Gå til innhold

Nå får du mer strøm fra USB-kontakten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt kritisk journalistikk om hvordan dette skal gå til hadde vært å foretrekke.

 

100W på 5V er faktisk ikke mindre enn 20A. En trenger et betydelig tverrsnitt på kabelen for å overføre denne strømmen uten spenningstap. Og siden USB spenningen er så lav som 5V skal det ikke mer til enn en motstand på 50 milliohm før spenningstapet ved 20A er 1V eller 20%.

 

Dagens kontaktpunkter i en USB kabel vil heller ikke tåle 20A her snakker vi stor fare for varmgang.

 

Ingen av dagens USB kabler er laget for slike strømmer, hvordan skal en forhindre at forbrukere bruker gamle kabler hvis en holder bakoverkompabilitet ?

 

Dette er sikkert noe arbeidsgruppa har tenkt på...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med mindre det vil bli en måte å booste opp spenningen på, til f.eks. 10 eller 12V. Da trengs det "bare" 8,3 - 10A. Fortsatt en del, med mindre det er planer om å bruke flere av lederne i kabelen til å forsyne enhetene. Jeg ser for meg at strømmen blir sendt igjennom lederne som vanligvis bærer data for USB2.0, kanskje i tillegg lederne for USB3.0-data også ved hjelp av et filter som skiller likestrømmen og vekselstrømmen.

 

Men det er bare mine teorier.

Endret av Niru
Lenke til kommentar

Jepp, regner med det er snakk om spenningsøkning "on demand". USB 2.0 er god for 0,5A og USB 3.0 0,9A. Jeg regner med en ny spesifikasjon kan øke dette litt. F.eks til 1,25A. Da trengs det en spenning på 80 volt for å kunne levere 100 Watt. Hvor høy spenning de velger som maks avhenger nok av diverse lovverk.

 

Ps. USB tillater en god del spennings- og effekt-tap i kabelen. Effekten (f.eks 4,5W) måles på PC-siden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Og siden USB spenningen er så lav som 5V skal det ikke mer til enn en motstand på 50 milliohm før spenningstapet ved 20A er 1V eller 20%.

 

 

Hvis man forholder seg til vanlig krav til spenningsfall, 4% (0.2 V av 5 V), kan man ha en 1.3 meter lang kabel med 0,75mm tverrsnitt og fremdeles holde oss innenfor kravene hva angår spenningstap.

Når det gjelder varmgang så husker jeg ikke hvor mange amp man kan trykke gjennom 0,75mm før den overstiger 70 grader men jeg tror vi er i nærheten av 10 A.

 

Uansett så tror jeg vi er på bærtur med både beregningene og kritikken.

Så klart har USB-gruppen tenkt på denne problemstillingen, og før man har 100W-klassifiserte kontakter og kabler etc så takler de selvsagt den nødvendige strømmengden.

 

 

Jeg gleder meg iallefall!

 

 

Edit: Forøvrig er det bare tull at strømkrevende utstyr skal mates med 5 V, nettopp på grunn av overnevnte utfordringer. Hvorfor ikke bare fleske til med 24V som resten av elektronikkstandarden bruker? Lavere strøm, mindre varme - alle er happy :)

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Dette problemet blir mer eller mindre lost ved 15V, noe som mange stromkrevende enheter som nettbrett bruker. Som jeg skrev er dette strom som vil bli forsynt etterhvert som man trenger det, saa om man kobler til en mobiltelefon saa vil man ikke faa ut mer enn knappe 5V og rundt 1A, om man plugger i storre enheter som en laptop saa jekkes spenningen til 15V og strommen til 6A. Vips saa har man lost problemet.

Lenke til kommentar

Bare for å rette opp i noen misforståelser.

 

Min førstepost var på ingen måte ment som en kritikk mot USB arbeidsgruppa. Jeg er overbevist om at de har tenkt på dette. Min post var mer ment for å vise de spørsmålene som med en gang jeg leste teksten poppet opp i hodet mitt, jeg kunne selvfølgelig brukt lang tid på å finne ut av disse, men det var ikke poenget mitt.

 

Det posten min og oppfølgingen har vist var at jeg langt på nær var den eneste som er interessert i denne problemstillingen. Jeg hadde bare ønsket at en teknologisk journalist hos hw.no som leser en slik pressemelding sitter med de samme spørsmålene selv, og derfor kunne utdypet pressemeldingen med svar på i det minste noen av disse spørsmålene. På bakgrunn av journalistisk research kunne hw.no presentert en fullverdig artikkel og ikke bare en oversettelse av pressemeldingen.

Endret av Thorsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Maks 4,5W med dagens USB-kontakter? Apples USB-lader for iPad er på 10W.http://store.apple.com/no/product/MC359ZM/A?fnode=3c

 

Med iPad følger det med en 10-watts USB-basert strømforsyning for lading direkte gjennom en elektrisk stikkontakt.
Lenke til kommentar

@simen

De vil nok få store problemer hvis de velger å gå over 50v, i hvert fall i Norge. Straks du går over 50v kommer du inn under et annent loverk som kompliserer ting ganske mye.

 

De skulle ha heller gitt den nye standaren navnet USB4.0.

Det hadde gjort det mye enklere for oss forbrukere å se om den nye maskinen din er klargjort for å sende 100w igjennom USBen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...