Gå til innhold

Kommentar: Derfor kommer appene først til iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en Ipad og en Android telefon. Har kjøpt et par apper til Ipaden, men syntes de er dårligere enn forventet, så jeg kvier meg for å betale flere ganger for noe jeg syntes er dårlig.

På Androiden har jeg betalt for godt over 10 apper, som regel har jeg lastet ned en reklamefinansiert versjon først, og om jeg er fornøyd betaler jeg for å slippe reklamen.

Har ikke funnet en eneste kvalitetsapp jeg er villig til å betale for på Ipaden.

Skulle gjerne visst hvilke apper det siktes til i artikkelen.

(NB jeg ønsker ikke spill - da jeg ikke bruker hverken ipad eller androidtelefonen til spill)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner det goidt - er android-bruker selv, og det skal MYE til før jeg synes det er ok å betale for en app. - En av de tingene som irriterer meg mest de gangene jeg har forsøkt i* produkter er at det er umulig å finne gode apper uten å betale for de.

 

På den annen side så har jeg sett flere av utviklerne si at de tjener mye mer på en reklamefinansiert app, enn ett enkeltkjøp - men det gjelder sikkert ikke alle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Konkrete eksempler på disse kvalietsforskjellene bør vel nevnes, hvis ikke blir artikkelen å tolke som noe useriøs "app store" propaganda.

 

For Android, derimot, finnes en rekke forskjellige skjermstørrelser og ikke minst produsentenes egne grensesnitt. Dette gjør det kronglete å utvikle apper som ser bra ut på alle Android-mobiler, samt at nye programvareoppdateringer ofte tar lang tid.

 

Dette er et tve-egget sverd, måten applikasjoner utvikles til under iOS begrenser hva Apple kan tilby av endringer på telefonene senere. Android har utviklere mer å ta hensyn til, men "lærer seg" da å håndtere større fleksibiltet på hardware.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
For meg virker det som om Google Play prøver å liste seg innpå Apple App Store fremfor å marsjere frem med brask og bram, som de burde
Mye tåkeprat og lite fakta i denne artikkelen, når det er sagt tok det 2 år før jeg kjøpte min første Android app. Ser imidlertid ikke problemet med det, alle mine behov har frem til det vært dekket av gratis apps. Jeg synes f.eks. ikke det er dumt at Linux er gratis selv om Windows koster penger.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ikke iPhone, kun iPad og iPod Touch. Har derimot flere Android-mobiler og nettbrett.

Merker dessverre at enkelte app kun kommer til iOS, men føler likevel at mange Android-appene er bra og vesentlig billigere enn iOS. Føler at mine iOS-apper har mer underholdningsverdi, mens mine Android-apper har mer nyttige funksjoner.

Det er få apper jeg er villig til å betale mer enn kr 50 for, men foretrekker likevel å betaler for apper som jeg bruker regelmessig enn å bruke reklamefinansierte.

Lenke til kommentar

Det kjekkeste med å utvikle til Android kontra iOS er jo at man slipper å signere avtale og underlegge seg kontrollen til et kommersielt selskap.

 

Å kontrollere sikkerheten i appen er jo greit nok. Men når det også begynner å bli kontroll av appens "moral", politiske budskap, eventuelle kommersielle trusler (mot Apple) og nektes på grunnlag av slikt - så blir det bare litt vel overveldende for en liberal sjel smittet av journalisme og idealisme.

 

Men for de fleste utviklere er nok pengestrømmen det viktigste, fremfor idealer. Økonomisk er det enn sålenge trygt valg å gå til Apple - her har de vært flinke å tilby et levebrød.

 

Så får man bare passe på å lage en app som moralens voktere i Apple ikke flagger som rødt. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Apper har jo mange sider. Microsoft fikk i sin tid kritikk for å kalle ringetoner og wallpapers for apper for deretter å skryte av hvor mange apper de hadde til sine windows mobile telefoner. Android sliter vel også mer med malware enn apple og microsoft grunnet en dårligere kontroll av hva som legges ut. Det fjernes endel utrygge apper fra tid til annen, men da er vel skaden allerede sjedd. Savner derfor en kontroll av de apper som legges ut, i det minste at det ikke er malware av noe slag.

 

Videre, å skryte av at man har x hundre tusen apper sier ikke så mye da de fleste er på jakt etter knappe 50 apper som er gode. Man kjøper ikke en iphone 4s, htc one x elelr samsung s3 for å blåse ut lys, drikke en virtuell øl, eller fyre igang en av de mange prompeappene.

 

Selv blandt lister som skal vise de 50 beste spillene så er det lite som imponerer. Nå som mobilene er kraftige, så burde det jo vært mulig å lage både flotte spill og gode apper.

 

Teknisk sett er jo mobilene kraftige nok til å spille nintendo, playstation og xbox spill ihvertfall om man ikke starter med skyrim og velger litt eldre spill. Det burde vel vært mulig å lage et program som porterte spill fra ett til annet system.

 

Videre så er jo spørsmålet om apper er veien å gå. Skal man lage samme app i masse versjoner, for å få den til å passse til alt elelr skal man samarbeide og utvikle en felles app plattform hvor man lager en felles app som fungerer både på iphone, wm, android, blackberry, bada, meego, og hva annet man kjører på.

 

Savner også mer samkjøring. Det burde f.eks vært mulig å stappe en bluray elelr dvd i en spiller og sende den trådløst i en mobilversjon til mobilen. Det burde vært mulig å streame lyd på sitt eget språk til mobilen om man satt på kino elelr foran en tv slik at man fikk f.eks norsk tale om man satt og så på tv i frankrike. Man er liksom ikke der ennå.

Lenke til kommentar

Men hvilke av disse appene er det som er "kvalitets"-apper, som jeg ikke får tak i på Android? Har hatt android i 2 år, før det hadde jeg iphone i noen år, det er ingenting jeg savner fra iphonen som jeg ikke får til Android.

 

For øvrig så er det helt håpløst av spill/app/programvare-utviklerne at man blir låst til et operativsystem, men det kan man vel sikkert skylde på apple for.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ett eksempel er skype:

 

For android: http://www.skype.com/intl/en-us/get-skype/on-your-mobile/skype-mobile/android/

Man møtes med en liste over 18 ukjente mobiler som skal støtte skype, knyttet til verizon. Byttet til norsk språk, og siden fantes ikke.

 

For iphone: http://www.skype.com/intl/no/get-skype/on-your-mobile/download/iphone-for-skype/

Man møtes med en rekke fancy funksjoner og muligheter. En helt annen forside, og ja den er på norsk.

 

Nå er jo dette programmer som hentes via app butikkene, men som eksempel på hvor ulikt dette presenteres så fungerer det vel.

Lenke til kommentar

Ett eksempel er skype:For android: http://www.skype.com/intl/en-us/get-skype/on-your-mobile/skype-mobile/android/Man møtes med en liste over 18 ukjente mobiler som skal støtte skype, knyttet til verizon. Byttet til norsk språk, og siden fantes ikke.For iphone: http://www.skype.com/intl/no/get-skype/on-your-mobile/download/iphone-for-skype/Man møtes med en rekke fancy funksjoner og muligheter. En helt annen forside, og ja den er på norsk.Nå er jo dette programmer som hentes via app butikkene, men som eksempel på hvor ulikt dette presenteres så fungerer det vel.

 

Jeg har Skype på både Ipad og Android telefon, og det er ikke mye forskjell på appene, fungerer bra og noenlunde likt på begge plattformene.

 

Så din henvisning til hvordan Skype reklamerer for appen på internett, betyr da ingenting for hvordan appen funker på de respektive plattformene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ikke utover at man får en forståelse for at skype ikke fungerer på android bortsatt fra oppførte modeller, og en ganske ulik presentasjon. Jeg oppfattet TS slik at det var slike ting som ble oppfattets som at iphone hadde bedre apper enn android.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...