Gå til innhold

Test: AMD FX-8120


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg handlet en slik for en måned siden, og er veldig fornøyd. Den drar alt jeg hiver på den uten å hikke, men det er verdt å påpeke at Microsoft har lagt ut patcher for optimalisering av kjerneutnyttelse for win 7:

 

http://support.microsoft.com/kb/2645594

http://support.microsoft.com/kb/2646060

 

Jeg kjører Win8RC, her ligger ting litt bedre til rette og med turbo aktivert vil prosessoren automatisk klokke over 4 Ghz (har sett 4,2) uten at jeg merker noe annet enn at vifta går litt raskere (stock kjøler, skal byttes neste uke... :)).

 

Jeg ville gjerne sett en test på forskjeller med og uten patches installert og med og uten turbo aktivert. Når testene viser 45% forbedring av ytelse ved 45% overklokk (og den klokker 35% over med turbo) vil jeg påstå at den gir mer for pengene enn mye annet...

 

Det var ihvertfall derfor jeg kjøpte den!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor megafantastisk Bulldozer skulle bli så holder ikke jeg pusten akkurat, strømforbruket er det viktigste for mange, ytelsesøkning må være 2. pri - strømforbuk og varmeutvikling er helt hinsides, spesielt ved overklokking.

 

Her er forresten en test gjort med de myteomspunne patchene og biosoptimaliseringer...

 

 

AMD's FX-8150 After Two Windows 7 Hotfixes And UEFI Updates, minimal gains...

Endret av PerUlv2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til gaming som primært HW.no er så duger ikkje Bulldozer. Men til servere/arbeidsstasjoner så er den heilt vill om du kompilerer pakkene sjølv med march=bdver

 

http://openbenchmark...5fa62006a17&p=0

 

http://openbenchmark...ff4f40c9c12&p=0

 

Det som er så synd er at ein arkitekturendring som dette trenger optimaliserte binære filer. Og på kort sikt så får ein ikkje det. Men over tid så vil ting vere svært annerledes.

Kompilerer ein sjølv så får ein klart mest for pengane med å velja Bulldozer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kompilerer ein sjølv så får ein klart mest for pengane med å velja Bulldozer.

 

Kan vel si uten å fornærme at dette gjelder ytterst få og vil ikke hjelpe AMD i det lange løp, da det er helt tydelig at svært få kommerielle softwareutviklere gidder å bruke ressurser på en så smal platform.

 

Vill og vill fru Blom ;-) Det er fremdeles helt spesifikke oppgaver den er bra til selv om du bruker bdver1 - det er ikke sånn at den blir et helt fantastisk ytelsesmonster til alt.

 

For å sitere Atle Antonsen: Du kan pusse og polere og kalle den hva du vil - it's still a ruke :D

Endret av PerUlv2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det held i massevis skal eg si deg. Men ikkje for dei få som er opptatt av tall og benchmarks.

 

Ikke noe stor gamer? Eller spiller gamle spill muligens?

 

Edit: For eks. BF3 vil ikke flyte med noen slags dobbeltkjerne - aller minst Athlon, en Athlon X4 er på grensa med et high end skjermkort, og da bør det overklokkes (CPU altså..)

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Ha ha! For det første - de testene er på 1680x1050 på high UTEN AA, prøv ULtra settings 1080P med AA - og det viktigste som drar CPU kraft er MULTIPLAYER!!! Singleplayer er mye lettere.

 

Kan nevne et par populære titler til du vil bli vandt med timeglasset med AMD CPU - det er Shogun2 og Civ5.

 

Edit: Du burde også kikke på minimum fps - selv på den testen begynner A2'en og slite fælt - skal love deg multiplayer er mye værre.

Endret av PerUlv2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er så synd er at ein arkitekturendring som dette trenger optimaliserte binære filer. Og på kort sikt så får ein ikkje det. Men over tid så vil ting vere svært annerledes.

Kompilerer ein sjølv så får ein klart mest for pengane med å velja Bulldozer.

Samme hvor mye du kompilerer programmet så har fremdeles Bulldozer arkitekturen flere svakheter, spesielt i hvordan prosessoren gjør caching som ikke kan endres.

 

I min forskningsgruppe så har vi gjort eksperimenter med lav-nivå skedulering på flere prosessorarkitekturer (Intel Sandy Bridge, Sandy Bridge-E, Nehalem og Bulldozer). Vi har sett at Bulldozer har store problemer med å skalere over to tråder i mange tilfeller, og spessielt når dataen du prosesserer passer i den private L2 cachen til en modul.

 

Artiklen er akseptert for publikasjon, men dessverre blir den ikke publisert før i september, så kan ikke dele den her enda.

 

Håper uansett for AMD sin skyld at disse svakhetene i caching-algoritmene fikses opp i Piledriver, vi har ikke testet på denne arkitekturen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...