linux i alle fall.

 

Driveren til Intel sin grafikkløsning har jeg hatt mye trøbbel med. Problemer med bsod og 2 skjermoppsett som ikke kommer tilbake etter dvale. Den siste driveren jeg har fått til å virke er snart et år gammel.

Liker ikke måten HP pakker driverne sine på(dette gjelder vel forsåvidt nesten hele bransjen), da jeg må enkeltvis laste ned og pakke dem ut igjen for å få integrert dem i Windows installasjonen vi bruker. Noen av driveren får jeg ikke en gang pakket ut, men må hente dem ut igjen fra en ferdig oppsatt pc, så hvordan det skal gå når vi skal over til System Center er jeg veldig spent på. HP jobber med en løsning, men har ikke kommet noe enda. Testet en pc fra Fujitsu for litt siden og elsket løsningen dem har for drivere. En stor fil jeg pakket ut og la så alle driveren inn i image våres på 5 min. Tar gjerne opptil en dag å gjøre det samme med en HP modell. HP SoftPaq Download Manager syns jeg heller ikke noe om. Lenovo sin løsning der er mye bedre.

Så det er med andre ord ikke ting brukere merker noe særlig til, og når pcene først er satt opp så er det sjeldent trøbbel med dem.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...